Stressmoment?

ElektraDelight

Trådstartare
Jag har en stor amstaff korsning, hane, 2år gammal.
Som säkerligen alla här vet så är de en hund som behöver mycket motion & träning.

Någon/Några dagar i veckan så tränar vi lite bruk här hemma. Och efter han har fått hjärngympa så brukar jag kasta bollen åt honom i 10 min eller något. Så han får kuta av sig & leka lite.
När jag då berättade detta för en väns mamma så gick hon på mig direkt om att de var de dummaste jag kunde göra..

"- Finns inget som stressar upp en hund som en boll gör"
"- Han kommer bli boll tokig "
"- Du förstör hans leder "

Och en massa annat.

Men .. :confused:´

Han älskar när jag kastar bollen.. Då han har en känslig mage så är jag väldigt försiktig med att belöna med godbitar utan de blir mest klappar & beröm. Detta ser han verkligen som en belöning & han blir helt tokig av lycka. Och de är aldrig några problem att ta ifrån han bollen & gå in. Han accepterar de direkt. Inget skuttande och tokande utan är bara helt lugn..


Är de verkligen så fel att kasta en boll till sin hund ?:confused:
 
Sv: Stressmoment?

Så länge underlaget är schysst mot hunden (t ex inte asfalt) så ser jag inga problem med det.
Där emot om det är en hund med taskiga höfter eller ED-problem skulle jag ta det lite lugnt med bollkastandet.
 
Sv: Stressmoment?

Så länge underlaget är schysst mot hunden (t ex inte asfalt) så ser jag inga problem med det.
Där emot om det är en hund med taskiga höfter eller ED-problem skulle jag ta det lite lugnt med bollkastandet.


Inga fel på höfter eller liknande.. Pigg & fräsh unghund.
Vi håller till på stubbåkern utanför, aning geggigt just nu men inte så att de blir tungt.
 
Sv: Stressmoment?

Jag är inte sådär jätteförtjust i att kasta boll om och om igen eftersom jag haft och har en stresshund. Inte heller kastar jag pinnar för samma syfte.

Som belöning och sådär visst, men inte i uttröttningssyfte, då hade jag hellre valt att gömma den och låta hunden leta efter bollen istället.:)

Men som svar på din fråga, är din hund frisk och inte uppskruvad så känner du nog bäst själv. :)
 
Sv: Stressmoment?

Tycker inte det är fel att kasta saker åt hunden,det är ju du som känner den och vet hur den fungerar,och blir den överspelt,så kan man lägga av,låta den stressa av osv!

Jag kastar boll/pinnar åt min hund,och inte är hon överstressad för det!
Min vovve har dåliga höfter,men jag väljer underlag,och kastar aldrig uppåt!
 
Sv: Stressmoment?

När vi hade hund för ett antal år sen så kastave vi ibland boll/pinnar åt hunden.
Dock har jag hört/läst på olika håll att om man gör det för mycket så blir hunden liksom beroende av det, och blir stressad.
Men gör det du bara ibland borde det ju inte vara någon fara. Och accepterar han att du slutar så borde det ju heller inte ställa till några problem.
 
Sv: Stressmoment?

*kl*
Jag skulle inte kasta boll på det sättet åt en hund, särskilt inte en stressad. Min hund har boll som belöning, men enbart efter utfört arbete och då får hon den en gång, dvs den kastas inte. Att sladda efter bollar ger potentiellt skador jo, jag vet många som aldrig kastar av den anledningen.

En hund är skapad för att tänka, nosa (förfölja) ett byte för att sedan i en kort explosionsartad rusch rusa efter det. Att bara tända den sistnämnda delen på en redan uppvarvad hund tycker jag känns onödigt.
 
Sv: Stressmoment?

Min tik älskar också att springa efter bollar och även pinnar dock blir hon lätt manisk. När hon blir som värst så biter hon sig fast i bollen och vägrar släppa, så vi har fått ha långa diskussioner ute innan hon gett med sig. I den situationen så blir det en stress för henne för då har det gått över till nåt annat än bara "lek" för henne. Jag brukar be henne sätta sig jämte mig och vänta när jag kastar bollen för att sedan ge henne tillåtelse att hämta den och då går det under lugnare former och hon blir mer lyhörd och inte stressad.

Tycker hunden det är kul så ser jag inga problem men det får inte bli maniskt eller stressande och det ser man snabbt om hunden börjar bli besatt i stället för att bara leka.

Du kan ju använda bollen till olika saker om han gillar den, göm den och hunden får leta eller varför inte träna att gå förbi närmare och närmare utan att hunden får ta bollen sen ge ett varsågod tecken osv:).
 
Sv: Stressmoment?

