Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att jobba i ett serviceyrke och vilja göra det bästa för sina resenärer innebär dock inte att man kan trolla med knäna eller att man ska sitta med en ständig stress, så att man riskerar att bli farlig i trafiken.
Problemet är när resenärerna inte inser att de själva också måste ta sitt ansvar.
I min del av världen anses 0-3 minuter vara för kort tid för att räkna en anslutning som rimlig att förvänta sig att lyckas med. Särskilt när lösningen på problemet är så enkel som att man en buss som går en kvart tidigare.
Frågan är ju om utrop inte kan anses som illojalt av företagsledningen så om det inte är sanktionerat skulle jag avstå.Tyvärr går inte säkerheten först hos alla resenärer. Jag anser inte att utrop är rätt väg att gå i detta fall. Av flera olika skäl.
Frågan är ju om utrop inte kan anses som illojalt av företagsledningen så om det inte är sanktionerat skulle jag avstå.
Frågan är ju om utrop inte kan anses som illojalt av företagsledningen så om det inte är sanktionerat skulle jag avstå.
Vid mer eller mindre alla förändringar så skall det göras en riskanalys. Detta är något som facket borde trycka på.Inom SL har alla samma komradio och Trafikförvaltningen beslutade om ombyggnad av radion i bussarna i slutet av februari. Min arbetsgivare får inte börja göra sånna ändringar i bussarna själva, så nej, de kunde inte ha varit ute tidigare. Man förstår ofta inte hur styrda aktörerna är av huvudmännen, det är inte mycket i och utanpå bussen de får göra själva utan tillstånd. De ägare/leasar bussarna, men SL äger alla system och det är inget andra än SL får besluta om.
Vissa vägarbeten drar ut på tiden och fler än man kan tro, följer inte TA-plan. Omprioritering av trafikljusen samt ev ökad trafik är inget min arbetsgivare kan förutse alla gånger. Eftersom det är upp till gatukontoret i varje kommun och vi kör i flera olika kommuner. Ibland skickas inte ens TA-plan ut. Kommunerna tar mindre och mindre hänsyn och anpassar mindre och mindre till busstrafiken, så det är inte lätt alla gånger.
Jag försöker undvika uppiggande eftersom jag redan tar en koffeintablett på morgonen och har märkt att mer än så kan ge ett ångestpåslag som i princip förstör resten av dagen. En grej som kom efter att jag började med ny medicin för depressionen.
Jag älskar en viss typ av stress, att ligga sen är egentligen inga jätteproblem. Det är just anslutningarna som ställer till det för mig. När en gjutning av en bro drog ut nästan 12 h extra på tiden och resulterade i total kaos pga avstäng motorväg, så låg vi 30-40 min sena allihopa. En man som klev på inne i stan berättade att han skulle med en båt som avgick 1 minut efter att vi skulle kommit fram. 3,5 mil. Nästa båt skulle gå efter 4 h. Vi var såklart 30 min sena och jag kunde rycka på axlarna åt det, eftersom det var totalt ute ur bilden att hinna. Men några minuter hit och dit är jäkligt stressande.
Men det är väl jättebra att de klagar till SL?Men rädslan finns och jag vet att många istället för att prata med oss, går ut i sociala medier eller klagar till SL. Vilket gör att de aldrig får reda på varför det blir som det blir
Men det är väl jättebra att de klagar till SL?
Jag skulle aldrig gå och framföra klagomål till en förare och behöver knappast en förklaring till varför turerna är för tajt planerade, jag behöver få framföra mitt klagomål så att en förändring kan ske.
Vid mer eller mindre alla förändringar så skall det göras en riskanalys. Detta är något som facket borde trycka på.
Nej ett enskilt bolag kan ju inte göra något men det finns företag som underlättat för sina förare som har komradio dom måste hålla i. Andra företag kan ju ha hanterat huvudmannens seghet annorlunda än att bara rycka på axlarna och säga ”Vi kan inget annat göra”.
Men egentligen är det strunt samma för det är ju inget som du kan påverka för att underlätta din stress här och nu.
Just upphandling på buss tycker jag inte varit någon höjdare för förarna.
Men vad är det för svar man behöver? Jag fattar inte. Missar jag min anslutning fattar jag ju att jag behöver planera för mer marginal när jag reser nästa gång. Jag behöver ingen förklaring från föraren.1. Du får inget svar på varför det är som det är och kan därför inte anpassa efter det tills ändringar är gjorda.
Men vad är det för svar man behöver? Jag fattar inte. Missar jag min anslutning fattar jag ju att jag behöver planera för mer marginal när jag reser nästa gång. Jag behöver ingen förklaring från föraren.
Att trafiksituationen har förändrats så mycket sedan tidtabellen lades att den inte längre fungerar.Men vad är det för svar man behöver? Jag fattar inte. Missar jag min anslutning fattar jag ju att jag behöver planera för mer marginal när jag reser nästa gång. Jag behöver ingen förklaring från föraren.
Men blir ni inte avlösta för APT:erna?Jag är inne på min 4:e enhetschef på 3 år. Vi har haft 4 driftchefer (alltså högsta chefen på just den arbetsplatsen) på 5 år. Appropå organisation. I veckan hade vi en arbetsplatsträff där jag jobbar. Den började 14.30. Då är 85% av förarna ute och kör.
Men blir ni inte avlösta för APT:erna?
Här har vissa delat ut tex mobiler med handsfree som en tillfällig lösning.Mig veterligen har ingen av de 2 andra bolagen som kör åt SL gjort nått annat eftersom det inte finns nått annat sätt att göra. Det man kan göra är att tillåta mobilsamtal under körning (tjänsteärenden då), men det kommer påverka kundnöjdheten mer negativt och det är absolut inget man strävar efter eftersom SL tar ut viten om NKI sjunker under en avtalsstyrd procent. Och SL är inte mycket för att frångå sina principer.
Men oj.Nä, det har nog aldrig hänt.
Här har vissa delat ut tex mobiler med handsfree som en tillfällig lösning.
Men generellt känner jag mig tvingad att upprepa att den så skallade organisationen verkar en smula lustig.
Men oj.