Strömsholms Ridgymnasium, SMR110 !!

Sv: Strömsholms Ridgymnasium, SMR110 !!

tyvärr så är det så. Tror du gjort ett bra val. jag hade som sagt inte valt som jag gjorde när jag sökte om jag hade haft all information jag har nu.
 
Sv: Strömsholms Ridgymnasium, SMR110 !!

Ja men precis :)
Du är inte den första som säger något negativt precis!
Jag ska nog välja Bollerup eller Svedala som förstahand.
Dom pendlar heela tiden och just nu är det bolle xD
 
Sv: Strömsholms Ridgymnasium, SMR110 !!

Hellu,

Har inte varit inne på Buke på ett bra tag, tänkte försöka svara på lite frågor ändå ;) Alla har ju självklart sina egna åsikter men jag kan ju passa på att berätta lite om hur jag tycker det är iaf :idea:

Hur är det med stalltjänst, hur ofta har man det?
- enligt rullande schema & helg var 4:e vecka. Den veckan man har som mest är det ca 2h stalltjänst/ dag (morgon & e.m de 3 dagar man är på Strömsholm under veckan) med mockning, in-ut hästar från hage m.m. Det är mest stalltjänst i ettan, lugnare i tvåan och i trean ganska beroende på vad man väljer för inriktning. Är man van sen innan att fixa i stall och jobba tycker inte jag det känns särskilt slitigt med våra stalltjänster här.

Vilka tränare har ni?
- Lärarna på skolan, vi i RSG2 har Helene Berg i hoppning och Linda Andersson i dressyr, i ettan har man Agneta Aronsson i dressyr och i hoppningen har det bytts lärare lite hit & dit, inte helt säker på vem som kommer ha hoppningen nu. I trean beror det på vilken inriktning man väljer.

Var bor ni någonstans?- man bor på området i nåt av elevhemmen.

Är det högkvalite på boende och mat?
- Bor man på Röda eller Plugg så är det dusch och toalett på rummen. Sen finns det där man delar dusch och sånt (jag bor på kamrer, ett jätte mysigt gammalt hus men som man delar dusch m,m med alla andra som bor här) Stora ås bor många på i ettan, där är det nyrenoverat och har blivit jätte fräscht.
Maten är inte så kul kanske, ibland gott och ibland riktigt konstig.



Får man tävla på hästarna?
- När det är strömsholms "egna" tävlingar som typ RS-cupen (ungefär som en klubbtävling) får man vara med. Men man kan inte åka iväg med dem på andra tävlingar.

Är det bra gemenskap?
- Absolut! ;) kan självklart svänga så att stämningen är sämre ibland och ibland riktigt på topp, men överlag är det bra. Jag trivs som sagt grymt bra, man lär känna många härliga kompisar.

Många säger ju kantzowska är dålig. Men vad är det som är dåligt?- Lärarna tycker jag är det största problemet och att själva skolan ser urtrist ut. Vissa lärare är iof bra, men tycker många inte är okej.

Det står att det bara är middag 4 dagar i veckan. Ska man åka iväg själv då och handla mat att laga? eller finns det mat att laga?
- Jepp man själv fixar mat fre-sön. Man behöver ju oftast handla ca 1 gång/ vecka, då kan man passa på att köpa sånt man behöver till helgen eller så handlar man via "ICA- systemet" då man beställer vad man vill köpa och sen kör ICA ut det till Strömsholm. Men de tar en avgift på 15 kr per beställning har jag för mig.

Har du någonsin ångrat att du tackade ja till Strömsholm?- Nej, för mig har det känts rätt och trivs väldigt bra. Klart att jag har funderat på hur det kunde ha varit om jag hade gått någon annan stans men för min del har Strömsholm varit positivt. Jag hade velat gå här så himla länge innan jag började så är glad att jag äntligen gör det :)

Är ridningen så bra som ryktena säger?- Det är väldigt grundläggande och "bred" ridutbildning. Tävlingsmässigt hade jag nog utvecklats mer om jag hade bott kvar hemma och kunnat ha häst och fortsatt träna privat mm. Jag har inte möjlighet att både gå här och ha häst samtidigt, men istället så får jag en väldigt grundläggande ridutbildning och erfarenhet av att rida olika typer av hästar, vilket jag tror man har stor nytta av i framtiden :)

Men det var någon som skrev tidigare i tråden att det var flera stycken som hade mått dåligt där och att det fanns dom som sa att "ska aldrig utsätta mitt barn för det" och sånt.. Vet du vad dom menar/vad det beror på?
- nej det måste ju vara någon som inte alls trivdes och har massa hemlängtan osv. Vet tyvärr inte annars vad det skulle kunna bero på.
 
Sv: Strömsholms Ridgymnasium, SMR110 !!

Har man möjlighet att förlägga APU utomlands?
- Om man går sportinriktning eller hästskötare i trean.

Är det mkt föreläsningar och clinics och sånt?- Relativt ofta, så fort det är något på Strömsholm brukar eleverna få gå gratis eller rabbaterat, och ibland är det clinics på skoltid också. Tex när Kyra var här i höstas mm.

Hur är hästarna?
Finns många olika "personligheter" på dem ;) Vissa är roligare i hoppningen vissa i dressyren, Vissa är mer omtyckta och andra inte, de är inte de "snyggaste" (exteriört osv) förutom vissa undantag med några "sportigare" hästar, men de flesta är schyssta och stadiga på "lätt" nivå. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva dem :bow:

Får man tappskokompetens och ta hästskötarexamen?
- Hästskötarexamen kan alla som vill ta :) Tappsko är jag ganska säker på att det också går att fixa men inte helt 100.


Har ni mkt/lite fritid?- När skolan är i full gång brukar det kännas som att man inte har så mycket tid över till annat, men man hinner med häst osv fast det kräver en hel del planering de perioder man har mycket annat att hinna med.. ;)

Vad brukar ni göra på fritiden där?- Ta det lugnt.. :rofl: Sköter och rider häst (de som har i eller utanför skolan), umgås, åka iväg nånstans på helgen kanske osv osv finns inte så mycket att göra på Strömsholm som inte är hästrelaterat faktiskt.. :bow:
 
Sv: Strömsholms Ridgymnasium, SMR110 !!

Får man ta med sig tex en hund?- Nix :( Kan ha dem här över dagen på "besök" men får inte bo på elevhemmen.

Är det dubbelrum eller enkelrum eller finns det både och?- Finns både och.

Är det fint på boendet?
- I grunden är det fräscht men ibland blir det "grisigt" i köken, (vissa är så dåliga att plocka undan efter sig..) Jag har tur som bor på ett jätte charmigt ställe som oftast brukar vara fint.

Är det många som trivs på skolan?
- Det tror jag alla gör som går här :) Visst kan det kännas jobbigare vissa perioder, men i det stora hela tycker iaf jag att min tid här är super och hoppas på att det fortsätter kännas bra :)
 
Sv: Strömsholms Ridgymnasium, SMR110 !!

Hjälp vad mycket text det blev! Aja jag har fått skriva av mig lite och hoppas att ni fick lite info :)
 
Sv: Strömsholms Ridgymnasium, SMR110 !!

Tack så otroligt mycket för svaren! :)
 
Sv: Strömsholms Ridgymnasium, SMR110 !!

Hur är det med tränarna är dom "snälla" mot eleverna?
Har nämligen hört motsattsen!
Kan du berätta lite om hästarna, kort sådär om några av skolhästarna? ;)
 
Sv: Strömsholms Ridgymnasium, SMR110 !!

Ja de är dom :) visst säger de ifrån om det skulle vara något, men de är schyssta så ingen behöver vara "rädd" för dem bara ha "vanlig" respekt.

Harrison - mindre modell på häst, ca 162 cm. Jätte härlig att rida med bra känsla på med mycket gång. Busig i hoppningen!

Evelina - Ger en "lätt" känsla i ridningen, hoppar riktigt bra. Grinig i boxen tyvärr.

Patric W - Stor lite "slow", tycker det är jätte kul att hoppa. Rolig i både dressyren och hoppningen.

;)
 
Sv: Strömsholms Ridgymnasium, SMR110 !!

Okeyokey =)
Tror du intagningspoängen kommer höjas något i år? :)
 
Sv: Strömsholms Ridgymnasium, SMR110 !!

Ingen aning faktiskt, men jag skulle tro att det kommer vara ungefär kring det som varit ;)
 
Sv: Strömsholms Ridgymnasium, SMR110 !!

OkejOkej :)

Vad var de största nackdelarna med Strömsholm? ;)
 
Sv: Strömsholms Ridgymnasium, SMR110 !!

hm för min del måste jag nog säga att det är att inte kunna ha egen häst vid sidan av eftersom vi inte har ekonomi till det, men detta har jag varit medveten om enda sedan jag sökte så det har ju inte så mycket med själva utbildningen att göra i sig ;) Att ha stalltjänst var 4:e helg hör ju inte heller till fördelarna, men det vet man ju också om innan man börjar, vet inte vad jag mer kan nämna, inget sådär särskilt ;)
 
Sv: Strömsholms Ridgymnasium, SMR110 !!

Okej har man stalltjänst hela dagen då?
Hur många har stalltjänst samtidigt?
Är det många pauser?
Isåfall hur långa?

Hur givande är ridningen?
Har du några bilder från skolan/strömsholm? :)
 
Sv: Strömsholms Ridgymnasium, SMR110 !!

Nej man har absolut inte hela dagarna, en "typisk" helgstalltjänst kan se ut så att du har morgon mellan 06.55 - 08.00 (brukar oftast vara klar innan 08.00) och em 16.00-17.00 (brukar oftast vara klar innan 17.00), ridning efter morgonstalltjänsten och en av dagarna ska du ha lunchstalltjänst och några hagbyten och nån av dagarna ha kvällsfodring. Sen är du ledig när du inte har nåt pass :d man brukar vara ca 14-16 pers under morgon och em och hälften vid lunch osv. Brukar aldrig bli särskilt tungjobbat eftersom arbetet fördelas på så många.

Jag tycker man får jobba på en bra grundridning, mycket sitsjobb, givande med mycket olika hästar m.m. Det som kan fattas tycker jag är de mer "tekniska" bitarna i ridningen. Men jag har helt klart förbättrats i min ridning och framför allt sitsen och därmed hur jag inverkar sen jag började här :)

Har massa bilder! ;) Om du vill ha är det nog lättast över msn eller så :idea:
 
Sv: Strömsholms Ridgymnasium, SMR110 !!

Gud vilken bra information du ger!
Evigt tacksam till dig det har verkligen underlättat i valet med din information!

Jag skikar ett pm med min msn adress :idea:
 
Sv: Strömsholms Ridgymnasium, SMR110 !!

HAhahha menar skickar.

Låter bra med ridning, sitsjobb gillar jag jätte mycket!
 
Sv: Strömsholms Ridgymnasium, SMR110 !!

Vad glad jag blir, kul att det kommer till hjälp! :)

Skickar över bilder så fort jag är inne på msn då ;) (är inte msn:are allför ofta men ska försöka komma ihåg att logga in nu innan helgen)
 
Sv: Strömsholms Ridgymnasium, SMR110 !!

Måste bara fråga :p Vad är Latina för nån häst? Hon råkar inte heta Aspens Latina?

Latina är ett litet brunt sto e. Lasandos :)
Bild på henne och mig:p
24120453.jpg
 

Liknande trådar

Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 330
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 468
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 474
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 849
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17
  • Galoppombytenas mysterium (utbruten ur Dressyrsnack)

Omröstningar

Tillbaka
Upp