Magiana
Trådstartare
Jag tänkte inte använda sjukskrivningstid för studier, utan ta det på övrig tid.Du måste få godkänt av försäkringskassan för att få studera under tiden du är sjukskriven och får sjukpenning om du inte tar tjänstledighet i motsvarande mängd från arbetet (skulle då i ditt fall bli sjukskriven 50%, tjänstledig 25%, studerar 25%). Kan man motivera varför det inte går att jobba utan måste vara sjukskriven från arbetet men att (distans)studierna ej påverkas av orsaken eller att studierna inte påverkar ens förmåga att komma tillbaka snabbast möjligt till arbetet så brukar det inte vara några problem. Ex är man sjukskriven från ett fysiskt yrke pga benbrott så brukar de inte vara något problem att få studera lite under sjukskrivningen.
Ang hur folk gör vid studier på 25% är; tjänstledigt hel/deltid och vid behov leva på sedan tidigare sparade pengar eller så arbetar folk heltid samtidigt som de studerar.
Jag har varit tjänstledig på heltid i 2månader för studier, levde på sparade pengar under de månaderna. Även studerat på 25%-75% parallellt med heltidsarbete, men de högre procentsatserna är väl Tufft.
Finns något som heter 3 månadersregeln när man, under vissa förutsättningar (anställningstid osv), kan vara tjänstledig i upp till 3 månader utan att förlora sin SGI.
Men detaljen om SGIn var ju bra att du påminde om. Det innebär ju att jag inte kan ta tjänstledigt för studier på 25% i 5 månader utan att riskera att det skiter sig ekonomiskt helt och hållet