Corax

Trådstartare
Sist var veterinären var ute så tyckte han att jag skulle ha sulor på en av hästarna. Han var nämligen väldigt öm för stenar och så.
Jag har aldrig behövt ha sulor (bara halva på vintern)på någon häst så jag undrar hur hoven reagerar. Måste man tänka på något speciellt? Som att sko oftare? Finns det olika sorters sulor och vilka är bra/dåliga i så fall.
Har man dem året om?
Denna häst har dessutom rätt dålig hovkvallité...
Berätta gärna om positiva/negativa erfarenheter!
 
Det finns så olika anledningar till att ha sulor på hästen och vilka som används.
Är hästens egen sula tunn är det att rekommendera en sula så den slipper ev hovbölder o dyl.
Det viktigaste är att det är rent under sulan innan man sätter på den. Oftast behöver man inte sko med kortare intervall. Hovslagaren kan om du är orolig trycka in lite tjärdrev vid strålen för att undvika röta, men i de fall jag sett har det inte behövts.
Ett alternativ är att du i samråd med din hovis tar en hel sula och skär ut ett hål i den. Då kan du komma åt att se hoven om du skulle anse det vara nödvändigt.
Flappskor och PG skor går också att använda men kan bli dyrare.
Lycka till!
 
Jag är mkt skeptiskt till att sätta på heltäckande sulor. Anledningen är att min först häst hade det när jag köpte honom och sedan fortsatte vi med det (hade samma hovslagare). Senare bytte vi hovsis och han blev förfärad när han tos av sulorna och tittade under. Hoven var rejält rutten och i mkt dåligt skick. Hästen fick senare avlivas, inte enbart pga av hovarna men de hade en del i det.

Därför sätter jag inte på sulor på en häst som verkligen inte behöver det och behöver hästen det måste hovarna luftas med jämna mellanrum. Detta är min erfarenhet.
 
Hej!

En av mina tidigare hästar hade heltäckande sulor fram på grund av för tunna "hovsulor". Innan vi satte sulor var han ofta halt och väldigt ömfotad. Hovslagaren lade i något slags träull mellan hov och sula och det uppstod aldrig några problem med röta odyl. Det var bara positivt med sulor på min häst!!!
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 758
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 007
Utrustning Jag har en häst med, enligt hovslagaren, dålig hovtillväxt. Hon går barfota numera pga att hon inte rids. Förra året hade hon en period...
Svar
15
· Visningar
1 150
Senast: Gilette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp