Strul med semesterdagar

Mineur

Trådstartare
Moderator
Jag jobbar för ett pyttelitet företag som inte har något "officiellt" system för semesterdagar, utan vår HR-person loggar och håller koll på sådant i ett enkelt Excel-dokument. Jag har därför alltid sett till att hålla stenkoll på mina egna dagar för att se till att det blir rätt och att jag inte snuvas på några dagar av misstag. Nu har det uppstått en situation där det blivit något tokigt med dagarna, och jag vill ha er input på hur jag bör hantera det.

Det började med att jag i januari fick det årliga "såhär många dagar har du kvar att ta ut innan semesteråret tar slut den 31 mars". I det mailet påstod HR-personen att jag hade 16 dagar kvar, vilket jag tyckte lät mycket. Jag var nästan helt övertygad om att det blivit fel någonstans och att jag i själva verket bara hade 8 dagar kvar, men tänkte att det är ju synd att klaga om de vill ge mig lite extra dagar 🤷‍♀️ Det gångna semesteråret hade dessutom varit väldigt uppochner med flera inställda semestrar p.g.a Covid samt två dödsfall i familjen, då jag var tvungen att resa på begravning två gånger och tog ut anhörigdagar för det, så jag kanske hade räknat fel själv. Jag bestämde mig alltså för att lita på vad HR sa och bad att få ta ut 6 dagar och bära med mig resterande 10 dagar till semesteråret 2021-2022.

När jag idag bad att dubbelkolla hur många dagar jag har kvar att ta ut före slutet av mars 2022 verkar det på något vis som att dessa 10 extradagarna har försvunnit. HR hävdar att jag har 5 dagar kvar totalt, enligt mina noteringar har jag 15 dagar. Jag påpekade detta men fick då höra att jag burit med mig 2 dagar i mars, inte 10. Det här vet jag med säkerhet att det inte stämmer, och har även mailkorrespondens som bevisar detta. Jag har vidarebefordrat denna mailkonversation där allt framgår, inklusive mailet där de bekräftar att jag får med mig 10 dagar till 2021-2022, och fick till svar att "det måste ha blivit något tokigt här, jag vet inte vad som har hänt. Jag måste ta det med (chefens namn) och återkommer."

Hur hade ni agerat? Som jag ser det är det deras fel och deras problem, de får skylla sig själv som inte har ett bättre system för ändamålet, och jag bör alltså inte vika mig en tum utan ska ha de där 10 dagarna oavsett vad. Är jag oresonabel som tänker så, eftersom jag trots allt anade att det inte stod helt rätt till med alla extra dagar där i januari? Borde jag ha ifrågasatt mer? Bör jag vara mer ödmjuk och erbjuda mig att möta dem halvvägs eller något, typ föreslå att jag tar 5 extra dagar istället för 10?
 
Om du har 25 semesterdagar per år och ett semesterår som löper från den 1/4 till den 31/3 så borde du haft 18,75 intjänade dagar vid årsskiftet (25 dagar x 9/12). Sedan är ju frågan om du hade sparade dagar kvar från tidigare semesterår och hur många dagar du tog ut under sommaren.

Konstigt att företaget inte använder löneprogram… Nästan omöjligt att hålla ordning manuellt med allt man måste ta hänsyn till så som kollektivavtal, vab, sjukdom, karens etc.
 
Om du har 25 semesterdagar per år och ett semesterår som löper från den 1/4 till den 31/3 så borde du haft 18,75 intjänade dagar vid årsskiftet (25 dagar x 9/12). Sedan är ju frågan om du hade sparade dagar kvar från tidigare semesterår och hur många dagar du tog ut under sommaren.

Konstigt att företaget inte använder löneprogram… Nästan omöjligt att hålla ordning manuellt med allt man måste ta hänsyn till så som kollektivavtal, vab, sjukdom, karens etc.
Borde ha skrivit att jag inte bor i Sverige, så det är inte alls samma regler som där.

Men ja, oavsett vilket är utgångspunkten 25 dagar per år och enligt företaget tog jag bara 9 dagar under april 2020-december 2021 vilket innebar att jag hade 16 kvar i januari (de är inte så noga med att man ska ha hunnit tjäna in dagarna innan man tar dem, utan 25 används som en klumpsumma som man kan ta ut hur & när man vill under året). Jag tog som sagt ut 6 av dessa dagar i januari-mars och bad att få ta med mig 10, och räknade därmed att jag gick in i nuvarande semesterår med totalt 35 dagar.
 
Vårt system blev också helt satt ur spel i och med förändringarna i skatteåret från April till mars. Vi blev dessutom snyggt "lurade" att använda semesterdagar under vår furlough där de helt enkelt lät bli att belysa att vi inte alls använde kvarvarande semester från förra året, utan tog från årets dagar. Ingenting är roligt i UK just nu känns det som.
 
Jag kanske missuppfattade men räknade du någonsin ut exakt hur många dagar du borde haft enligt dina egna beräkningar om du kollar nog med anhörigdagar osv? Jag fick lite intrycket av att du inte gjorde det men kan som sagt ha fel.

Har du blivit "lovad" så kan du ju säkert kräva din rätt men ärligt talat tycker jag nog ändå att det skaver lite att du (som jag förstod det) är helt säker på att de ville ge dig för många dagar men du säger inget och tycker att om de räknat fel till din fördel så är det ju positivt. När de sedan kommer på detta så propsar du på att få de dagarna som du faktiskt vet är för många.

Det känns rimligare att du faktiskt går igenom allt nog och kommer fram till vad det faktiskt borde vara och lägger fram det och ser om ni kan matcha det så att det stämmer, du borde ju ha tidrapporter och liknande att backa upp det med.
 
.... du borde ju ha tidrapporter och liknande att backa upp det med....

:D :D :D
Att jobba i UK ar inte alls som att jobba i Sverige

@Mineur Jag jobbar pa motsatsen, stort multinationellt foretag som har en arme av HR personal, sa jag hade aldrig bemodat mig braka med dessa; men i scenariot hade ag bara lamnat det vid dar ni var overrens - alltsa mejlkonversationen att du bar over 10 dagar fran forra aret, och sen ar det upp till dem att forklara varfor det nte skulle vara sa, annars star du kvar vid att du har 35 semesterdagar detta aret, och darfor X dagar kar baserat pa (liista den semester du redan tagit(
 
Jag kanske missuppfattade men räknade du någonsin ut exakt hur många dagar du borde haft enligt dina egna beräkningar om du kollar nog med anhörigdagar osv? Jag fick lite intrycket av att du inte gjorde det men kan som sagt ha fel.

Har du blivit "lovad" så kan du ju säkert kräva din rätt men ärligt talat tycker jag nog ändå att det skaver lite att du (som jag förstod det) är helt säker på att de ville ge dig för många dagar men du säger inget och tycker att om de räknat fel till din fördel så är det ju positivt. När de sedan kommer på detta så propsar du på att få de dagarna som du faktiskt vet är för många.

Det känns rimligare att du faktiskt går igenom allt nog och kommer fram till vad det faktiskt borde vara och lägger fram det och ser om ni kan matcha det så att det stämmer, du borde ju ha tidrapporter och liknande att backa upp det med.
Ja, jag höll räkningen själv men det är ju just här det blir rörigt eftersom jag inte är säker på exakt hur mycket av t.ex. min 4 dagars-tur till Sverige i oktober som räknades som anhörigdagar/sjukdagar och hur mycket som gick som semesterdagar (eftersom jag inte har någon som helst insikt i deras "system" för loggande av dagar). Det är det jag menar när jag skriver "Jag var nästan helt övertygad om att det blivit fel någonstans och att jag i själva verket bara hade 8 dagar kvar". Tidsrapporter och liknande finnes ej.

Jag var alltså 95% säker på att det blivit tokigt någonstans när jag blev meddelad att jag hade 16 dagar kvar, och funderade på att säga något då. Nöjde mig med att svara "Oj, det var mer än jag hade väntat mig!" och kände att jag där ändå gav dem en liten chans att dubbelkolla och ändra sig, men när de inte gjorde det valde jag att tacka och ta emot (med en liten gnutta dåligt samvete i maggropen).

Till saken hör också att jag sliter som ett djur för det här företaget, offrar mig på alla möjliga olika sätt och i perioder jobbar massor av obetald övertid så jag ska inte sticka under stol med att det bidrar till att jag känner att jag gott förtjänat lite extra semesterdagar. En annan del av mig är trött på deras brist på system och allmän koll på läget, och känner att det här i så fall kanske kan vara en läxa för dem.

Oj, nu lät jag väldigt bitter där i mitt sista stycke :o Jag älskar mitt jobb och företaget, nästan jämt :D
 
:D :D :D
Att jobba i UK ar inte alls som att jobba i Sverige

@Mineur Jag jobbar pa motsatsen, stort multinationellt foretag som har en arme av HR personal, sa jag hade aldrig bemodat mig braka med dessa; men i scenariot hade ag bara lamnat det vid dar ni var overrens - alltsa mejlkonversationen att du bar over 10 dagar fran forra aret, och sen ar det upp till dem att forklara varfor det nte skulle vara sa, annars star du kvar vid att du har 35 semesterdagar detta aret, och darfor X dagar kar baserat pa (liista den semester du redan tagit(
Ja, det är ungefär så jag har tänkt att jag ska hantera det också :)
 
Vårt system blev också helt satt ur spel i och med förändringarna i skatteåret från April till mars. Vi blev dessutom snyggt "lurade" att använda semesterdagar under vår furlough där de helt enkelt lät bli att belysa att vi inte alls använde kvarvarande semester från förra året, utan tog från årets dagar. Ingenting är roligt i UK just nu känns det som.
Nä fy fan vad fult! :rage:
 
Har pratat med chefen nu och de tar på sig misstaget och ger mig de extra dagarna eftersom det knappast var mitt fel och eftersom att jag faktiskt påpekade då i januari att det var förvånansvärt många dagar (vilket tydligen gjorde att de faktiskt gick in och dubbelkollade, men de kom till samma slutsats efter att ha räknat igen). Det kom inte ens på tal att det skulle vara jag som skulle vika mig på något vis, utan de var bara översvallande ursäktande för misstaget och allt strul det lett till :)
 

Liknande trådar

F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
15 673
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 156
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok 1 oktober 2021, skrev jag på att jag mottagit uppsägning med 12 månaders betald uppsägningstid HEMMA, då arbetsgivaren "inte hade...
Svar
0
· Visningar
411
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Jag vill börja med att säga att jag inte alls är ute efter pajkastning mellan småbarnsföräldrar och barnlösa, som dessa trådar oftast...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
6 733
Senast: Alandia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp