Strömsholm i sommar

T

tahoi

Hej!

Jag ska förhoppningsvis på galoppkurs på Strömsholm i sommar (29/6-4/7 2009), och jag behöver lite hjälp:

Hur gör man med maten? Det står att den inte ingår.

Vad ska jag packa/inte packa?

Hur bor man?

Det står att lägret är på Utnäslöt?

Vilka åldrar är det oftast på deltagarna?

Jag har bara "vanliga" ridkläder, behöver jag galoppanpassad väst och hjälm? Finns det kanske att låna?

Är skolhästarna man rider oftast fullblod eller är det deras halvblod?

Jag har även mailat till dem, men det skadar ju inte med lite hjälp och info från folk som varit på detta/ska dit.

Tack!
 
Sv: Strömsholm i sommar

Hej!

Jag ska också gå på galoppkurs, samma vecka ;) Man får fixa mat själv.. Det finns ett ställe där man kan handla ganska nära ;) Jag har ingen aning om hur man bor.. Man rider på Fullblod, iaf vad jag har hort :laugh:
Jag tror inte att du behöver ha någon speciell utrustning.. Det enda som kan vara jobbigt med vanlig ridhjälm är att man inte alltid ser, eftersom det är en helt annat sätt att rida. Men det funkar ;)

Du kan väl höra av dig om du får fram mer info genom mejlet du skickade till dem? :laugh:

Vi ses!
 
Sv: Strömsholm i sommar

jag var på galoppkurs där i somras:) Hade med oss ganska mkt mat från början, man kan handla lita varor i en affär nära boendet men ska man ha lite mera saker får man ta sig till kolbäck ca 5 km därifrån. Vi hade ingen bil så vi cyklade, lite jobbigt med massa påsar på hemvägen:P Men det gick....
Du ska ju inte vara där så länge så försök ha med dig så mkt så möjligt:)

Det brukar vara folk i tonåren som e på lägrerna.

Kan vara jobbigt att rida med vanlig hjälm då skärmen är i vägen men det funkar, någon speciell väst behöver du inte ha.

Det är fullblod du rider på som är före detta galoppörer, alla e jättesnälla o himla fina att rida.

Jag var där på ett 2-veckorsläger förra sommaren o det är nåt som jag aldrig kommer glömma :D Det var det roligaste ja gjort på länge...

Hoppas du har minst lika roligt som vi hade :) o lycka till
 
Sv: Strömsholm i sommar

Tack för svaren!
Komplettera gärna med erfarenheter på resten av frågorna! :)
Hur bor man? Är det fint? Nära till hästarna? Finns det micro?
Vad roligt att hästarna låter bra!
 
Sv: Strömsholm i sommar

Vi bodde i ett hus med gemensamt kök o vardagsrum o så hade alla varsitt litet rum med säng o skrivbord typ:P Det fanns micro:)

Det var 3 km till stallet så vi cyklade fram o tillbaka men allt sånt får du information om...
 
Sv: Strömsholm i sommar

Ok, jag får väl ta med mig hojen då :)
 
Sv: Strömsholm i sommar

Hur gör man med maten? Det står att den inte ingår.
Ta med ett lass mat från början, det finns kyl, frys, micro och ugn. Om du skulle behöva mera käk finns det att köpa en del på Strömsholm och i närliggande områden.

Vad ska jag packa/inte packa?

Ridkläder förståss och vanliga kläder. Glöm inte regnkläder och badkläder. Man kan inte packa för mycket när man ska till Strömsan :angel:

Hur bor man?
Det beror på vilket hus ni får bo i på kursen. Allt från enkelrum till att dela med några andra. Toalett och dusch brukar man dela och det finns gemensamt kök och tv-rum.

Det står att lägret är på Utnäslöt?
Löten ligger ca 3 km från Strömsholms kärna. På andra sidan slottet. Glöm inte cyckel!

Vilka åldrar är det oftast på deltagarna?
Har för mig att man inte får vara yngre än 15 år för galoppkurserna så de flesta brukar vara i den åldern och lite äldre. I vissa fall är det någon som är ganska mycket äldre som är med också.

Jag har bara "vanliga" ridkläder, behöver jag galoppanpassad väst och hjälm? Finns det kanske att låna?
Vanliga ridkläder duger, även om det är skönare med jockeyhjälm (du ser mer än skärmen på hjälmen och hästens man och du slipper kramp i nacken.) Ett tips är att rida i jeans, mycket skönare än stela ridbyxor. Varning utfärdas också för ridstövlar som kan vara lite för höga och stela att rida galopp i. Ridskor med shortchaps är bäst enligt mig. Tror att det finns ett gäng västar att låna.

Är skolhästarna man rider oftast fullblod eller är det deras halvblod?
Det är fullblod. Alla är supersnälla, lättridna och trevliga hästar.

Du kommer att ha jätteroligt på Strömsan, man får minnen och vänner för livet :love:
 
Sv: Strömsholm i sommar

Tack så jättemycket, royal_ascot, för svaren!
 
Sv: Strömsholm i sommar

Va kul! Jag ska också på den kursen. :D Varifrån kommer ni och hur gamla är ni? :d
 
Sv: Strömsholm i sommar

Är det ingen som har bilder från kursen? Från boendet kanske? Eller något annat?
 
Sv: Strömsholm i sommar

Jag ska på kursen den 22 juni till 27, tråkigt att ingen av er andra åker då :(

Men om man åker bil dit o har tillgång till bil då behöver man inte cykla eller?

Så inga ridstövlar, men om man har boots måste man ha chaps?
 
Sv: Strömsholm i sommar

Jag var på kurs där förra året, super roligt.

Dom ändrar ju lite varje år, för vi fick mat 3 gånger om dagen av restaurangen och behövde aldrig köpa eller laga något. Cykel skulle jag säga är det som behövs typ mest, men iaf förra året kunde man låna.

Har inga bilder på boendet men här är några på hästarna
pic_show_id21533971.html

Lizzazaro och Amaryllies
21533972.jpg

Finalza och Amaryllies
pic_show_id21626128.html

tarbaan

Hoppas ni får det bra på strömsholm
 
Sv: Strömsholm i sommar

Wow. Jag. Vill. Dit. Nu.
!!!

Vad roligt med bilder, om någon har fler så visa dem gärna! :) Dock syns inte den första och den sista bilden.

Skalis och galoppfreak? Hör av er, jag skickade PM till er.
 
Sv: Strömsholm i sommar

Hej du,

såg att du också skulle på kursen den 22-27, jag med :)
 
Sv: Strömsholm i sommar

Någon som är helt säker på åldersgränsen? Jag skulle vilja gå en Prova på-kurs... :)
 
Sv: Strömsholm i sommar

Det är tydligen så att man ska kunna ta hand om sig själv och kunna sova borta, eftersom att det inte är ett läger, det är en kurs. Så man måste ju till exempel kunna laga mat åt sig själv. Så fråga du!
 
Sv: Strömsholm i sommar

hej Jenny..
yes jag ska gå 22 till 27, im soo excited, ska du ta med mkt mat? vart är du ifrån?ska du ta med cykel?
 
Sv: Strömsholm i sommar

hej eagle!
jag tar nog med lite mat, men resten köper jag nog där lr så cyklar jag till kolbäck nån gång och deras affär :) aa jag tar med cykel, det behövs (a)
har du ridit galopp förr? :)
 
Sv: Strömsholm i sommar

hej, jag har bil, ska åka bil dit så vi kan ju åka med bilen..
därför tar jag ingen cykel--
nej det har jag inte, har du?
shit va snart det är..lksom i överimorn.
 
Sv: Strömsholm i sommar

Tänkte... vissa ställen har krav på att man måste rida i långärmat. Vet ni vad som gäller på strömsholm? Kommer ju bli så fruktansvärt varmt... :crazy::)
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 480
Senast: Barbabelle
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 455
Senast: Ajda
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
23 354
Senast: zassoo
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 137
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp