Stuvade makaroner - ej mjölk?!

Men... vattenstuvade... Hur... Va? Förvirringen är total!

Hursom, jag kokar snabbmakaroner i vatten och gör stuvning (smör, mjöl, mjölk, grädde, salt&vitpeppar) bredvid för jag vill ha det såsigt så in i helvete! Steker falukorv till. Skiter i att lägga upp falukorv på min tallrik för det är vidrigt och går endast att äta kallt på macka med mycket smör och senap på. Adderar sriracha på makaronerna och extra svartpeppar dock!
 
Nej nej nej... Stuvade makaroner görs enl följande:
Koka gammaldags (mkt viktigt) kungsörnen idealmakaroner halvklara i vatten med mycket salt.
Häll av.
Tillbaks i grytan och tillsätt 50/50 mjölk/grädde tills det täcker och en klick smör.
Koka upp tills makaronerna är klara. Gör om det behövs en toppredning (vetemjöl/vatten) och tillsätt så det blir lagom klabbigt
Smaka av med salt vitpeppar OCH en gnutta strösocker.
Serveras med ketchup och falukorv som absolut ha ett jack i sej (skålformad korv med 1 svartbränd sida gör ingen glad.)
Bacon går också bra.

Inte nån jäkla överskattad muskot som ingen egentligen på riktigt kan tycka om. Ingen kanel och ingen curry.
 
Är det bara jag som undrar hur en "stuvning" gjord på vatten ser ut?:o

Jag har tyvärr lätt att bränna så jag kokar makaronerna separat, stuvning gjord på mjölk/grädde. Salt/vitpeppar/socker och ev lite svartpeppar.
Mamma gjorde på rätt sätt, kokade makaronerna i mjölk och med muskot! Älskar det😍
 
... Jag har aldrig ätit stuvade makaroner. Menar ni på allvar att sådant existerar?

(med eller utan vatten och muskot)

Lyckliga du!

Standard i skolmatsalen till falukorven.
Stabbigt kletigt helvete.

Den stuvade spenaten var som tapetklister med grön karamellfärg i. Långt senare lärde jag mig att spenat faktiskt är ätbart - om man tillagar det annorlunda.

Yep, precis sa. Jag larde mig faktiskt att spenat kan vara supergott pa (imagine that!) Sabena airlines. Man kan ju fundera pa nar man far god spenat (eller vad det nu ar) men skolmatsalen inte kunde prestera nagot atbart av matvaran.

Jag har aldrig sett det vi kallar makaroner i sverige i något annat land. När jag bodde i Tyskland hade jag alltid med mig ett paket snabbmakaroner i resväskan när jag varit hemma i Sverige 😛

Blev jävligt sugen på stuvade makaroner nu alltså 🤤 (Jag kör snabbvarianten där makaronerna kokas för sig och stuvningen gör för sig för att sedan blandas ihop, tycker det blir godare och mer ”såsigt” då).

Jag fick ocksa stuvade makaroner i skolmatsalen 🤢 och har total vagrat det (till min mors sorg och forfaran) sedan 3dje klass eller sa. Sa vitt jag vet ar det bara i Sverige man behandlar pasta sa illa :p
 
Och här har jag i alla år gjort en bechamel som man bara rör ner de kokta makaronerna i, och så kryddar man extra med vitpeppar och muskot... lärt mig hemifrån, min mor gjorde alltid stuvade makaroner på det viset. Jag har provat flera andra varianter men de blir aldrig i livet lika krämiga och goda.
 
Jag har tydligen levt under en sten. Det enda stuvade jag ätit är svamp
Det skulle ju kunna er på att de i din omgivning besparat dig det det äckliga vita kladdet i de andra stuvningarna *ryser* 😇.
Stuvad svamp är en helt annan smak/konsistens på kladdet 😇.

Jag tyckte nästan allt vitt kladd i mat var oätbart som liten 😇.
Idag kan jag äta en hel del av de saker som gick bort då, men inget av det är nån favoriträtt.
Och stuvade makaroner, njä helst inte men med vatten låter om möjligt ännu äckligare..
 
På tal om tråden. Jag lagar/äter aldrig pasta. Jag saknar mjölkstuvade makaroner! (Bara mjölk, salt och vitpeppar!) Tillsammans med köttfärssås. Så gott! (Och som det snabba barn jag var, en perfekt middag, bara att ösa in utan att behöva tugga 😁)
Snacka om att förstöra en god rätt.
Byta ut spaghettin mot makaroner med det vita kladdet.. Nä...
 
Bukeoraklet,
håller medlemmen "Murphy" på att gifta sig med en person som till synes är helt ifrån Vettet, eller en helt vanlig (men tämligen sällsam) tjänsteman från södra norrlands kustland?

Bakgrund: middagsbestyr efter skidskytteguld
Rimligen pasta, som med fördel kan stuvas. Murphy: "Åh, ljuva tider! Mjölkstuvat med kanelstång med i koket, det var sannerligen inte igår *." Murphys significant other: "Nej och icke. Stuvningen görs på vatten** och lite mjöl och riven muskot, som sedan hälls över makaronerna."

Så kära Bukefalos - inte fan kan en väl göra på dette viset?
Stuvade makaroner är underförstått MJÖLKstuvade, varvid pastan har fått koka upp hela sin tid i sagda mjölk. Murphyfamiljen har dessutom i tre generationen låtit en kanelstång eller fem koka med i härligheten (muskotnöt hör till potatismos).

Finns det fler (till synes vettlösa) som gör såhär?
Är det läge att slå upp förlovningen? Eller för kompanismisk?

HJÄLP!


* Hel sant. Igår förtärdes ölåpilsner som kvällsmål.
** Nu skall enligt uppgift vattnet bytas ut mot mandelmjölk. Dock fortfarande pastakok i vatten.

Det är ju klart att man gör stuvade makaroner på mjölk. I det här huset är det mer diskussioner om huruvida man säger stuvade makaroner eller mjölkmakaroner. Din significant other är nog lite ifrån vettet faktiskt. :D
 
Mjölk och muskot! (och salt, peppar, smör och en liten gnutta socker)
Kanel har man ju på gröt!

Tror ni får testa lite olika versioner för att förhoppningsvis hitta en lösning som fungerar i framtiden! 😅

(blir dock liiite sugen på att testa med kanel i, men då får det bli direkt på tallriken. Vågar inte riskera en hel kastrull...)
Inte socker 😱
 
Bukeoraklet,
håller medlemmen "Murphy" på att gifta sig med en person som till synes är helt ifrån Vettet, eller en helt vanlig (men tämligen sällsam) tjänsteman från södra norrlands kustland?

Bakgrund: middagsbestyr efter skidskytteguld
Rimligen pasta, som med fördel kan stuvas. Murphy: "Åh, ljuva tider! Mjölkstuvat med kanelstång med i koket, det var sannerligen inte igår *." Murphys significant other: "Nej och icke. Stuvningen görs på vatten** och lite mjöl och riven muskot, som sedan hälls över makaronerna."

Så kära Bukefalos - inte fan kan en väl göra på dette viset?
Stuvade makaroner är underförstått MJÖLKstuvade, varvid pastan har fått koka upp hela sin tid i sagda mjölk. Murphyfamiljen har dessutom i tre generationen låtit en kanelstång eller fem koka med i härligheten (muskotnöt hör till potatismos).

Finns det fler (till synes vettlösa) som gör såhär?
Är det läge att slå upp förlovningen? Eller för kompanismisk?

HJÄLP!


* Hel sant. Igår förtärdes ölåpilsner som kvällsmål.
** Nu skall enligt uppgift vattnet bytas ut mot mandelmjölk. Dock fortfarande pastakok i vatten.

Ni förtjänar varandra...

Mjölk och muskot. Det är inte havregrynsgröt ni håller på med...
 
Bukeoraklet,
håller medlemmen "Murphy" på att gifta sig med en person som till synes är helt ifrån Vettet, eller en helt vanlig (men tämligen sällsam) tjänsteman från södra norrlands kustland?

Bakgrund: middagsbestyr efter skidskytteguld
Rimligen pasta, som med fördel kan stuvas. Murphy: "Åh, ljuva tider! Mjölkstuvat med kanelstång med i koket, det var sannerligen inte igår *." Murphys significant other: "Nej och icke. Stuvningen görs på vatten** och lite mjöl och riven muskot, som sedan hälls över makaronerna."

Så kära Bukefalos - inte fan kan en väl göra på dette viset?
Stuvade makaroner är underförstått MJÖLKstuvade, varvid pastan har fått koka upp hela sin tid i sagda mjölk. Murphyfamiljen har dessutom i tre generationen låtit en kanelstång eller fem koka med i härligheten (muskotnöt hör till potatismos).

Finns det fler (till synes vettlösa) som gör såhär?
Är det läge att slå upp förlovningen? Eller för kompanismisk?

HJÄLP!


* Hel sant. Igår förtärdes ölåpilsner som kvällsmål.
** Nu skall enligt uppgift vattnet bytas ut mot mandelmjölk. Dock fortfarande pastakok i vatten.
Från en som förvånat första gången stötte på fenomenet stuvade makaroner när hon var 15 år gammal på en lunchmatsrestaurang och sedan förundrade sig då och då i många år och försökte återskapa detta runt 30 kan jag säga att det finns recept på båda modellerna och de verkar jämnt fördelade över internätet. Kanel har jag dock inte sett någonstans :p

Även fast den senare snarare beskrevs som att man egentligen häller ett slags béchamelsås över makaronerna när de är klara, och det är det lättaste att få till utan att det bränns vid, enligt uppgift. Jag lyckades inte med någondera experimentet. Min man har gjort det två gånger och använt olika modeller, tycker effekten var ungefär jämförbar :D
 
Från en som förvånat första gången stötte på fenomenet stuvade makaroner när hon var 15 år gammal på en lunchmatsrestaurang och sedan förundrade sig då och då i många år och försökte återskapa detta runt 30 kan jag säga att det finns recept på båda modellerna och de verkar jämnt fördelade över internätet. Kanel har jag dock inte sett någonstans :p

Även fast den senare snarare beskrevs som att man egentligen häller ett slags béchamelsås över makaronerna när de är klara, och det är det lättaste att få till utan att det bränns vid, enligt uppgift. Jag lyckades inte med någondera experimentet. Min man har gjort det två gånger och använt olika modeller, tycker effekten var ungefär jämförbar :D
Tänk om det var kanelen som gör att du inte kan få till det :angel:
 
Tänk om det var kanelen som gör att du inte kan få till det :angel:
Antagligen är det så :D men nu fick jag ju intryck av att folk äter risgrynsgröt året om med kanel i och jag känner att jag hellre hakar på det! Älskar risgrynsgröt och har lidit lite av att man bara får äta det på jul.

Stuvade makaroner hade inte riktigt Det, jämfört med att bara hälla en champinjonsås över pasta så det orkar jag inte.

Muskoten lider nog inte av att sparas till potatismoset.
 
Lyckliga du!



Yep, precis sa. Jag larde mig faktiskt att spenat kan vara supergott pa (imagine that!) Sabena airlines. Man kan ju fundera pa nar man far god spenat (eller vad det nu ar) men skolmatsalen inte kunde prestera nagot atbart av matvaran.



Jag fick ocksa stuvade makaroner i skolmatsalen 🤢 och har total vagrat det (till min mors sorg och forfaran) sedan 3dje klass eller sa. Sa vitt jag vet ar det bara i Sverige man behandlar pasta sa illa :p
Nu skall vi inte kasta sten i glashus. 😜 Pasta behandlas ju dåligt på många ställen! Vi har väl alla åkt på en riktigt dålig mac n’ cheese åtminstone en gång för mycket i detta stora röd-och-blåa land. Knallgul pulverost i klimpar och makaroner så tunna att de slemmigt bryts till småslamsor på tallriken. Usch!

(Detta var standard på det studenthem jag bodde på i Berkeley. Får ont i själen när jag minns hur dyrt room & board var med tanke på den usla maten och dem minimala rummen med våningssängar.)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp