Stressade hästar på ridskola

nikkie

Trådstartare
Hej

Söker efter råd och tips. Mina barn rider på en mycket populär ridskola i Stockholmsområdet. Jag är där 2 till 3 gånger i veckan med barnen som är yngre. Jag är absolut van vid stallmiljö och inte rädd för hästar från början. Red själv när jag var yngre. Men den senaste tiden så beter sig de ponnyer och hästar som barnen rider på ett sätt så knappt de som arbetar där kan ta hand om dem. En skötare är sjukskriven pga av brutna revben som kom av sig när han var inne hos hästen i boxen. Ett barn har blivit sparkad i ansiktet och fick föras i ambulans till sjukhus... etc etc. Nu vågar jag inte gå in till hästarna längre. De sparkar och har sig i sina spiltor och även när man ska ta dem till sina spiltor så är de svåra att hantera. Jag skulle själv ta en häst in till sin spilta och dels ville hästen inte lyssna på mig utan bara vandrade på totalt ostoppbar vilket resulterade att han kom för nära en annan häst som sparkade mot hästen. Som tur var hände inget. Hästen som sparkade kom inte åt.

Inne i ridhuset fungerar det bättre, men det är många barn som flyger av den senaste tiden. Oftast handlar de om att hästarna är rädda för någon annan häst i gruppen. När en av de hästar som jag vet inte tål en annan häst gick för nära just den hästen och jag påtalade det så sa ridläraren att jag la mig i. 2 hästar som tidigare varit med på ledlektionerna för de yngsta barnen har tagits ur dessa grupper men fortsätter i de grupper där de finns äldre barn.

I övrigt så är det väldigt kaosartat överhuvudtaget och dålig ledning. Men det är cirka 2-3 års väntetid på närliggande ridskolor och mina barn älskar att rida, men jag börjar på riktigt bli riktigt orolig och undrar vart man kan vända sig. Tänker att det bara är en tidsfråga innan en allvarlig olycka sker. Finns det något övervakande organ över just ridskolor och är det jag beskriver normalt? Vad kan man tänka på som förälder? Självklart försöker jag vara lugn och inte visa rädsla vare sig för hästarna eller barnen såklart. Men när hästarna känns så stressade så är det svårt.
 
Har du tagit upp dessa frågor med ridskolechefen?

Det finns ju ridskolor som är bättre och sämre än andra, både vad gäller hästhållning i stort och hästhantering och hästkunskap hos de som sköter hästarna...
 
Har du tagit upp dessa frågor med ridskolechefen?

Det finns ju ridskolor som är bättre och sämre än andra, både vad gäller hästhållning i stort och hästhantering och hästkunskap hos de som sköter hästarna...

Nej jag har ju inte det och det är väl det som man först ska göra, problemet är väl dels att jag tror att det är just ledningen (ägaren) som delvis orsakar detta genom att inte hantera skötsel på bästa sätt och dels är jag rädd att det ska påverka mina barn. Det är oerhört svårt att få plats på en ridskola i Stockholm och såklart kan det påverka hur väl mina barn tas hand om. Är ganska säker på att de (Ledning) inte har kunskap eller möjlighet att ändra på det som nu sker för då borde väl rutiner ändrats ? Ponnyer som är opålitliga inte få vara med små barn och hästar som sparkas stå i box och inte spilta. Men som sagt jag vet inte . Det finns ju ridskolor som verkar väldigt uppstyrda.
 
Kanske kan vara ett alternativ att hitta en snäll medryttarponny medan ni står i kö till annan ridskola?

Har tänkt den tanken men verkar svårt när de är barn som ska vara medryttare även om jag såklart skulle vara med. Men letar vidare. Är med i några grupper.
 
Låter som det är dax att ställa sig i kö till en annan ridskola där det är bättre, under tiden försöka ta upp det med ridskolechefen, vet inte om förbundet kan påverka beror nog på om de är anslutna eller inte skulle jag gissa.
 
Har tänkt den tanken men verkar svårt när de är barn som ska vara medryttare även om jag såklart skulle vara med. Men letar vidare. Är med i några grupper.
Haft medryttare på en ponny jag hade, en sjuårig tjej. Hon hade såklart alltid vuxen med i all hantering. Ponnyn var rädd av sig så krävdes någon som var förstående och snäll. Men i ridningen var hon en trygg individ så tjejen kunde rida utan ledare.
Men fungerade bra då den vuxna var hästvan, hon var medryttare på mitt kallblod.
 
Låter som ett underbart upplägg. Ska nog försöka med det tills vi hittar annat. Tänker att barnen behöver även få utveckla sig vilket man gör på en ridskola om det är rätt skola men ska nog titta utanför stan så kanske det är lättare.
 
Låter som det är dax att ställa sig i kö till en annan ridskola där det är bättre, under tiden försöka ta upp det med ridskolechefen, vet inte om förbundet kan påverka beror nog på om de är anslutna eller inte skulle jag gissa.

Jag har ställt barnen i kö men det är som sagt 2-3 års väntetid. Ja de är anslutna är jag nästan helt säker på då de har en ungdomsledare som kommer från ridsportförbundet.
 
Finns flera väldigt bra ridskolor i Stockholmsområdet, så det borde väl inte vara omöjligt att få plats på en annan. Själv skulle jag inte rida på ett ställe där hästarna står i spiltor, hur bra det än var i övrigt - tycker det är riktigt illa.
 
Beroende på hur långt du kan tänkas åka med bil /har tid, men ju längre bort från city du kommer desto kortare köer på ridskolor.. Eller ingen kö alls. Jag skulle hellre köra en bit till en ridskola lite 'ute på landet' strax utanför stan där det är lugnt och ordnat, än ha kort avstånd till en sådan ridskola du beskriver 🙁 Tråkig läsning för annars har ju ridskolor genomgått en ganska stor förändring, men det du beskriver låter ju som den ridskola man gick på under 90-talet. ☹️ Acceptera det inte. Tur inget hände, men nästa gång? 🙄 Det finns bättre ridskolor med lugna hästar som mår bra! 👍😊
 
Finns flera väldigt bra ridskolor i Stockholmsområdet, så det borde väl inte vara omöjligt att få plats på en annan. Själv skulle jag inte rida på ett ställe där hästarna står i spiltor, hur bra det än var i övrigt - tycker det är riktigt illa.
Att hästarna kommer in och sköts om i spiltor men i övrigt går på lösdrift tycker jag personligen är en utmärkt lösning. Så har de gjort här uppe på en nybyggd anläggning och det fungerar bra som jag förstått det.
 
Har du bil finns även massa ridskolor söder om stan. Du behöver inte åka mycket längre än ca 30 min med bil.
 
/.../ Det finns bättre ridskolor med lugna hästar som mår bra! 👍😊


En nyckelkommentar ovan.

@nikkie - när du betalar pengar till en ridskola som du beskriver så stödjer du ju den verksamheten. Hästarna mår uppenbart inte bra, och det är skaderisker både stall och manege.

Ge dina pengar till en ridskola som förstår att ta hand som sina lektionshästar och som lär ut säker hantering och ridning. Det finns flera klubbar i stockholmsområdet, och även om det krävs väntetid - är det verkligen värt kostnaden att rida på stressade hästar som inte mår bra, där barnet riskerar att skadas för livet?

Sök ny klubb, och/eller sök medis-ponny. Stötta inte dåligt skötta ridskolor och dåligt djurskydd.
 
Jag rider på en ridskola söder om Stockholm som verkar ha en väldigt bra barn- och ungdomsverksamhet. Alla ponnyer står i boxar och det finns fina hagar runt om för hästarna. När jag rider är det även ponnygrupper igång och jag tycker att det verkar vara lugnt och alla ponnyer är snälla utom en som jag vet kan vara riktigt tjurig i boxen. Har även tittat på en ponnylektion och det var ingen som dummade sig.
Jag skulle inte vilja riskera att ha mina barn kvar på ridskolan så som du beskriver det, och absolut inte låta dom hantera hästarna själva, och alltid hjälm samt säkerhetsväst vid hantering och all ridning såklart. Skulle dessutom inte vilja stötta en ridskola där hästarna står i spiltor, såvida de inte enbart är där för borstning och sedan direkt får gå ut i hagen igen.
 
Men finns det ingen instans som ser till att ridskolorna sköter sig?. Vad jag förstår på era kommentaren så är detta inte okej? Jag vill såklart inte stödja det och dessutom riskera mina barn men samtidigt borde det ju gå att förbättra om ridskolan får ögonen på sig. Tror kanske okunskapen hos en del föräldrar gör att det får fortgå . Ägarna måste ju få veta att det inte är okej. Och då kanske inte från en mamma, det tror jag inte de bryr sig om. Jag kommer inte låta mina barn sköta några hästar innan eller efter ridning och sen ta ut dom från ridskolan om det inte blir bättring.
 
Ridskolorna granskas både av länsstyrelsen och distriktets ridsportförbund. Men det är mer avseende hästhållningen som så. Att ponnyer är busiga och slåss med varandra etc finns ingen instans som anmärker på. Däremot kan man titta efter kvalitetsmärkningar som visar vilken utbildning personalen har och indirekt kanske ambitionen att hålla en god kvalitet.

Det är verksamhetsansvarig du får prata med eller byta ridskola.
 
Ridskolorna granskas både av länsstyrelsen och distriktets ridsportförbund. Men det är mer avseende hästhållningen som så. Att ponnyer är busiga och slåss med varandra etc finns ingen instans som anmärker på. Däremot kan man titta efter kvalitetsmärkningar som visar vilken utbildning personalen har och indirekt kanske ambitionen att hålla en god kvalitet.

Det är verksamhetsansvarig du får prata med eller byta ridskola.

Okej tack för svar. Då förstår jag. Det ända som kanske skulle kunnas anmärkas på är väl eventuellt att väldigt stora hästar får står i spilta. Men jag tror det fått någon typ av anstånd.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 035
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 889
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 002
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 768
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp