Sugen på att tömma plånboken igen! (hingstvalstråd)

Bellini

Trådstartare
Jag hade egentligen bestämt att inte betäcka den här säsongen heller. Nu har jag kommit på andra tankar, bara jag kan hitta en passande hingst.

Är väldigt sugen på ett Irco Mena föl, men vet inte riktigt om det skulle passa. Vore kanon ifall ni kunde råda om vilket blod som skulle passa osv.

Ska försöka att inte vara hemmablind i beskrivningen.

Stoet i fråga är e. Uttini - Bordeaux.
Ca 170, lite lång rygg och åt det kraftigare hållet.

Fördelar: Arbetsvillig, har 3 bra gångarter med stort register, kanske önskvärt med lite bättre bakben i traven, hoppar riktigt bra, har bevisat att hon håller för ridning (17 år), lätt att hantera

Nackdelar: Lång i kroppen, lite för grov, stoig i hagen

Hon har en fölunge e. Qalle, -08. Är riktigt nöjd med henne, kunde ha haft lite mer trav än vad hon visat ännu dock. Ser riktigt fin ut i kroppen. En riktig buse, men sköter sig när hon har grimma på :angel:

Vill ta vara på hennes fina hoppkapacitet och ridbarhet. Önskar en avkomma som mitt sto fast kortare i kroppen och mer ädel.

Vad tror ni om Irco Mena på henne? Annat förslag?
 
Sv: Sugen på att tömma plånboken igen! (hingstvalstråd)

Jag hade egentligen bestämt att inte betäcka den här säsongen heller. Nu har jag kommit på andra tankar, bara jag kan hitta en passande hingst.

Är väldigt sugen på ett Irco Mena föl, men vet inte riktigt om det skulle passa. Vore kanon ifall ni kunde råda om vilket blod som skulle passa osv.

Ska försöka att inte vara hemmablind i beskrivningen.

Stoet i fråga är e. Uttini - Bordeaux.
Ca 170, lite lång rygg och åt det kraftigare hållet.

Fördelar: Arbetsvillig, har 3 bra gångarter med stort register, kanske önskvärt med lite bättre bakben i traven, hoppar riktigt bra, har bevisat att hon håller för ridning (17 år), lätt att hantera

Nackdelar: Lång i kroppen, lite för grov, stoig i hagen

Hon har en fölunge e. Qalle, -08. Är riktigt nöjd med henne, kunde ha haft lite mer trav än vad hon visat ännu dock. Ser riktigt fin ut i kroppen. En riktig buse, men sköter sig när hon har grimma på :angel:

Vill ta vara på hennes fina hoppkapacitet och ridbarhet. Önskar en avkomma som mitt sto fast kortare i kroppen och mer ädel.

Vad tror ni om Irco Mena på henne? Annat förslag?

För mig klingar hennes härstamning mera dressyr än hoppning.
Det klingar också "gammalmodigt och lågställt*, vilket du även beskrev.

Mina förslag är iallafall:

Highlight
Aerline H
Prestige (är han kvar i Sverige?)


Detta är hingstar med bra blup både på gångarter och hoppning.

Irco Mena är säker ett bra förslag men för mig känns det som att det finna bättre nu levande hingstar som inte går på Fryst semin. Det kan bli väldigt dyrt. Hur säljbar blir avkomman??

Inte för att vara oförskämd men jag tror inte att mödernet på fölet kommer att vara speciellt "hett" vid försäljning pga av den gamla stammen, Uttinis C och stoets egna poäng på kvaliten och inga tävlingsmeriter.
Jag säger inte att du inte ska ta ett föl, men tycker att du ska ta något mer allround.
 
Senast ändrad:
Sv: Sugen på att tömma plånboken igen! (hingstvalstråd)

Irco Mena är en förstklassig hoppförärvare, men ingen typförbättrare. Framförallt tror jag att han kan förstärka snarare än förbättra ditt stos exteriöra svagheter.

Jag skulle ta en annan hingst, en dubbelbegåvning om du vill ha en avkomma som kan hoppa, och helst en typförbättrare också.

Lucky Point kunde kanske vara något?

Tittar på ditt sto ser hon kanske ärligt talat inte ut att vara så väldigt lämpad för hoppavel - usla resultat från kvaliteten, negativt blupvärde, sänkt pappa... Men hon kanske är bättre än det ser ut, jag ser att hennes helsyskon lyckats riktigt bra på tävlingsbanan?
 
Senast ändrad:
Sv: Sugen på att tömma plånboken igen! (hingstvalstråd)

Tittar man längre bak i mödernet ser man att mormors helbror var godkänd hingst och åtminstone lämnade en avkomma i svår hoppning. Vidare gick mormorsfar svår hoppning, liksom farfar och morfars helbror. Farfars helbror var med i OS i fälttävlan. Jag tycker inte stammen låter dressyr.

Däremot håller jag men om att en hopphingst som är bra i typen och kan röra sig är lämplig. Tycker mycket om det jag sett efter Aerline H.

Prestige är exporterad till Nya Zeeland!
 
Sv: Sugen på att tömma plånboken igen! (hingstvalstråd)

Ja tyvärr ser hennes blup inte rolig ut alls. Till kvaliten var hon inte alls förberedd enligt säker och oberoende källa. Hennes ägare under hennes första 14 år i livet har inte tävlat henne alls. Drog igång henne innan betäckning och red några 1.20, gick som en klocka! Hon är MKT bättre än vad blupen visar.
Vi har även hennes helbror på gården (inte jag som tävlar honom dock), han som är plac upp tom 1.50. Tycker hon hoppar bättre än vad brorsan gör, tycker ryttaren också.
 
Sv: Sugen på att tömma plånboken igen! (hingstvalstråd)

Åjo, hennes mamma har lyckats klämma ut en svårklass avkomma i hoppning och en i msv dressyr av 4 st. Varav en av dem (min) inte kommit ut på tävlingsbanorna fören vid 15 års ålder. Så dåligt är väl inte mödernet då?

Men jag håller med. Kanske ska ta något mer allround... Blev lite insnöad på en IM avkomma :o
 
Sv: Sugen på att tömma plånboken igen! (hingstvalstråd)

Aerline är inte för grovt då? Tänkte på att Cortez ligger som far där.
 
Sv: Sugen på att tömma plånboken igen! (hingstvalstråd)

Nån förädlare är han nog inte. Vad tyckte du om Lucky Point?
 
Sv: Sugen på att tömma plånboken igen! (hingstvalstråd)

Jag hade egentligen bestämt att inte betäcka den här säsongen heller. Nu har jag kommit på andra tankar, bara jag kan hitta en passande hingst.

Är väldigt sugen på ett Irco Mena föl, men vet inte riktigt om det skulle passa. Vore kanon ifall ni kunde råda om vilket blod som skulle passa osv.

Ska försöka att inte vara hemmablind i beskrivningen.

Stoet i fråga är e. Uttini - Bordeaux.
Ca 170, lite lång rygg och åt det kraftigare hållet.

Fördelar: Arbetsvillig, har 3 bra gångarter med stort register, kanske önskvärt med lite bättre bakben i traven, hoppar riktigt bra, har bevisat att hon håller för ridning (17 år), lätt att hantera

Nackdelar: Lång i kroppen, lite för grov, stoig i hagen

Hon har en fölunge e. Qalle, -08. Är riktigt nöjd med henne, kunde ha haft lite mer trav än vad hon visat ännu dock. Ser riktigt fin ut i kroppen. En riktig buse, men sköter sig när hon har grimma på :angel:

Vill ta vara på hennes fina hoppkapacitet och ridbarhet. Önskar en avkomma som mitt sto fast kortare i kroppen och mer ädel.

Vad tror ni om Irco Mena på henne? Annat förslag?

Det är ju alltid spännande att fundera över vad som finns att välja mellan. Jag hade kunnat tänka mig att detta var et sådant sto som Quite Easy kunde gjort ett bra jobb på så jag förstår ditt val med Qalle.
Jag är inte alls uppdaterad i vad som kommer att finnas på marknaden i år, så det kommer säkert att komma ett par guldkorn som känns som trevliga alternativ senare.

För att bena upp mina tankar om stammen..
- Uttini har jag inga begrepp om alls, jag vet inte alls vad han har lämnat. (Stort plus för mycket fullblod, Labrador och Gaspari)
- Labrador lämnade en del bra tävlingshästar, vill minnas att de fungerat fint i alla grenarna, inte minst i fälttävlan.
-Bordeaux är även det en hingst som jag har som en positiv hingst. Helbror med Bonaparte som absolut känns som en positiv hingst i mitt huvud.
-Parnass har jag ingen relation till alls.
Tyvärr har jag inte möjlighet att dammsuga stostammen, men hur blev hennes dotter från -99?
Något klockrent förslag på linjeavel har jag inte, men jag tror som många andra att det gärna får vara en hingst som visat att den nedärver sina multitalanger i kombination med en god typ är ett bra alternativ.
Jag ska fundera lite..
/U
 
Sv: Sugen på att tömma plånboken igen! (hingstvalstråd)

Funderat lite..
Chess kunde kanske vara ett ganska intressant alternativ..
Linjeavel på Utrillo har visat sig ofarlig och vad jag kan se kanske lite av godo i lagom mängd. Du får in Cortezs framgångsrika blod (multitalanger), kombinerat med det superfina stoet Felicia. Det finns en del fullblod i stammen.
Jag har inte sett ditt sto men på pappret kunde jag tycka att detta var spännande. MEN jag tror inte att ett Chess-Uttini-föl säljer sig själv.
Funderar vidare..
/U
 
Sv: Sugen på att tömma plånboken igen! (hingstvalstråd)

Och om du vill investera lite modigt, med chans att det blir riktigt bra, så tror jag att ett Iowa-föl (vart han nu kommer att vara i avel)kan vara ett spännande val. Riktigt riktigt trevlig stamtavla, trevliga meriter, träffade hingsten när har förbereddes för bruks och minns honom som riktigt trevlig. Kanske inte så mycket Multi egentligen men jag tror nog att man kan dressyra ganska bra på honom om man vill ;).. Skandal att han inte fick fler ston i fjol, jag skulle gärna skaffat en avkomma..
Iowa-Uttini hade kanske kännts som en ganska splittrad stamtavla vid en första anblick, men jag tror inte att det är ett dåligt alternativ. Det enda som är svagt i Iowas blup är skritten och det är tråkigt, framförallt med tanke på att ditt sto också har ett svagt skrittblup. Men galoppen känns nästan viktigare kan jag tycka.
/U
 
Sv: Sugen på att tömma plånboken igen! (hingstvalstråd)

jag tror inte att Iowa kommer att finnas i Sverige under 2009.
Dessutom undrar jag hur hans fertilitet var i fjol och att det var en av anledningarna till fåtalet ston.
 
Sv: Sugen på att tömma plånboken igen! (hingstvalstråd)

Lycky Point intresserar mig absolut efter att ha kikat runt lite. Hur gamla är hans äldsta avkommor?
 
Sv: Sugen på att tömma plånboken igen! (hingstvalstråd)

Iowa har jag sneglat lite på och följt diskussioner om varför han inte fått så många ston osv. Vet du vart han ska om han inte blir kvar i sverige? (ren nyfikenhet :D)
 
Sv: Sugen på att tömma plånboken igen! (hingstvalstråd)

Tack så hemskt mycket Pastejja för dina tankar! :bow:

Chess känns inte som ett lockande alternativ. Jag ska inte föda upp fölet far att sälja direkt, men jag vill ändå ha en någorlunda säljbar stam. Chess-Uttini känns omöjligt på något sätt.

Hennes avkomma - 99 är e. Sorba. Hon går som skogsmulle hos mitt stos förra ägare har jag hört, precis som mitt sto gjort nästan hela livet :devil:


Du vet inget mer om Lucky Points avkommor? Hittade inte jättemycket när jag googlade.
 
Sv: Sugen på att tömma plånboken igen! (hingstvalstråd)

Lucky Points äldsta blir två år nu så de har inte hunnit gjort nåt än. Jag har fött upp två stycken och sett några fler, han har typat alla mkt bra - de är ädla och lätta hästar.
 
Sv: Sugen på att tömma plånboken igen! (hingstvalstråd)

Det låter ju lovande :)
Kanske ska våga ta en ganska "grön" hingst... *funderar


Vad tror ni om att lägga Cuper på henne?
 
Sv: Sugen på att tömma plånboken igen! (hingstvalstråd)

Kan Dirco vara något?
Han lämnar mycket ädelt och högresta avkommor (iaf de jag har sett). Jag har också ett lågställd och lång häst och hennes avkomma efter Dirco är hennes motsats kroppsligt sett :)
Han hoppar dessutom kanon och kvick som bara den 9-9 i hopp.

Hennes avkomma efter Cuper är iofs långbent men längre i kroppen. Hoppar bra av det lilla vi sett än. Men växer väldigt ojämt och hon är 3 år nu så det kommer att ta tid innan hon är färdig i sin kropp.
 
Sv: Sugen på att tömma plånboken igen! (hingstvalstråd)

kl

Iowa finns inte med på Flyinges sida, de har tagit bort alla andra hingstar som är exporterade osv så det borde betyda att även Iowa inte är tillgänglig i år. Det har dessutom skrivits här på Buke att han åkte redan i höstast.
 
Sv: Sugen på att tömma plånboken igen! (hingstvalstråd)

Tyckte Dirco hade för lågt blup på ben och gångarter. Då känns Lucky Point mer intressant.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Min syster har ett sto som jag är lite sugen på att ta föl på men jag har tyvärr inte alls någon koll på vad för hingst som...
Svar
14
· Visningar
2 958
Senast: Biotin
·
Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 223
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel e. Rambo ue. Labrador, stofamilj 14. Kanonlugn dock lite stoig ( behöver lirkas med ) annars inga nerver alls. Ganska grov med brett...
2
Svar
20
· Visningar
2 161
Senast: Tahari
·
M
Avel Jag funderar på att betäcka mitt sto i år och skulle uppskatta om någon kanske kunde ge lite tips på några lämpliga hingstar då jag...
2
Svar
29
· Visningar
4 894
Senast: Monbijou
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp