Studera masterprogram

Bukefalos 30 år!

Midsommarblomster

Trådstartare
Ansökan för hösten är öppen och jag är sugen på att komplettera min kandidat inom statsvetenskap med en master, antingen inom politisk kommunikation eller i statsvetenskap. De utbildningar jag tittat på är på heltid och på plats på universiteten. Jag kikar på SU, UU och GU.

Men jag har också barn och jobb. Jobbet går sannolikt att anpassa men familjelivet gör det ju inte. SU och UU är ju nära men GU är det ju inte och skulle dessutom kräva pendling.

Min fråga är egentligen, ni som läst på masternivå, vad har ni för erfarenhet av att kombinera studierna med det övriga livet? Det var länge sen jag själv studerade nu, och på grundnivå hade vi kanske 2-3 halvdagar i veckan på plats och resten var självstudier. Min uppfattning då var att master inom mitt område var ännu mer flexibelt. Men det var ju 10 år sen nu, och det varierar säkert kraftigt mellan ämnen.

Jag funderar på om det ens är görbart eller om jag bara sitter här och dagdrömmer.

Ring och prata med studievägledaren på universitetet.

Jag ska göra det. Jag har bara fått uppfattningen om att studievägledare gärna trycker på att det är heltid och på plats, kanske för att inte få in en massa studenter som hade orealistiska förväntningar och sen inte får ihop det. Men att verkligheten är att det är väldigt flexibelt, många jobbar samtidigt osv. Men jag kan ju absolut ha fel (och själv har jag som sagt inte studerat på 10 år nu så jag behöver lite marginal i planeringen..)

Jag skulle också kolla hur mycket grupparbeten det är under utbildningen, om uppsatsen förväntas skrivas i par osv. Tänker att mycket sånt också påverkar, när ens kursare kan förvänta sig att du är på plats :)
När jag skulle skriva min uppsats hade jag tur och fick undantag att skriva i par då jag jobbade samtidigt och misstänkte att jag inte skulle bli klar i tid (vilket också blev sant).

Ansökan för hösten är öppen och jag är sugen på att komplettera min kandidat inom statsvetenskap med en master, antingen inom politisk kommunikation eller i statsvetenskap. De utbildningar jag tittat på är på heltid och på plats på universiteten. Jag kikar på SU, UU och GU.

Men jag har också barn och jobb. Jobbet går sannolikt att anpassa men familjelivet gör det ju inte. SU och UU är ju nära men GU är det ju inte och skulle dessutom kräva pendling.

Min fråga är egentligen, ni som läst på masternivå, vad har ni för erfarenhet av att kombinera studierna med det övriga livet? Det var länge sen jag själv studerade nu, och på grundnivå hade vi kanske 2-3 halvdagar i veckan på plats och resten var självstudier. Min uppfattning då var att master inom mitt område var ännu mer flexibelt. Men det var ju 10 år sen nu, och det varierar säkert kraftigt mellan ämnen.

Jag funderar på om det ens är görbart eller om jag bara sitter här och dagdrömmer.
Helt omöjligt att svara på.
Det är otroligt olika på olika utbildningar. En del har liksom 2 föreläsningar i veckan och så någon dugga. Andra har föreläsningar 8-16 och stora prov på det.

Kolla de scheman på kurserna som ingår i masterprogrammet, hur de har sett ut tidigare år, kolla sedan också kursutvärderingarna och se där hur mycket tid studenterna har lagt på studierna.

Allt beror på vilket ämne det handlar om.
Jag läste min master på ett universitet ca 3 timmar bort med x2000. Åkte upp ungefär en gång i månaden. Resten hemma.

Andra som läste andra ämnen hade obligatoriska träffar betydligt oftare.

Jag har personligen aldrig gjort något vid sidan om studierna. Har inte velat och inte behövt det. Levt snålt istället.

Framförallt själv masteruppsatsen (30 hp) är krävande. Med barn och jobb och samtidigt skriva en masteruppsats färdigt på en termin - glöm det om du inte är en överjordisk människa som klarar dig utan sömn.

Jag har under alla mina 10 år på universitetet laggt 6-8 timmar 5-6 dagar i veckan.

Några av mina medstudenter hade barn och jobbade samtidigt - ingen av de blev klar i tid. De flesta fick skriva tentorna flera gånger. Just uppsatserna fastnade de flesta på.

Jag hade inte rekommenderat det.

Har du tänkt ta tjänstledigt för studier eller hålla igång jobb?
Känns som en dålig idé att jobba samtidigt iom barnen😅
Uppsatsen får man räkna med kräver heltid under hela terminen.

Jag har under alla mina 10 år på universitetet laggt 6-8 timmar 5-6 dagar i veckan.

Några av mina medstudenter hade barn och jobbade samtidigt - ingen av de blev klar i tid. De flesta fick skriva tentorna flera gånger. Just uppsatserna fastnade de flesta på.

Jag hade inte rekommenderat det.

Jobba behöver jag inte göra, men barnen har jag ju. Sen är ju ”i tid” inte så viktigt heller tänker jag. Även om man såklart inte vill ha saker hängandes över en i flera år så kanske det inte gör något att någonting skulle bli klart terminen efter.

När jag läste kandidaten jobbade jag 50% parallellt. Det funkade fint, men blev såklart plugg på helgerna.

Jobba behöver jag inte göra, men barnen har jag ju. Sen är ju ”i tid” inte så viktigt heller tänker jag. Även om man såklart inte vill ha saker hängandes över en i flera år så kanske det inte gör något att någonting skulle bli klart terminen efter.

När jag läste kandidaten jobbade jag 50% parallellt. Det funkade fint, men blev såklart plugg på helgerna.
Att "bara" ha barn torde fungra väl. Men inte i kombination med 100% jobb. Möjligen 20% om du är beredd att säga adjö till alla typer av fritidsintressen.

Sen är vissa ämnesinrikningar mer krävande än andra

Master är mycket mer krävande än kandidat.

Att "bara" ha barn torde fungra väl. Men inte i kombination med 100% jobb. Möjligen 20% om du är beredd att säga adjö till alla typer av fritidsintressen.

Sen är vissa ämnesinrikningar mer krävande än andra

Master är mycket mer krävande än kandidat.
Håller dock inte med om att mastern är mer krävande än kandidaten alltid. Min kandidat la jag bra mycket mer tid på. Hade kurser där jag satt 10 h/dag flera ggr i veckan. På mastern la jag inte så mycket tid. Ena kursen la jag nog knappt 4 h/ dag i genomsnitt och fick en 5a ändå.

Håller dock inte med om att mastern är mer krävande än kandidaten alltid. Min kandidat la jag bra mycket mer tid på. Hade kurser där jag satt 10 h/dag flera ggr i veckan. På mastern la jag inte så mycket tid. Ena kursen la jag nog knappt 4 h/ dag i genomsnitt och fick en 5a ändå.
Ja, allt beror ju på vilken kurs det gäller. Den kurs (15 hp) som jag läste samtidigt som jag skrev magisteruppsatsen (15hp) behövde jag inte lägga mycket tid på.

Det är väl framförallt själva masteruppsatsen som tar mycket tid i anspråk.

Vissa ämnen i min kandidat tog i stort sett ingen tid alls. Andra kurser behövde man lägga åtskilliga timmar på.

Jag jobbade helger samtidigt som min master. Hade häst (helinackorderad, så åkte inte dit varje dag).

Låter mer rimligt att välja jobb eller barn, och barn som finns går ju inte att välja bort såklart.

Men beror mycket på program, mitt ämne är inom naturvetenskapen och kompisar som läst humaniora har haft mycket färre föreläsningar och högre grad självstudier.

Själv har jag blivit lite sugen på att doktorera :D

Själv har jag blivit lite sugen på att doktorera :D
Jag med!

@Midsommarblomster Jag har arbetat heltid medan jag pluggade min master på heltid. Det gick bra men krävde fullständig disciplin. Jag har även studerat, genom mitt arbete så inte på högskolenivå, efter att jag fått mina barn. Det senare var högre stressnivå för mig - kunde inte ta nån VAB pga plugget så maken fick ta 100% den perioden, trött och sliten efter kassa nätter etc.

Jag hade absolut tagit tjänstledigt på heltid om jag skulle studera nu när jag har barn. Jag vill ha så mycket energi som möjligt för dem och skulle känna att det vore omöjligt om jag skulle både jobba och plugga samtidigt.

Inte master, men magister, heltid på distans. Jag jobbar heltid samtidigt, men då har jag också eget företag och jobbar hemifrån. Mina barn är stora, men jag bor på gård med hästar och hundar.

Jag hade inte fixat det om jag behövt åka iväg. Som det är nu har det gått bra, även om jag fått betydligt mindre fritid och fått prioritera om. Magister är ju bara ett år, jag vet inte om jag gett mig in på nåt längre än så.

Kolla kursplanerna hur mycket obligatoriska moment/undervisning det är. Men det är ju designat för att vara heltidsstudier. Jag har svårt att se hur man skulle hinna med på typ tio timmar i veckan.

Jag har perioder studerat heltid samtidigt som jag jobbat heltid på forskarnivå. Fick ledigt med lön under kurserna/undervisningen men i praktiken var det ingen annan som gjorde mitt jobb när jag inte gjorde det så det gav kanske inte så mycket. Hade ett barn i förskoleåldern under de åren. Som någon annan skrev var stressen över vabb värst (barnets pappa jobbar borta i perioder) och för mig hade det inte funkat med mindre än den logistik jag hade i vardagen (10 min promenad till jobbet med förskolan på vägen och jobbet låg i princip granne med universitetet). Men å andra sidan hade jag inte fått ihop att jobba heltid med mindre än den logistiken heller med tanke på den andra förälderns jobb.
Men det var jävligt slitigt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka