Styngflugelarver?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Preed
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 3 770
P

Preed

Jag var och hälsade på min åring på betet idag, hon är 10 mil bort så det blir inte så ofta.. :cry: Jag upptäckte då att hon hade en hel del med små, ca 1mm långa och nästan hårstråtunna gula larver på frambenen men även lite på sidorna av magen.. Är dessa styngflugelarver? Jag har ju läst att man måste skrapa med ryktsten för att bli av med dom, men när dom nu redan kläckts har hon ju antagligen hunnit få i sig en del när hon har kliat sig så jag måste väl avmaska henne när hon har kommit hem från betet? Finns det nåt annat sätt att bli av med äggen och larverna som hon har i hårremmen, typ tvätta med jodopax eller nåt? Hon ska ju ändå badas när hon kommer hem för hon ska visas på en premiering den 2a september.. Jag vill ju heller inte att dom larver och ägg hon har med sig hem till stallet sprider sig till någon av dom andra hästarna här, iom att en del inte avmaskar sina hästar speciellt ofta..

/ Fredrik

Sv: Styngflugelarver?

hej! dessa otyg... jovisst är det styng fluga. självklart ska du ta bort dom på en gång, jag andvänder engångshyvel går jättebra (ganska). jodopax?! vet ej faktist men dom sitter nog kvar änn då :smirk:. du får säkert ett bättre svar änn det här....men lycka till (en som inte har fått hit dom änn)

Styngflugans larver avmaskar du mot sent i höst, då kommer inga ut i hagarna i vår sen.

Styngflugans larver avmaskar du mot sent i höst, då kommer inga ut i hagarna i vår sen.
Fast slarvar grannarna med avmaskning mot styngflugor så blir ens hästar fulla med ägg iallafall!
Om alla avmaskade rätt och vid rätt tid borde väl knappast styngflugor finnas?:confused:
Här är det extremt mkt styngflugeägg iår:crazy: och jag blänger surt på grannbyns hästar,morr.:(
*går ut och petar bort nya ägg*:mad:

Hörde man kunde tvätta bort äggen med rödsprit på bomullstuss,har ej provat själv..
Jag använder naglarna,jäkligt pilljobb.:crazy:

Det är sant. Men i Kalix... finns det verkligen styngfluga så långt norrut?!?!?

Jag har provat att raka samt ryktsten. Tycker nog att det är bäst med ryktstenen. Lite skillnad gör det också om man har på pälsglans på utsatta ställen (när det är rent förståss). Flugurslingarna fortsätter att lägga sina ägg där men de fäster inte så hårt vilket spar lite möda och tid.

Jag sliter mitt hår pga. dessa odjur. Mina hästar har fullt nästan varje dag på insidan av frambenen. Har testat rakhyvel, naglar, ryktsten m,en inget funkar bra. Så igår rakade jag insidan av benen från kota och upp ovanför framknäna. Då släppte äggen :angel:

Hörde man kunde tvätta bort äggen med rödsprit på bomullstuss,har ej provat själv..
Jag använder naglarna,jäkligt pilljobb.:crazy:

Detta låter inte så hälsosamt för hästen!

Jag såg dessa äckliga saker på min unghäst idag. Han hade ägg ända upp på halsen!!! Jag har min inhyrd på bete iår och han som äger betet sade att det skulle vara parasitfritt... Så det blir väl åka dit och skrapa imorrn...

Är det nån som vet hur länge till lägger flugorna ägg?

Malin

Har bara behövt "skrapa" min en gång, dränkte därefter in "utsatta områden" med pälsglans så de inte skulle fästa lika lätt... Han har inte haft några sen dess iallafall.

Jag har min inhyrd på bete iår och han som äger betet sade att det skulle vara parasitfritt...

Är det nån som vet hur länge till lägger flugorna ägg?

Malin

Styngflugan FLYGER och kan alltså komma från andras marker. Det är ju inget markägaren kan rå för. De kan ha varit styngflugefria i många år, och så en dag så kommer de.

Flugorna härjar tills frosten ungefär.

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären... 80 81 82
Svar
1 635
· Visningar
172 155
Senast: LenaH
·
M
Hästvård Hej, är det någon som vet lite mer om styngflugan och dess larver? Betet där vi hade vår häst förra sommaren visade sig ha...
Svar
4
· Visningar
1 656
Senast: pimy
·
J
Hästvård Trots att man har haft häst hela sitt liv så hamnar man alltid i detta problem.. Hur är det nu med avmaskning på hösten. Jag har alltid...
Svar
4
· Visningar
816
Senast: Zebung
·
D
Övr. Djur Upptäckte jag hos mina kaniner:eek: De lever utomhus året runt och nu på vintern är det svårt att göra rent eftersom ströet fryser som... 2
Svar
23
· Visningar
8 827
Senast: Dundret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tandfen utan kontanter
  • Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur