Bukefalos 28 år!

Hjälp vid val av dressyrhingst

M

Monbijou

Jag funderar på att betäcka mitt sto i år och skulle uppskatta om någon kanske kunde ge lite tips på några lämpliga hingstar då jag själv inte är speciellt insatt i detta.

Mitt sto är född -02 e. MONTESQUIEU - BORNEO.
Hennes fulla stam:
bijou-stam_136307208.jpg

Hon är runt 175cm hög så jag söker en mindre hingst eftersom jag inte vill att avkomman ska bli lika stor.

Exteriör beskrivning: Långlinjerad, lång välansatt hals. Välutvecklad manke, Långt sluttande kors. Kraftiga haser, Högställd. BILD:
picture_136307950.jpg
(har idag vuxit till sig en hel del då denna bilden togs när hon var 5 år.)

Hon har tre bra grundgångarter, speciellt skritten och galoppen, hon har en bra takt och riktigt bra bakben. Jag skulle gärna vilja förbättra travrörelserna, speciellt frambensaktiviteten. Hög ridbarhet men har mycket huvud. Hon är väldigt känslig och blir lätt nersvös/stressad. Vill därför ha en hingst lugn med bra temprament.

Det finns ju så himla många hingstar att välja mellan. Jag är själv lite sugen på Don Primero då han inte är så stor och har lämnat väldigt många fina dressyrhästar. Tror ni att han skulle passa? Är tacksam för all hjälp jag kan få! :)
 
Sv: Hjälp vid val av dressyrhingst

Don Primero är enligt mig ett "säkert kort"! Han nedärver bra temperament och ridbarhet. Så prioriterar du ridbarhet ska du välja honom;) Han börjar ju bli till åren oxå så det gäller att ta tillfället i akt.
Storleksmässigt kan han variera, jag har själv en treåring som är ca 165 cm hög och nog växer 2-3 cm till. Hennes mamma var mätt till 162 cm och har överlag gett högre avkommor än henne själv. Jag känner till avkommor till Don Primero som är allt från 155 cm till 175 cm.
 
Sv: Hjälp vid val av dressyrhingst

Själv ska jag betäcka mitt sto med JJ Ray Ban, som förväntas bli Jan Brinks nya stora stjärna. Han verkar vara supertrevlig, både ridmässigt & temperamentsmässigt. Men han är stor (170 cm), så han är kanske inget för dig? Jag har ett litet sto & hoppas på en lite större avkomma. Finns flera andra bra hingstar på Tullstorp, de har en bra hemsida som du kan kolla in. Lycka till! :)
 
Sv: Hjälp vid val av dressyrhingst

Kollade visst inte ditt stos stamtavla alltför noga först. :o Missade att hon hade Weltmeyer i sig, det har även JJ Ray Ban - så då kanske det inte passar ändå. Men Tullstorp har som sagt andra fina hingstar oxå!
 
Sv: Hjälp vid val av dressyrhingst

Slänger in ett litet inlägg i farten, så har inte hunnit fundera på fler hingstar att rekommendera

- Men jag kan varmt rekommendera Don Primero. Har själv en egen uppfödning e.Don Primero ue.Tip Top, där modern är 170 (hennes helbror 172 som ung innan han gick bort), medan denna avkomman är 165cm hög (8år). Trygg men med tryck! Älskar att tävla och visa upp sig. Lätt för det svåra så som passage ex. Sitter och tränar mot Grand Prix.
 
Sv: Hjälp vid val av dressyrhingst

DP är absolut ett så säkert kort en hingst kan bli:). Det enda med honom är att han inte lämnar särskilt mycket luft i gången som ex Don Romantic. Men DR lämnar stort så vitt jag vet.
 
Sv: Hjälp vid val av dressyrhingst

Men nu undrar jag genast hur du vet att han inte lämnar lika mycket luft i gångarterna som DR.

En enkel flukt på blup så är iallafall Don Primero bättre på alla gångarter utom trav där de har samma poäng.
 
Sv: Hjälp vid val av dressyrhingst

DP´s avkommor har en fantastisk mjukhet och elastisitet i sitt rörelsemönster. De rör sig oftast genom hela kroppen med en naturlig lösgjordhet. Däremot är dom inte flashiga med mycket luft i sina framben. Det lämnar däremot DR. Det är ingen kritik alls mot DP, men om man har ett sto där man önskar mera luft i gången hade jag hellre valt DR framför DP.

...och jag baserar detta på alla dessa mängder av DP och DR avkommor jag sett genom åren.

e: Don Romantic

e Don Primero (Victovies fina sto)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp vid val av dressyrhingst

Sohn der sonne, kanske. dock ung och oprövad med har underbart psyke och mycket goda rörelser i sina gångarter.

Står på Tullstorp.
 
Sv: Hjälp vid val av dressyrhingst

Om man ska använda SdS kräver det att stoet är väldigt korrekt i hela sin överlinje och ett mer än korrekt benställ. På ett oprövat sto är det lite mycket gambling kanske. Men SdS är verkligen en mycker vacker individ!
 
Sv: Hjälp vid val av dressyrhingst

Har pratat lite med olika uppfödare och avels typer och de flesta har haft mycket gott att säga om Zuidenwind som står på Gränsbo. Någon som vet hur hans avkommor blir? Annars är jag väldigt förtjust i Flash Dancer som finns hos Tullstorp :D Hörde även av en bekant att Don Primeros avkommor kan bli rätt lynniga, vet dock inte ifall de stämmer då denna kvinna pratar väldigt mycket strunt.
 
Sv: Hjälp vid val av dressyrhingst

Har en e. Zuidenwind.

Helt underbar i temperamentet, känslig men sansad. Snällare unghäst har jag aldrig varit med om, vänlig och social.

Bra gångarter! Och hon kommer lååångt på ett galoppsprång :eek:.

Dock misstänker jag att hon kommer bli ca 170 +. Mamman är drygt 160, men har lämnat stort tidigare.
 
Sv: Hjälp vid val av dressyrhingst

Don Primeros avkommor är inte lynniga - så din bekant pratar ren goja
 
Sv: Hjälp vid val av dressyrhingst

Men nu undrar jag genast hur du vet att han inte lämnar lika mycket luft i gångarterna som DR.

En enkel flukt på blup så är iallafall Don Primero bättre på alla gångarter utom trav där de har samma poäng.

DP är som hingst en av de allra mest intressanta, totalt sett.
Jag är mäkta imponerad över hur ridbara och vänliga många av avkommorna verkar vara.
Tycker verkligen hans förärvning sticker ut bland alla verksamma hingstar.
 
Sv: Hjälp vid val av dressyrhingst

DP´s avkommor har en fantastisk mjukhet och elastisitet i sitt rörelsemönster. De rör sig oftast genom hela kroppen med en naturlig lösgjordhet. Däremot är dom inte flashiga med mycket luft i sina framben. Det lämnar däremot DR. Det är ingen kritik alls mot DP, men om man har ett sto där man önskar mera luft i gången hade jag hellre valt DR framför DP.

...och jag baserar detta på alla dessa mängder av DP och DR avkommor jag sett genom åren.

e: Don Romantic

e Don Primero (Victovies fina sto)

Den rörde sig lätt och trevligt.
Gällande DRs påverkan undrar jag om inte gångarterna på den här avkomman kan bero en hel del på morfar?
Amiral som morfar brukar kunna slå väl ut.
Annars har jag sett en hel del medelmåttiga gångarter efter både DR och DP så att den ene skulle vara säkrare gångartsförbättrare än den andre känner jag mig tveksam till :)
 
Sv: Hjälp vid val av dressyrhingst

kl

Jag är själv lite kär i Bellagio. Bra mekanik, bra lyft, ser väldigt samarbetsvillig ut. Skulle själv gärna använt honom men tror att Krack C kommer för nära inpå. Zuidenwind verkar ha lämnat många trevliga fölungar iår. Hans möderne är ju helt fantastiskt bra! Bara o välja o vraka när man har ett sånt sto som du har med en mkt intressant stam! :)
 
Sv: Hjälp vid val av dressyrhingst

*kl*

Det beror ju på VAD man är kräsen med. Både Zuidenwind och Bellagio har ju inga vuxna avkommor så det är ytterst svårt att säga hur de kommer bli rent ridbarhetsmässigt.

Både Don Romantic's avkommor & Don Primero har visat sin förärvning även på tävlingsbanorna! Jag tror att man har störst chans att få en lite mindre avkomma med Don Primero jämfört med Don Romantic. Hursom är jag än så länge väldigt nöjd med min både storleksmässigt och temperamentsmässigt (hon mognade mycket i höstas) - ridbarhetsmässigt kan jag inte uttala mig om ännu eftersom hon inte blivit riden - däremot är jag mäkta nöjd över hur hon reagerat på att bli tömkörd;)
 
Sv: Hjälp vid val av dressyrhingst

Kolla på Ampere som i år står på Tullstorp.:idea:
Jag har en 1-årshingst e.Ampere-Bellini o mamman är långlinjerad som han tydligen ska passa bäst till.
Min hade 47p på fölvisningen o då visade han inte den fina skritten han har,fick bara 7 på den då,8 på trav o 9 på galoppen.
Har ett supertemp!
Ska i år ta honom till ett annat sto e.Caprimond för att jag gillar honom skarpt.
Köpte fryst sperma -09 på honom då Nils-Gunnar på Askö Stuteri tog in doser från Holland de året o hon tog sig på första dosen så jag tror att han har bra kvalitet på sperman.
Är du där på visningen 19 eller 20 Mars får du 2000 kr i rabatt på dräktighetskollen på 90 dygn,är ju mycket värt ju!
 

Liknande trådar

Avel Nästa vecka åker mitt sto till seminstationen och skall om allt går bra betäckas med Hip Hop. Men jag måste ju ha en plan B och det står...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 593
Senast: Emiro
·
Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 112
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 412
Senast: smulan87
·
Avel Går i tankar om att betäcka mitt ena sto nästa år. Jag behöver råd och tips om avel då det var 12 år sedan senaste fölet hemma. Framför...
Svar
5
· Visningar
1 107
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp