Nej det får inte vi heller egentligen men hade det inte gått att använda rakelradion så hade det ju fått lösas.Vi får inte prata i mobilen alls under körning. Inte ens tjänsteärenden med handsfree.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej det får inte vi heller egentligen men hade det inte gått att använda rakelradion så hade det ju fått lösas.Vi får inte prata i mobilen alls under körning. Inte ens tjänsteärenden med handsfree.
Nej det får inte vi heller egentligen men hade det inte gått att använda rakelradion så hade det ju fått lösas.
Men hur gör ni nu om ni måste kontakta TL? Står stilla på hållplatsen tills ni avslutat samtalet? Kallar ni upp dom och fortsätter köra tills dom svarar och sedan stannar?Jag tror det skulle bli svårt ihop med att vi kör folk. Resenärerna skulle troligen inte acceptera det och därför klaga i större omfattning.
Men hur gör ni nu om ni måste kontakta TL? Står stilla på hållplatsen tills ni avslutat samtalet? Kallar ni upp dom och fortsätter köra tills dom svarar och sedan stannar?
Möjligen en dum fråga men menar du att SLs reseplanerare ger som huvdsakligt förslag anslutningar med 1 min marginal?
Är i samma bransch och känner med dig.
Jag försöker alltid tänka att resenärernas stress är deras egen, det kommer inte hjälpa att du tar på dig den också. Informera på starthållplatsen innan du avgår, sen kan dom övriga komma fram om det är så.
Det är en ond spiral och vi är alla i den men det dummaste vi kan göra är att försöka hinna.
Sätt fokus på något annat, mjuk körning, perfekt hållplatsangöring, att fejka det där glada humöret kan också hjälpa.
Kan du byta arbetstider? Jag kör kvällar, vi har andra problem, men tiderna i anslutningar brukar vara generösare.
Jag tycker det låter för djäkligt och är förvånad att facket verkar vara handfallna.
Men, en del av det som du kan påverka är hur du förhåller dig till dina kunder Och deras frustration. Typ att du håller dig lugn, förklarar var de kan vända sig ect empatiskt utan att för det behöva ta på dig deras ångest.
Det är mer eller mindre svårt, Men det blir lättare med övning och en medvetenhet om vad som händer i relationen med dig-klient-arbetsgivare.
Men alltså.........Vi skickar ett meddelande att vi vill ha tag på trafikledningen. Ringer de inte upp direkt, så åker man och så får man låta bli att svara om de ringer upp när man kör. Vid bästa tillfälle stannar man och skickar ny anropsbegäran och hoppas att man då ligger på prio eftersom första gången sket sig. Alternativt att man står kvar tills de ringer upp, om man anser det vara så pass akut. Eller väntar med att skicka anropsbegäran tills man är vid ändhållplatsen. Men det kan ju medföra att man missar möjligheten att gå på toa eller så.
Ok, då borde det rimligen vara både enkel och ingen större kostnad att ändra den programeringen till att sätta längre marginaler. Är ju några knapptryck. De kan fråga västtragik om hjälp för de sätter enorma, onödiga marginaler i sin reseplanerare.Ja, tyvärr. I dessa fall gör dom det. Och ingen varning om att tiden är för kort.
Jag föreslog inte ombyggnad av bussen, men efteresom jag inte vet exakt vilka bussar du kör, och en del bussar har möjighet till visering bak så frågade jag om det var en möjlighet. (Fler) Hållplatsvärdar var exempel på något som du kunde föreslå för arbetsgivaren för att inte bara klaga utan även komma med konkret förslag på något som skulle underlätta.Nej, inte Roslags Näsby, vi har ställen som tar mer tid än så.
Jag kan inte kräva ombyggnader av bussen, det kan du räkna bort. Det ligger på politikernivå. Vår komradio går under mobillagen, jag får inte prata i den när jag kör.
Mitt inlägg handlade mer om hur JAG ska klara stressen. Inte hur jag ska få RESENÄRERNA att klara stressen. Så att ge mig tips på ännu mer jag ska göra och som tar ännu mer tid av körtiden som redan är för kort, ser jag inte som speciellt konstruktiva för andra än resenärerna. För mig blir det ju bara ännu mer stress?
Detta är även det normala för SL (låånga marginaler)Ok, då borde det rimligen vara både enkel och ingen större kostnad att ändra den programeringen till att sätta längre marginaler. Är ju några knapptryck. De kan fråga västtragik om hjälp för de sätter enorma, onödiga marginaler i sin reseplanerare.
Problemet är väl om resenärerna i reseplaneraren får info om att man ska hinna, och litar på det. Eller har varit van att hinna (med lagom marginal) till sina anslutningar och plötsligt inte gör det (utan att få någon info).Att jobba i ett serviceyrke och vilja göra det bästa för sina resenärer innebär dock inte att man kan trolla med knäna eller att man ska sitta med en ständig stress, så att man riskerar att bli farlig i trafiken.
Problemet är när resenärerna inte inser att de själva också måste ta sitt ansvar.
I min del av världen anses 0-3 minuter vara för kort tid för att räkna en anslutning som rimlig att förvänta sig att lyckas med. Särskilt när lösningen på problemet är så enkel som att man en buss som går en kvart tidigare.