Jag kastar aldrig bollar eller pinnar på det sättet. Men generellt så beror det ju mest på HUR du gör det. Bara kasta-springa-hämta-kasta i tio minuter är lång tid och kan definitivt vara stressande. Det beror dock på hunden, men jag skulle aldrig göra så oavsett hur hunden reagerar på det, iaf inte under så lång tid. Ett par kast möjligen.
 
Sv: Stressmoment?

Jag har 4 hundar, som alla tycker att det är skitkul att kasta boll. Ingen av dom blir stressad av det, och därför leker vi gärna så.

Har tidigare haft hundar som blir stressade dock, och då är det inte särskilt bra.

Men jag finner ingen anledning att sluta med lekar som hundarna älskar, och som inte skadar dom.
 
Sv: Stressmoment?

Jag har en "chuck-it" som jag anvander for att kasta boll till min hund sa den kommer riktigt langt.;) Hon har valdigt stark "prey drive" sa jag anvander bollkastandet till att trana "impulse control" lika val som exercise. Hon maste sitta och vanta tills jag sager att hon kan springa och sa maste hon komma tillbaka och ge mig bollen. Hon maste sitta framfor mig och slappa den nar jag sager till... slapps den for tidigt far hon ta den igen tills jag blir nojd och kastar en gang till. Pa det viset blir hon inte sa uppjagad heller. Hon tycker att det ar jatte kul men eftersom det ar fler moment sa blir det inte bara att springa och de 10 minuter eller sa vi leker hinner hon inte springa sa manga ganger.
 
Sv: Stressmoment?

Benjamin och Moony hade utan problem kunnat springa efter bollen i flera timmar, men dom är också av den aktiva typen som aldrig ger sig liksom. Peggy och Monster kan springa några gånger, sen lessnar dom och vill hitta på annat.

Så ibland kastar jag boll i en stund, använder en bollkastar-arm typ, och ibland används det bara som belöning, eller som träning ungefär som dig. Allt beror på mitt och hundarnas humör helt enkelt, men det är åtminstone skönt att ha hundar som inte blir stressade om jag så kastar bollen 100 ggr på 20 min...
 
Sv: Stressmoment?

Jag skulle ocksa kunna kasta "forever" utan att min tjej blir stressad...
Hon springer los pa drygt 2 hectar (5 acres, jag tror att jag converterade ratt) jagar ekorrar, kaniner, och annat smatt samt "hjalper" mig ta hastar fram och tillbaka.:angel: Dessutom ar hon med om jag aker till stan eller gar nagon annan stans och vi jobbar i hund clubben tva dagar i veckan, i bland mer, sa behovet att springa efter boll ar vanligen inte sa stort.
Jag jobbar med nagon form av lydnad varje dag, inte mycket men tillrackligt for att hon ska fa "tanka", det gor all skillnad i varlden. Hon ar mycket lugnare och mycker mer "focused" an om jag inte utsatter henne for tankeverksamhet:p
 
Sv: Stressmoment?

Och de är aldrig några problem att ta ifrån han bollen & gå in. Han accepterar de direkt. Inget skuttande och tokande utan är bara helt lugn..

Här tycker jag mig hitta svaret för att det är helt okay. Något som för en hund fungerar bra fungerar inte för en annan osv.

Tex tycker många att dragkamp är otroligt mycket bättre som belöning för en hund. Men min unga dåre blir så jävla hispig och knäpp av det om man inte kampar jättelugnt att hon knappt går att få kontakt med, däremot, om jag kastar boll en gång och så blir hon inte alls hispig.
Skulle jag då ha dragkamp istället för att kasta boll eller belöna på annat "sämre" sätt bara för att det brukar vara bra? Nja. Jag tror det viktigaste är att man känner av sin hund och att den inte har problem med att slappna av och acceptera att det är färdiglekt när man vill att det är färdiglekt.

(Nu har jag visserligen tränat på att få min dåre lugn oavsett situation, så vi kan kampa igen, men det är ytterst sällan jag gör det, framförallt inte i kombination med lydnadsträning)
 
Sv: Stressmoment?

Tack för alla svar. :D

Känns skönt att höra att ni inte tycker jag förstör min vovve.
Vi kommer fortsätta med bollkastningen för tycker båda de är roligt.
Så länge jag märker att han inte blir stressad eller så.

Jag har mycket sällan dragkamp med honom. Då blir han däremot ganska jobbig. Utan de är "duktig kille" när han kommer tillbaka & sen loss.

Tack än en gång ! :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 531
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hjälp! Vi har en dvärgschnauzer, en tik som är 1,5 år och hon är världens bästa hund, såklart. Otroligt lättlärd, glad och lekfull och...
Svar
8
· Visningar
2 414
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 653
Senast: mmbot
·
Hundavel & Ras Har jag tänkt ett litet tag på att kanske köpa en till hund. Jag har från början kollat på Groenendael och Tervueren men vågar inte...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 773
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp