Stresspåslag

Det är jag. 🤷‍♀️
Min chef sa att den upphandlingen fick jag göra klart i min egen takt men bara tanken på att den skulle ligga kvar när jag kommer tillbaka får mig att må illa. (det har varit ett enormt arbete och psykiskt tungt). Nu är den tilldelad 👍 men anbudsgivare har en tendens att begära ut varandras anbud vilka vi då måste sekretessgranska och lämna ut typ dagen efter. Här rör det sig om mängder med anbud och mängder med (i mitt tycke) onödig information som de skickat med och som jag då måste maska.
25% har blivit sekretessgranskat och maskat. Det tog 8 timmar utan paus :cautious:
Jag har sagt att det bara är att ringa om man behöver mer hjälp med maskning i veckan för nu är vi bara en på plats.

Nä, du ska inte åka in på din semester. Frågan är om det är semester du ska ha eller sjukskriving! Chefen får ordna så att det osm måste göras blir gjort även under din semester/sjukskrivning. Ta hand om dig själv! INGEN tackar dig för att du jobbar så hårt att du går in i väggen.
 
Den måste väl inte vara utlämnad dagen efter? Däremot måste myndigheten svara på utlämningen skyndsamt och ha en rimlig tidplan (som tyvärr inte får ta hänsyn till semestrar eller sjukdom 😡) för när det kan vara klart inom snar tid, som hos oss tolkas till 24 h.
Jag är absolut för offentlighetsprincipen! Men med utvecklingen av ökat informationsflöde, mer innehåll i ärenden mm så tycker jag en anpassning av "rimlig tid" behövs. Det känns orimligt att medarbetare behöver släppa "allt" för att granska inför utlämning, att antal jurister som behövs ökar, att ett utlämningsärende ska driva mot ohälsa och sjukdom hos medarbetare.
Och det är enkelt att säga att det är arbetsgivarens ansvar, men är det att lägga skattepengar på rätt sak?

Svår balansgång så klart, finns säkert ärenden där någon försöket mörka något. Men majoriteten skulle inte försämras av något längre handläggningstid tror jag.
Avtalsspärren dvs tiden de har på sig att överpröva är 10 dagar så det här med skyndsamt blir lite mer påtagligt vid upphandling.
 
Alltså @TeamLundVer du är sjuk. Det är inte ditt fel utan jobbets. Du ska inte ha semester. Du ska vara sjukskriven. Ganska länge


Jag är inne på fjärde månaden sjukskrivning pga burnout och kommer inte gå tillbaka till mitt tidigare jobb. Jag gjorde också typ tre personers jobb. Och jag "kunde inte vara borta från jobbet". Pyttsan. Klart jag kan. Det är inte mitt ansvar att se till så att allt funkar. Det är chefens. Och de fick riktig panik då jag stannade hemma. Men nu ser dom ju faktiskt hur mycket jag gjort.
Jag vet. Chefen gör vad hen kan. Den av mina upphandlingar som prioriterades när det blev för mycket var just Upphandlingskonsulter så att vi kan få den avlastning vi behöver. Den tilldelade jag också igår så den hjälper inte just nu men efter semestern så kommer den göra stor skillnad 🙌
 
Avtalsspärren dvs tiden de har på sig att överpröva är 10 dagar så det här med skyndsamt blir lite mer påtagligt vid upphandling.
Ok. Men då behöver också planeringen för arbete med upphandling omfatta den tid som behövs för att sekretessgranska. Så om din semester var planerad efter denna upphandling så borde din semester inte ligga förrän efter överprövandetiden har gått tänker jag. Återigen, förstår att det är svårt att göra något åt det i nuläget men en bra lärdom att ta med i framtida arbete. Och jättebra att ni upphandlat upphandlingskonsulter!

Och åter igen, gör vad du kan för att vila! Framför allt hjärnvila. Lugn fysisk aktivitet, gå promenader i naturen, gärna skog (dokumenterat bra vid stress), ligga och flyta i vatten, klappa en hund (med mjuka långsamma rörelser), lyssna på vattnets ljud, trädens susande, naturens ljud. Stäng av allt vad skärmar är, inkl Buke, begränsa umgänge med andra personer till en början, ha ordentligt mörkt och tyst när du ska sova, begränsa antal beslut du behöver ta, även de små som vilka kläder, vilken mat mm. Det kan bli att du känner att det blir värre först innan det vänder och blir bättre, men om du inte ger din kropp och framför allt din hjärna vila så kommer det bli mycket värre framåt.
 
Ok. Men då behöver också planeringen för arbete med upphandling omfatta den tid som behövs för att sekretessgranska. Så om din semester var planerad efter denna upphandling så borde din semester inte ligga förrän efter överprövandetiden har gått tänker jag. Återigen, förstår att det är svårt att göra något åt det i nuläget men en bra lärdom att ta med i framtida arbete. Och jättebra att ni upphandlat upphandlingskonsulter!

Och åter igen, gör vad du kan för att vila! Framför allt hjärnvila. Lugn fysisk aktivitet, gå promenader i naturen, gärna skog (dokumenterat bra vid stress), ligga och flyta i vatten, klappa en hund (med mjuka långsamma rörelser), lyssna på vattnets ljud, trädens susande, naturens ljud. Stäng av allt vad skärmar är, inkl Buke, begränsa umgänge med andra personer till en början, ha ordentligt mörkt och tyst när du ska sova, begränsa antal beslut du behöver ta, även de små som vilka kläder, vilken mat mm. Det kan bli att du känner att det blir värre först innan det vänder och blir bättre, men om du inte ger din kropp och framför allt din hjärna vila så kommer det bli mycket värre framåt.
Den här upphandlingen skulle vara klar i maj 🙈 men vi hade inte räknat med så många anbudsgivare och därmed inte heller med mängden cv att kontrollera eller referenser (drygt 1000) att kontakta och föra in poängen från.
 
Idag har jag tagit en promenad, sytt lite, rensat 1 rabatt, skördat lite och läst jättemycket. Det här är precis vad jag behöver och jag hade önskat att varje dag var såhär.

Jag hade en lång överläggning med mig själv om just rabatten. Det är flera rabatter som behöver rensas, gräset behöver klippas osv osv men jag lyckades hålla mig till en och inte köra på tills jag inte orkar mer. Framsteg 👍
 
Klokt! För några år sedan hade jag ett mycket nära kollapsläge när jag blev ensam med ett häktat kaos-mål med mycket materia och svårt bevisläge, där vi egentligen skulle ha varit tre. Förundersökningen pågick från november, eller jag kom in i ärendet då, och sedan var huvudförhandlingen slut lagom till min sommarsemester. Då var det sådär så precis allting annat sattes på paus till en ohälsosam nivå för att med nöd och näppe klara jobbet. Och jag kunde komma in i en matbutik och bara stanna innanför dörrarna och se helt förvirrad ut typ "jaha, jag kommer inte ihåg en enda sak vad jag skulle handla, varför är jag här egentligen".

Den sommarsemestern tillbringade jag med att lägga ett pussel på 4000 bitar och lyssna på Sommar i P1, och att sova. Inte så mycket mer. Gräset klipptes på en del ställen först framåt augusti-september och såg för djävligt ut. Men det var skönt, och väldigt påtagligt hur hjärnan tydligt sa ifrån att det här är vad du orkar och just detta är vad du mår bra av att göra just nu, och då får det bli så. Varken mer eller mindre.

Lyssna på den rösten, för den är den klart sundaste i längden! Rabatter kan rensas nästa år också, men hjärnan finns det bara en av och den är det läge att vara väldigt rädd om.
 
Igår var vi på Leos Lekland med barnen. En ren nödvändighet då de behövde springa av sig så att de slutar riva huset.

Idag har jag varit trött, helt slut i huvudet och jag vet att det beror på allt folk på Leos då mycket folk tröttar ut mig även annars.

Så idag har jag sovit, läst, städat lite i syrummet och tagit en 2-timmars promenad med min bästa vän ♥️

Vännen och jag har inte setts sedan Corona drog igång så vi hade mycket att prata om. Bestämde att vi ska träffas för promenad och snack 1 gång i veckan. Tror vi båda kan behöva det. ☺️

Men vet ni vad? Jag har läst 530 sidor idag 🥳 ingen svår bok och inte i det tempo jag hade förr men min gamla läsglädje har kommit tillbaka. Den försvann på universitetet och jag har verkligen saknat den ♥️
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 935
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
896
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 734
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Jag både vill och inte vill gå till jobbet jag både vill och inte vill bry mig Men jag tror jag bryr mig för mycket och hur lär man sig...
Svar
13
· Visningar
1 099
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp