Ännu en välja hingst tråd.....

Tahari

Trådstartare
e. Rambo ue. Labrador, stofamilj 14.
Kanonlugn dock lite stoig ( behöver lirkas med ) annars inga nerver alls.
Ganska grov med brett mellan frambenen, låg halssättning och kort hals.
Fina ben och riktigt snygg bakkärra.
Aningens för låg 160 ca.
Fina gångarter , speciellt skritt och galopp.
Hoppar hyfsat.
Har aldrig haft föl tidigare.

Mål med fölungen.
Hobbyhäst till mig själv.
Lite upplättad i typen.
Bättre halssättning och absolut längre hals.
Upp på höjden gärna emot 170 eller över
Lite mer nerv dock ej tävlingshästelektrisk
Skulle någon gångart förstärkas är det traven

Jag har mina tankar om vilka hingstar som skulle passa och det skulle vara roligt att se om någon annan tycker som jag.

Observera att detta eventuella föl kommer att vara en ren hobbyhäst och inte säljas eller gå i avel. Jag är också medveten om att omkostnaderna kring fölproduktion är höga och att det kanske skulle löna sig att köpa, men jag vill gärna ha ett föl efter min lilla ängel.
 
Sv: Ännu en välja hingst tråd.....

ta en kik på Bellagio :) (den första jag spontant kom på, med lite storlek och lättare modell)
 
Sv: Ännu en välja hingst tråd.....

Jo han är ju tilltalande.
Det är väl mest det att han är så ung. Eftersom stoet är helt oprövat fick jag i en annan tråd rekomenderat att ta en beprövad hingst. Annars har jag en annan ungis som jag gillar, Damino, skulle det kunna vara något.
Det som jag själv känner mig lite sugen på är Biggles eller om jag vill spara pengar Wersteiner. Twiligt tycker jag också om men där är det storleken som är lite tveksam.
 
Sv: Ännu en välja hingst tråd.....

Jo han är ju tilltalande.
Det är väl mest det att han är så ung. Eftersom stoet är helt oprövat fick jag i en annan tråd rekomenderat att ta en beprövad hingst. Annars har jag en annan ungis som jag gillar, Damino, skulle det kunna vara något.
Det som jag själv känner mig lite sugen på är Biggles eller om jag vill spara pengar Wersteiner. Twiligt tycker jag också om men där är det storleken som är lite tveksam.

Twilight hade jag inte tittat på om jag vill ha hobbyhäst, ger vad jag har sett rätt mycket nerv, även om jag inte tror storleken är ett problem. Vet inte om det är slumpen eller om det är så men jag har sett rätt mycket stort. Har själv en 2-åring efter honom, hon kommer bli stor. Jag är glad om hon stannar under 175... Vad jag tycker en mycket trevlig, mjuk häst men med tävlingsnerv, väldigt lätt och ädel modell, riktigt snygg och se på, rör sig bra i alla tre gångarterna.

/camilla
 
Sv: Ännu en välja hingst tråd.....

Aha !
Hur stor är mamman där då ?
Jag vet ju inte riktigt förutsättningen för att mitt ska lämna stort fast hon är lite låg själv. Rambo lämnar väl litet men Labradorhästar brukar väl vara både långa och rätt höga.
Alltså med hobby menar jag tävla på typ LA nivå och hoppa sisådär 110. Det är alltså inte skogsmullehobby. Kanske mer en träningskamrat. Jag har ganska höga ambitioner att lära mig och rida på högre nivå dock inte tävla.
Twiligt hade annars av praktiska anledningar vara perfekt ( bor nästan nästgårds )
Jag tycker det är knepigt eftersom jag ska behålla hästen själv. Det får liksom inte bli fel.
 
Sv: Ännu en välja hingst tråd.....

Titta på multitalangern som Nobel, JJ RayBan och Cohiba. Alla är stora och har stam som kan ge stort plus att de mer än väl klarar dina önskemål på kapacitet hos avkomman.
 
Sv: Ännu en välja hingst tråd.....

Rayban och Cohiba är ju kanonsnygga. För ett år sedan var jag 100 % säker på att jag skulle ta Rayban. Grejen är ju det med åldern där, man vet ju inte riktigt hur avkommorna blir som vuxna. Jag måste vara supernoga med att det inte blir för skarpt.
Nobel har jag också tittat på men vet inte om han lättar upp tillräckligt, tycker han ser lite grov ut. Mitt sto är snällt sagt av den gamla hederliga armehästtypen.
Jag får nog ta och åka runt på lite hingstvisningar och bilda mig en liveuppfattning.
 
Sv: Ännu en välja hingst tråd.....

Kanske är en longshot men Katrinelunds hingst Lancelot är riktigt läcker. Visserligen ung han också men han är hoppstammad och rör sig fantastiskt i samtliga gångarter. Verkar ha ett toppenpsyke dessutom, ädel och långbent vilket borde passa din bra?
Ludwigs Champion gillar jag superskarpt men han kanske är lite väl grov till ditt sto?

Mvh JV
 
Sv: Ännu en välja hingst tråd.....

Aha !
Hur stor är mamman där då ?
Jag vet ju inte riktigt förutsättningen för att mitt ska lämna stort fast hon är lite låg själv. Rambo lämnar väl litet men Labradorhästar brukar väl vara både långa och rätt höga.
Alltså med hobby menar jag tävla på typ LA nivå och hoppa sisådär 110. Det är alltså inte skogsmullehobby. Kanske mer en träningskamrat. Jag har ganska höga ambitioner att lära mig och rida på högre nivå dock inte tävla.
Twiligt hade annars av praktiska anledningar vara perfekt ( bor nästan nästgårds )
Jag tycker det är knepigt eftersom jag ska behålla hästen själv. Det får liksom inte bli fel.

Mitt sto är när hon är i full träning 1.64, idag inte ens så stor ;-)
Och det är bara smått bakom vad jag hittat, så storleken bör utan tvekan bero på Twilight.
Det jag kan vara tveksam till också är om avkomman skulle hoppa överhuvudtaget, min gör det inte idag i alla fall. Hon trasslar bara ihop dom sju mil långa benen när hon försöker...

/Camilla
 
Sv: Ännu en välja hingst tråd.....

Visserligen är Bellagio ung och oprövad men avlar man till sig själv och inte mot elit så spelar det mindre roll tycker jag.

När jag läste ditt första inlägg så lät det verkligen som om du beskriver just Bellagio
 
Sv: Ännu en välja hingst tråd.....

Ja, Bellagio var också det första som poppade upp för mig :)
Bor du nära Twilight, så har ju de även Camaro M som typar upp bra. Han har väl lämnat trevliga multitalanger och vad jag hört med bra temperament. Du har ju både Chapman och Labrador som hoppade bra.
 
Sv: Ännu en välja hingst tråd.....

Är ju ingen hemlighet att jag gillar Damino;). Fick en jättefin hingst efter honom förra året. Tyvärr blir han alldeles för stor för mig (1.70+) så jag har sålt. Men storlek lämnar han definitivt! Mitt sto är bara 1.61. Liten film på honom sen i våras: http://www.youtube.com/watch?v=3kMfdr66wCk

Annars tycker jag att Cohiba var ett bra tips. Komplett hingst med både hoppning och gång:). Bellagio är en urtjusig hngst, men som hobbyryttare hade jag själv inte använt honom. Verkar bara vara jag dock som fått uppfattningen att det är en otroligt explosiv hingst som verkligen är som gjord för tävlingsryttaren som vill rida GP.
 
Senast ändrad:
Sv: Ännu en välja hingst tråd.....

Visserligen är Bellagio ung och oprövad men avlar man till sig själv och inte mot elit så spelar det mindre roll tycker jag.

När jag läste ditt första inlägg så lät det verkligen som om du beskriver just Bellagio

Jag trodde han hade just det där superelektriska tävlingshästpsyket?
 
Sv: Ännu en välja hingst tråd.....

Åh vad synd ! Jag hade nästan bestämt mig för Nobel. Anledningen till att jag inte är så sugen på en ung hingst är relaterat till nedärvningen i temprament. Eftersom det är till mig själv vill jag verkligen göra allt jag kan för att det ska bli en häst som är hanterbar för mig. Camaro M är jag inte alls sugen på (vet inte varför riktigt ).
Jag ska också vara ärlig och säga att jag vill ha en vacker häst, även om jag vet att en bra häst inte har någon färg. Vackert för mig är fux eller brun med ganska stora tecken och utrycksfulla ögon. Jag vet att det är fånigt, men jag kan ju kosta på mig att vara det eftersom jag inte behöver se någon ekonomi i fölis.
 
Sv: Ännu en välja hingst tråd.....

Stor chans att få en vacker häst med "rätt" färg och med bra temperament är Lambourgini. Fast där finns nackdelen att den kan bli liten.
JJ RayBan verkar kunna ge sabinoanlag. Jag har själv fyra avkommor efter honom och alla utom en har mycket vitt. Den som inte har så mycket är i alla fall fux med ganska stor stjärn. I temperamentet verkar dom blir känsliga men snälla nästan lite blyga. Mina äldsta är från hans första årskull och väldigt vackra vilket även årets två är.
Min erfarenhet av Nobel har inte varit att de blivit direkt grova men stora. Alla jag träffat har haft väldigt trevligt temperament.
 
Sv: Ännu en välja hingst tråd.....

Ja det kanske blir där det slutar i alla fall. Jag var ju för ett år sedan helt säker på att jag skulle ta JJ Rayban på henne den dagen det var dags. Och nästa år har det kanske utkristalliserats lite mer hur hans avkommor blir. Känslig är helt ok vill bara inte ha en som är riktigt stöddig eller livrädd för allt. Mitt sto är ju iofs en snäll filbunke så hon kanske balanserar upp även lite vassare/mer laddade temprament.
 
Sv: Ännu en välja hingst tråd.....

Näe det tror jag faktiskt inte.

Jag har iofs bara sett honom på championatet men blev väldigt förvånad: Först när han kom in så såg han jättespänd ut men de gjorde halt och testryttaren satt upp då stod han lugnt på lång tygel och väntade på signal..
 
Sv: Ännu en välja hingst tråd.....

Om du vill ha en trevlig häst och en okompliserad tävlings/träningskompis så skulle jag ta Saigon. Han borde passa till den typen av ston och ger ett gudomligt trevligt temperament. Har sett flera och har även en själv som varit hingst till han blev fem. Helt underbar. Vill använda honom i år också men tyvärr vet jag ej om han är i avel i år eller om han tävlar. Någon annan som vet, hört något??
 
Sv: Ännu en välja hingst tråd.....

Saigon har inte löst licens för i år, så han är troligen inte i avel utan tävlar.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Min syster har ett sto som jag är lite sugen på att ta föl på men jag har tyvärr inte alls någon koll på vad för hingst som...
Svar
14
· Visningar
2 977
Senast: Biotin
·
Avel Jag har börjat fundera lite smått på att eventuellt ta ett föl på mitt sto och känner att jag behöver några råd/synpunkter. Min häst...
Svar
4
· Visningar
1 462
A
Avel Behöver hjälp med att välja hingst. Jag har ett sto född 02, som aldrig har varit dräktigt. Hon reds in som 4åring (och hade bara gått i...
Svar
4
· Visningar
1 301
Senast: angeeliicaa88
·
Avel Hej alla, Jag har ett sto f 2004 från tyskland med hoppstam. Min dotter som rider henne ska i sommar åka till USA ett år. Eftersom...
Svar
1
· Visningar
1 069
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp