P

piggis_83

Ni som har era hästar inhyrda i ett stall eller ni som själva har inhyrningar i era egna stall, hur gör ni med strö?
Får var och en köpa eget strö, eller ingår det i hyran?
Om det ingår i hyran, är det fri tillgång?
Eller ingår det ex 4 spånbalar i månaden? Om man behöver mer, vad gör man då? Betalar extra/får av nån annan?
Säg att man bara behöver 3 balar en månad, vad händer med den 4:e balen då? :confused:

Vad kostar ungefär en torvbale som rymmer 300 l? I affär/på torv"fabriken"?
 
Får var och en köpa eget strö, eller ingår det i hyran?
Om det ingår i hyran, är det fri tillgång?
Det är ju något ni får komma överrens om då ni gör hyreskontraktet. Man vet ju på ett ungefär vad som går åt per månad.
Säg att man bara behöver 3 balar en månad, vad händer med den 4:e balen då?
Då har du ju den över till nästa månad..Du har ju betalat för den så då är den ju din.

Om man behöver mer, vad gör man då? Betalar extra/får av nån annan?
Det är ju också något ni får ta upp i hyreskontraktet.
 
I de flesta stallen här i kommunen ingår strö (oftast spån) i hyran. Tror dessutom att de flesta inte har nån begränsning på hur mycket som får användas.
 
Vi får använda hur mkt vi vill i vindskyddet. ngår i hyran.
 
Akta dig isåfall bara så det inte blir som hos oss...I vårt kontrakt står bara att spån ingår, inte hur mycket. Alltså sprang stallägaren hela tiden och vaktade för att man inte skulle ta för mycket spån (helst inget alls). Sedan var jag så dum som ville mocka så jag fick en spånbal som skulle räcka i tre veckor. Ständiga bråk. Skit, fan vad sur jag blir, (ursäkta, tål inte ens att tänka på skiten)
 
allt ingår i hyran använder halm och får använda 3 balar i veckan men behöver jag mer så får jag betala för de jag tar.
men spån får jag köpa själv
 
Okej och om du inte skulle använda 3 balar varje vecka, har du dem tillgodo då eller får du pengar tillbaka?
 
Jag har bara en inackodering, men två egna hästar.
Vi köper stora lass med spån, oftast räcker ett last hela vintern (kostar ca 1500 kr) men den här vintern behövdes två lass.
Spån och hö ingår och det är fri tillgång på det.
Vill hon ha mycket spån är det helt OK, men skulle det va så att hon körde ut stora mängder rent spån av slarv vid mockning skulle man nog säga till. Själv försöker man hushålla någolunda utan att snåla med spånet.
Hö har vi egen skörd och där får hon självklart ta så mycket som det behövs. Hennes häst äter nog dubbelt så mycket som min tinker men så är det ju.

Tycker det skulle vara krångligt och onödigt att ha ransoner och regler, jag litar på hennes omdöme, och att ha eget hö/spån skulle vara väldigt krånglit, om inte omöjligt.

Men som sagt, jag har bara en inackodering, skillnad om man har 10 st. De inackoderingar jag haft (ca 5 st) har det alltid funkat bra med fri tillgång.
 
OK då missförstod jag ditt inlägg...

Vi köper strö själva.
Men alla står på torv så vi gör gemensamt storinköp.
Blir billigast så.
 
Jag har 6 inackorderingar och 3 egna hästar. Hos mig så har det varit fritt fram med spån, det ingår i hyran. När jag såg att en viss ägare tömde boxen dagligen istället för att mocka så diskuterade jag saken med mina inackorderingar. Vi kom fram till att man behöver ca 5 balar spån per månad. Om man vill ha mer så betalar man extra (självkostnadspris - 50:- per bal). Jag litar på att mina inackorderingar sköter det där själva och kollar inte hur många balar som alla tar. Det funkar utmärkt! :cool:

Som stallägare får man inte hänga upp sig på detaljer, det leder bara till missnöje och misstro! ;)
 
Hos mig ingår strö i stallhyran. Jag mockar alla boxar så det brukar sällan bli något tjafs hur mycket eller hur lite man får ta....Detta ingår i grundhyran.
Jag använder halm och har permanenta bäddar. Vill någon ägare ha spån eller torv får de köpa detta själva. Duger inte min mockning får de mocka själva. Dock är grundhyran den samma, oavsett om man har eget strö eller inte.
Kan ju meddela att ingen av inackorderingarna använder annat än halm och alla ägarna är nöjda med mockningen :)
 
Det är ett dilemma när det står renliga ponnyer o grisiga unghästar i samma stall, det är rätt självklart att alla hästar behöver olika mkt strö (likadant med foder ju!) och det kan bli svårt om det plötsligt ska vara begränsat på strö när det innan har ingått i hyran. :(
 
Ni som har era hästar inhyrda i ett stall eller ni som själva har inhyrningar i era egna stall, hur gör ni med strö?
Får var och en köpa eget strö, eller ingår det i hyran?
Om det ingår i hyran, är det fri tillgång? Eller ingår det ex 4 spånbalar i månaden? Om man behöver mer, vad gör man då? Betalar extra/får av nån annan?
Säg att man bara behöver 3 balar en månad, vad händer med den 4:e balen då?
Ingår i nuvarande stall, fri mängd löstorv. (=ej balad, alltså) I ett tidigare stall ingick det 4 balar/månad, och behövde man fler köpte man av stallägaren. Hon slutade dock med det, och då fick man åka iväg och köpa själv om de 4 balarna inte räckte. Det hände aldrig oss att det blev balar över, men jag tror att hon drog av på hyran om man inte använde alla 4.

Vad kostar ungefär en torvbale som rymmer 300 l? I affär/på torv"fabriken"? Har tyvärr ingen aning.
 
Hos oss ingår spån, 5 balar/månad. Om man behöver extra får man köpa till det, kommer på faktura i efterhand.
Om man inte skulle göra av med allt - händer aldrig normala månader - räknas det som förbrukat. På samma sätt som hö och kraft som ingår inte kan "hamstras" för framtida bruk kan inte spån det. Om min häst inte äter de 15 kg hösilage som ingår, vilket han inte gör, får jag ändå betala samma stallhyra.
Däremot, spånet, inför sommarbetet när minskar ner på bädden något, får vi lov att bunkra på oss det vi inte gör av med en "fullbetalningsmånad" för att ha extra spån att fylla på inför hösten, när det går mer igen och bädden ska byggas upp. Funkar jättebra tycker jag :D
 
i stallet där jag stod tidigare så köpte var och en eget strö, men i stallet där jag står nu så ingår ströet i boxhyran, och då är det 3 halmbalar i veckan :)
 
Förstår att detta kan vara ett probem. Likadant är det hos mig. Vissa hästar kräver mer stro än andra och vissa kräver inget alls när bädden väl satt sig. Jag som stallägare resonerar som så att det jag tjänar på den renliga hästen förlorar jag på den grisiga... alltså det blir plus minus noll... Jag ser till att det finns havrehalm till hästarna och detta skall ju användas under stallperioden.... Nästa år är det ju dags att ta in ny halm så det jag redan har måste ju ändå användas... Men som sagt så fungerar det hos mig och ingen har klagat ännu. :)
 
Vi betalar bara kallhyra. Sen finns det spån att köpa. 10kr/struken skottkärra. Vi skriver upp på en "kalender" hur mycket vi tar. Funkar bra så länge folk är ärliga.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 668
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 666
Senast: Lhas
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 120
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp