strö i vindskydd?

ameo

Trådstartare
Moderator
Vi håller på att smälla upp vårt vindskydd för lösdrift, hoppas hinna få det klart innan snön kommer.
Det kommer ställas direkt på marken, eftersom vi har naturlig dränering här så det aldrig blir lerigt och skjulet står på hagens högsta punkt.

Det jag funderar på är om man måste ha strö i skjulet eller om det räcker med stampat jordgolv? Det jag kan läsa mig till på jordbruksverkets sida är att man ska erbjuda en ren och torr liggplats, men innebär det att man måste strö?
Om man måste ha strö, vad bör man välja? Vi har spån i boxarna, funkar det ute också? Eller ska man ha halm? Eller halmpellets?
Vad är era erfarenheter av strö uppepå stampat jordgolv? Hur fungerar det att mocka?
 
Sv: strö i vindskydd?

jag tror att det måste vara strö, men är inte säker. Jag tycker iaf personligen att det är mycket trevligare för hästarna med strö.

Vi har en ligghall med stampat jordgolv, den håller sig torr och fräsch och jag strör med halm. Mockar ut skiten dagligen och hela bädden en gång om året. en del av golvet följer ju såklart med ut varje år när man mockar ut så vi gjorde så för några år sen att vi fyllde på med sand. Kommer nog att behövas igen inom de närmsta åren. :)
 
Sv: strö i vindskydd?

Jag tror också att det ska vara strö. För det finns någon annanstans om hur det ska se ut på en liggplats/box och det står något i stil med "det ska finnas tillräckligt med strö av god kvalite" eller något liknade. Så om det används som enda "stall" till hästarna ska det nog vara strö. Om hästarna kommer in del av dygnet så att det bara är ett skydd för väder och vind behövs nog inte strö.

Jag har sett lösdrifter med alla typer av strö från torv och spån till pellets och halm. Så jag tror att om bara konstruktionen är "rätt" så spånet inte blåser ut eller runt så funkar spån.
 
Sv: strö i vindskydd?

jag hade definitivt förespråkat halm, om det du vill är att hästarna ska inbjudas att vilja ligga därinne?
spån och torv fryser, eller åtminstånde värmer det inte öht, medans halmen faktiskt värmer. hade lätt valt halm om det är effekten jag frågat om ovan som du vill åt. dessutom får du ju sysselsättning om de vill pyssla runt och tugga lite därinne..
 
Sv: strö i vindskydd?

Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd (DFS 2007:6)
om hästhållning, 3 kap. 8 § Liggytorna ska ge god liggkomfort och vara försedda med strö eller vara konstruerade på ett sätt som ger motsvarande komfort. Liggytorna ska hållas torra och rena. Strömedel ska vara av lämplig typ och ha god hygienisk kvalitet.

Föreskriftsmotiv: Hästar behöver ligga för att kunna drömma och vila optimalt (REM-sömn). Bädden ska vara tillräckligt tjock för att möjliggöra bekväm vila och för att suga upp urin så att ytan hålls torr. Den hygieniska kvaliteten är viktig. Hästen står ofta under stor del av dygnet med nosen i foder och bädd och exponeras för stora mängder mikroorganismer och damm som kan vara skadliga fr.a. för luftvägarna om strömedlet är av dålig hygienisk kvalitet.
 
Sv: strö i vindskydd?

varför? argument ang. spån pellets ffa? men även halmpellets?

Jag har haft både spån och halmpellets i ligghallen och jag tycker att det funkar väldigt bra.
Ligger stilla, fryser inte, lättmockat, prisvärt, enkelt att hämta och förvara.
Ser inga nackdelar med pellets annat än om man har jord/ler golv som blir väldigt blött vid nederbörd men TS säger ju att det håller sig torrt underifrån och då har iaf inte jag haft problem med pellets.

Men halm tycker jag ser mysigare ut men är drygare att mocka.
Här är det dock nästan omöjligt att hitta halm och finns det så är det ofta dyrare än hö så för mig är det oftast mer ekonomiskt med pellets än halm..

Torv fryser och vanligt spån flyger så det går bort för mig.
 
Sv: strö i vindskydd?

jag hade definitivt förespråkat halm, om det du vill är att hästarna ska inbjudas att vilja ligga därinne?
spån och torv fryser, eller åtminstånde värmer det inte öht, medans halmen faktiskt värmer. hade lätt valt halm om det är effekten jag frågat om ovan som du vill åt. dessutom får du ju sysselsättning om de vill pyssla runt och tugga lite därinne..
Är du säker på att halm ger mer värme än spån? Eller rättare sagt skyddar mot kyla.

Sysselsättning finns det knappast behov av, de har både en ganska rymlig hage (knappt 3 ha) och fri tillgång på hösilage.
Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd (DFS 2007:6)
om hästhållning, 3 kap. 8 § Liggytorna ska ge god liggkomfort och vara försedda med strö eller vara konstruerade på ett sätt som ger motsvarande komfort. Liggytorna ska hållas torra och rena. Strömedel ska vara av lämplig typ och ha god hygienisk kvalitet.
Tack!!
Jag misstänkte att det fanns nåt sånt skrivet, men såg det inte när jag skumläste.
Och jag har väl egentligen inte tänkt låta bli att strö, utan det var mest en tanke på vad man "måste" göra eller inte. Och vad som brukar fungera bra att använda.
 
Sv: strö i vindskydd?

hur menar du att spån skulle värma likadant som halm? förklara gärna? om du överväger att öht inte ha strö i sig så varför undrar du om skillnaden mellan spån och halm i jmf.? självklart ¨är alla strömedel i fråga om värme bätte än jordgolv ensamt som du frågat om ?
 
Senast ändrad:
Sv: strö i vindskydd?

*kl*

Jag har sand under och spån ovanpå sanden. Fungerar bra! Hade jag bott någonstans sydligare där det inte blir minusgrader så hade jag gärna haft bara sand.
 
Sv: strö i vindskydd?

Halm, smidigt, billigt och många hästar verkar gilla det. De kan peta i halmen mellan måltiderna :) vi har bara tagit bort det värsta och sen öst på nytt.
 
Sv: strö i vindskydd?

i box så tycker jag att halm är världs bäst, men i ligghall så är nog en torv/spån blandning + lite halm ovanpå trevligt, enbart spån vill ju ingen bonde ha att göra med då det bränner så otroligt långsamt. torv är ju också mer trevligt att ha liggande utspritt i hagarna än spån (hästarna drar ju ut varje gång de går ut ur skyddet) + är lätt att mocka ut och slänga direkt på åkern.
halm är trevligt att pilla i + lyser upp lite extra.
 
Sv: strö i vindskydd?

Jag har spån och det fungerar hur bra som helst. Ett tjockt lager och mockar varje dag. Det blir som en kompakt bädd efter en stund så man mockar bara ut skiten och fyller på med nytt spån då det börjar se lite mörkt och tråkigt ut.

Mina hästar älskar sin ligghall och spenderar mycket tid där inne och ligger ofta och sover i spånet.

Jag har testat att ha både spån och halm men mina äter bara upp ALL halm och det blir jobbigare att mocka (innan dom har ätit upp allt vill säja) så jag strör med spån och ger dom halm plus hö som foder.
Har aldrig upplevt att det skulle vara dåligt med spån på något vis.
 
Sv: strö i vindskydd?

*kl*

Jag har provat på många underlag genom åren och det som har fungerat bäst är tjockt lager med halm. Dock har det blivit bäst när man inte mockade alls utan bara strödde på nytt lager halm varje dag. Det blev en fast varm bädd som inte luktade det minsta. Hästarna gillade överlag den lösdriften mycket och uppehöll sig en hel del där snusandes i halmen.
 
Sv: strö i vindskydd?

Jag tror man får prova sig fram lite. Alla lösdrifter har ju olika förutsättningar. Antalet hästar, storleken på hästarna, matglädjen hos hästarna, underlaget i lösdriften och hur lösdriften är utformad påverkar ju vilket strömedel som är bäst för just den ligghallen.
 
Sv: strö i vindskydd?

Jag har haft spån i en lösdrift med liknande förutsättningar och tyckte att det fungerade bra. Blev det blött så var det under snösmältningen på våren men det är ju en begränsad tid och med lite jobb så går det ju att hålla i skick. Hade även periodvis en kombination med spån och halm och även det funkade. Nu har jag gjuten platta med spån och det funkar bra, fryser när det snöar in och sedan blir blida eller om det regnar in och sedan blir kallt. Det skulle ju gå att lösa med köldridå men det har jag inte kommit mig för att skaffa än. Jag tror att du får prova dig fram till vad som funkar bäst.
 
Sv: strö i vindskydd?

hur menar du att spån skulle värma likadant som halm? förklara gärna? om du överväger att öht inte ha strö i sig så varför undrar du om skillnaden mellan spån och halm i jmf.? självklart ¨är alla strömedel i fråga om värme bätte än jordgolv ensamt som du frågat om ?
Jag menar att ett isolerande strölager isolerar från kyla underifrån oavsett vad det är för strömedel. Jag förstår inte varför halm skulle vara varmare än spån? Det är därför jag undrar hur du tänker och menar.
i box så tycker jag att halm är världs bäst, men i ligghall så är nog en torv/spån blandning + lite halm ovanpå trevligt, enbart spån vill ju ingen bonde ha att göra med då det bränner så otroligt långsamt. torv är ju också mer trevligt att ha liggande utspritt i hagarna än spån (hästarna drar ju ut varje gång de går ut ur skyddet) + är lätt att mocka ut och slänga direkt på åkern.
halm är trevligt att pilla i + lyser upp lite extra.
Jag sprider gödsel på egna marker så jag är inte på något sätt beroende av vad bönderna anser om mitt val av strömaterial (hyr in bonde med spridare när plattan börjar bli full). Dessutom har jag maskar i gödselstacken och lagringskapaciteten är tillräcklig för MÅNGA års gödselförbrukning - just nu ligger det 4 vintrars gödsel på plattan och den är inte ens halvfull...

Jag tycker rent generellt att halm är jobbigt att hålla på med och i förlängningen ser jag också att det är slitigare att mocka ur en halmbädd där stråna flätas ihop med varandra.

Jag har haft spån i en lösdrift med liknande förutsättningar och tyckte att det fungerade bra. Blev det blött så var det under snösmältningen på våren men det är ju en begränsad tid och med lite jobb så går det ju att hålla i skick. Hade även periodvis en kombination med spån och halm och även det funkade. Nu har jag gjuten platta med spån och det funkar bra, fryser när det snöar in och sedan blir blida eller om det regnar in och sedan blir kallt. Det skulle ju gå att lösa med köldridå men det har jag inte kommit mig för att skaffa än. Jag tror att du får prova dig fram till vad som funkar bäst.
Jag är nog mest nyfiken på om det kan fungera med spån. Och har det gjort det för dig så gör det säkert det för mig också.
Köldridåer står på önskelistan, för jag har av rent praktiska skäl fått vända långsidan parallellt med det håll som det oftast blåser från så det kommer nog blåsa in lite grann. Så åtminstone den ena dörren kommer få plastremsor framöver.
 
Sv: strö i vindskydd?

fast olika material värmer olika effektivt. Halm är ihåligt, så det finns luft som bildar luftspalt och därmed värmer väldigt bra då det sen dessutom brinner bättre än spån och inte riskerar att bli blött och därmed frysa på samma sätt.
men självklart så väljer du på att bara ha jordgolvet eller spån så blir det självklart varmare med spån än inget alls.
 
Sv: strö i vindskydd?

Hur olika strömaterial ger värme via en bädd ger jag mig inte in i. Men halm är det strömedel som isolerar bäst om man vill ha ett tjockt lager så djuren kan kommer ner lite i materialet för att värma sig.

Jag har provat olika med mina grisar. Där lägger jag upp allt i en stor hög och de borrar ner sig. Det blir bra mycket varmare i högen med halm och deras kroppsvärme.
Till min getter, som bor i utebox, har jag bädd. Jag har även där provat olika men märkt att halmen värmer bättre.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har ett vindskydd till mina 2 hästar. Marken är stampat jordgolv och mina damer använder vindskyddet mycket. I mitten blir det en...
Svar
8
· Visningar
1 184
Senast: lizzie
·
Anläggning Vad är egentligen normal/okej standard när det kommer till lösdrifter och gödselhantering? Jag hittar inte så bra i Jordbruksverkets...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 882
Senast: Marty
·
Hästvård Är det någon som har testat att ha annat underlag/strö i lösdrift/vindskydd än halm, spån eller torv? Vi har en lösdrift med en öppen...
Svar
13
· Visningar
2 553
Senast: Elo
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 596
Senast: Trolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp