Vi har fri tillgpng till halm... (rundbal) men vill man ha spån får man ordna med detta själv. Jag, min syster och Lill_flesky här på buke delar på inköpen av spån och hämtar då stora lass vid en såg. (kutterspån) fungerar kanon!
 
Vi köper strö och foder själva. Vi får ha spån eller torv. En torvbal på Granngården kostar ca 80:- här.

M.
 
Vi har 3 balar i månaden,allt utöver köper vi utav bonden,eller åker och handlar själva.Skulle vi mot förmodan få en bal över,antingen säljer vi till nån annan i stallet,eller behåller den själv till nästföljande månad.
 
I vårt stall köper var och en allt foder och strö själv. Det är ganska skönt faktiskt, så behöver ingen kolla hur mycket någon annan tar.
 
I vårt stall så "tar" vi själva, skriver upp på en lapp hur många vi tar (ett streck/bal) och sen i slutet av månaden räknar man ihop vad man har tagit för.
50:-/spånbal
60:-/torvbal
20:-/halmbal
 
I nuvarande stallet så finns det halm att köpa för ca 60öre/kg vill man ha någonting annat så köper man det själv. På förra stället så ingick det i hyran och då var det fritt hur mycket man ville ha.
 
i förra stallet betalade vi själva för ströet.
men i det nya så ingår allt och det e fri tillgång.
 
i stallet där jag står har vi fri tillgång till strö och det ingår i stallhyran. jag är själv ganska "slösaktig" med strö och har aldrig hört något om att jag tar förmycket, så jag tror inte dom bryr sig så mycket... :)
 
Hos oss ingår det en bal i veckan. Tyvärr har det varit si och så med det på sistone, ibland dröjer det innan stallägaren hämtar spån, vilket resulterar i att vi blir utan den veckan :mad:
Har köpt några balar själv som jag tar om jag vill byta ut allt spån i boxen, eller om man måste fylla på när det vi inte fått något.
Det går alltid en i veckan för mig, men om det skulle bli en över skulle jag släpa upp den på loftet och skriva mitt namn på den. Jag har ju betalt den.
 
Halm ingår sen får man betala 40 kr styck för spånbalar om man vill ha det.
 
Har min pålle inhyrd hos grannen, det kanske ska tilläggas att det är min farbror . Vi betalar per spånbal, men eftersom alla fyra ponnyer delar på öppnade balar blir det ganska svårt att hålla koll på hur mycket man tar, så det är räknat på en ungefärlig månadsförbrukning. Måhända förlorar vi på det eftersom min pålle är ganska renlig av sig, men det jämnar ut sig i längden, med tanke på stallhyran i övrigt... :smirk:
 
Jag står installad hos en bonde som ju har både hö och halm så det räcker och blir över.

Vanligtvis brukar man ju säga 1 bal halm per dag, men behöver hästen mer så ger jag det och ingen har klagat hittills. Har två hästar och den ena behöver 1 bal om dan och åt den andra går det ca 9 balar i veckan så det jämnar ju ut sig ändå.

hade jag stått installad på spån och betalat för en viss mängd spån varje månad så hade jag sett till att jag använt min andel alternativt fått tillbaka pengar om inte allt gått åt. Behöver man mer är det ju enklast att man bara betalar in några kronor extra varje månad.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 668
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 666
Senast: Lhas
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 120
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp