Sunt Förnuft

Lina_Zacha

Trådstartare
Det verkar nästan som att NH är blasé. Nu vill alla förespråka det glorifierade Sunda Förnuftet. Så pass på och håll utkik efter framtida SF-tränare. :crazy:

Men vad innebär egentligen sunt förnuft för er? Allt som oftast läser man i inägg att t.ex. "NH är ju egentligen bara sunt förnuft" eller "bara man har sunt förnuft kommer man långt"

För mig är sunt förnuft ett naturligt/självklart fakta. T.ex. att jag inte bör gå över en motorväg för då kan jag bli påkörd, eller att det är dumt att lägga handen på en varm platta.

Så vad är detta SF i hästvärlden? Är det att man inte ska rycka hästen i munnen för då kan den få ont?
För mig är hästhantering och ridning gigantiskt mycket mer än så...!

Och då är vi snart inne på saker som de flesta människor inte klurar ut själva, dvs som inte är en självklarhet och som därmed enligt mig inte kan räknas till sunt förnuft. T.ex läsa av hästens kroppsspråk. Visst, även den icke hästvana brukar veta vad bakåtstrukna öron betyder. Men hästens kroppsspråk är oändligt mycket mer invecklat och sofistikerat än så.

Så för att verkligen komma någonstans och lära sig något i denna vetenskap, anser jag att SF inte på långa vägar räcker till.

och, som någon någongång uttryckte det, det sunda förnuftet är inte alltid särskilt sunt. Hästvärlden kryllar av människor som kört fast och behöver hjälp. Hade SF fungerat skulle inte deras problem uppstå. :smirk:

För mig är sunt förnuft tex

Jag vet inget om kardanknutar och innan jag ger mig på att
byta en sådan så ser jag till att lära mig.
Eller tillkalla en fackman som gör det åt mig.

Detsamma gäller ju hästar. Om det är en detalj jag inte
kan tar jag kontakt med en fackman innan jag provar själv.

Sunt förnuft är för mig att man tänker både ett och två steg längre, innan man gör något.
Annars är det verkligen svårt att förklara begreppet "sund förnuft", eftersom det är olika hos olika människor.
Sunt förnuft bygger mycket på tidigare erfarenheter och upplevelser.

Förstår vad du menar, då finns det ingen ram att lära sig ur. Men att NH blivit lite ute kanske bara är bra? Risken finns ju alltid när man har en metod, att folk följer blint utan att analysera huruvida det är applicerbart i alla situationer. Har stött på några fanatiska NH människor som jag absolut aldrig skulle låta röra någon av mina hästar.

Uppmuntrar man till sunt förnuft så måste iallafall personen tänka efter innan handling (svammligt :confused:)

Vad svårt att förklara :o men jag gör ett försök.

För mig är SF att tänka efter före
Pejla av hästens kroppspråk

KÄNSLAN är viktigast av allt.. som då man vet att något är jättefel, men det finns inget synligt fel.

Man klampar inte in i vilken hästhage som helst i tron om att man kan hantera alla hästar.

Se till hela bilden, inte bara nutid utan även dåtid & framtid

Sedan finns det ju en hel hög med detaljer som tex

*Man ställer inte ut en svettig häst i hagen

*Man låter inte hästen dricka obegränsat direkt efter ett hårt träningspass

*Man visiterar hästarna dagligen

*Allting ska vara helt & rent(grimmor,täcken,sadlar mm)

*ALDRIG tveka att be om hjälp

osv osv osv.. Det här var svårt att förklara för det är ju så mycket som är självklart :crazy:

DEt finns många hästmänniskor som har lång erfarenhet och någonting annat som man kanske kan kalla sunt förnuft som hanterar sina häster väldigt bra även om de inte har anammat hela NH-grejen.

Men det är ju varken bra att helt blint gå efter någon viss metod, vilken det än är, eller att bara använda SF utan det som brukar fungera bäst för varje enskild individ är ju ett eget "hopkok" av delar från olika saker som man har kommit fram till fungerar bäst. Man måste ju tänka kritiskt på varje sak man läser om/prövar/ser och sen fundera på om det passar en eller inte.

Men exempelvis det här med att läsa hästars kroppsspråk, det är ju någonting som jag tycker kommer automatiskt med åren så till viss del tycker jag att det är sunt förnuft. Men jag skulle förmodligen lära mig mer på kortare tid med hjälp av tex NH.

För mig är SF att tänka efter före
Pejla av hästens kroppspråk

KÄNSLAN är viktigast av allt.. som då man vet att något är jättefel, men det finns inget synligt fel.

Man klampar inte in i vilken hästhage som helst i tron om att man kan hantera alla hästar.

Se till hela bilden, inte bara nutid utan även dåtid & framtid

:bow: du har sammanfattat även min syn på SF :bow:

Instämmer därför i ditt inlägg med undantag av en punk:

*Allting ska vara helt & rent(grimmor,täcken,sadlar mm)

Tittar ut i min vårhage och inser min begränsning när det gäller den punkten en blöt vårdag som idag och jag väljer därför att tro att en lerig häst är en lycklig häst :p :angel:

Jag håller med du.

Orden "sunt förnuft" mig kalla kårar när det används inom hästhantering och även i vissa andra sammanhang.

Alla människor anser nämligen att de innehar den egenskapen och den kan inte prövas och ifrågasättas. Eller säg mig en person som säger sig sakna sunt förnuft!

Utbildning kan man sakna. Examen, pengar, tid och annat men jag har hittills inte upplevt att något säger sig sakna "sunt förnuft".
Samtidigt vet vi alla att hästar far illa både här och där på grund av att människor saknar KUNSKAP men ändå anser sig proppfulla med "sunt förnuft". Det behöver inte vara dumma elaka människor men på grund av okunskap blir det fel då de varken kan eller vet.

Skulle det räcka med sunt förnuft skulle alla vara veterinärer, läkare och hovslagare etc.

Frid Kokopelli Mana

:D
Varför tror du att våra hästar går nakna utan grimma och täcke :angel:

Men jag tog i där, det är omöjligt att hålla grimmor odyl helt rena.
Det jag ville få fram var att det ska vara helt och fräscht.
Inte lagat med balsnören osv, rena vojlockar mm

Bra talat. Jag har läst en del tidigare trådar angående om man ska praktisera NH eller SF, där SF mest verkade handla om att INTE gå kurser eller köpa videor eller vad det nu kunde vara. Alltså att det skulle ligga något slags motsättning mellan att skaffa sig kunskap och att använda sunt förnuft. Skrämmande, men knappast förvånande.

Om det inte var lag på att man måste ha körkort skulle det säkert drälla av bilförare som aldrig hade satt sin fot på en bilskola eftersom ju trafikreglerna bara baseras på sunt förnuft, och bilskolorna är bara ute efter att klämma folk på pengar.

Sunt förnuft är väl att kunna använda sina kunskaper på ett vettigt sätt. Sedan kan man förstås skaffa sig kunskaperna på olika sätt.

Men att ha ett sunt förnuft innebär att jag inser mina egna begränsningar och förstår att en helgkurs inte gett mig kunskap om att lösa alla hästproblem i världen.

Det sunda förnuftet säger också till mig om jag bara behöver sköta om hästens skada eller tillkalla veterinär.

Men mest säger det sunda förnuftet till mig att inte ta mig vatten över huvudet och lita på de med en lång utbildning.

Men att ha ett sunt förnuft innebär att jag inser mina egna begränsningar och förstår att en helgkurs inte gett mig kunskap om att lösa alla hästproblem i världen.

Det sunda förnuftet säger också till mig om jag bara behöver sköta om hästens skada eller tillkalla veterinär.

Men mest säger det sunda förnuftet till mig att inte ta mig vatten över huvudet och lita på de med en lång utbildning.

HÅLLER MED!!! :bow:

Halloj!

Någonting som jag tyvärr alltför ofta tycker glöms bort i diskussioner liknande denna är att hästar, precis som vi människor är individer. En metod som passar för en häst eller hästmänniska kanske inte alls passar för en annan.

Bara en sådan enkel sak som att människor är olika byggda gör att sisten inte kan se exakt likadan ut. Eller en sådan sak som att alla människor och hästar inte lär sig lika snabbt. Vissa människor/djur kanske måste få saken förklarad på ett annat sätt.

Vad jag menar med detta är att man inte ska vara främmande för att prova nya lösningar om en sak inte fungerar bra.

Tror personligen inte heller att sunt förnuft löser alla hästhanteringsproblem. :D Själv läser jag bland annat väldigt mycket och försöker plocka "godbitarna" ur varje lära.

En stor del att mitt "sunda förnuft" vad gäller hästhanteringen baseras givetvis på kunskap. Det är ju egentligen inte mitt sunda förnuft som säger mig att hästen kan hoppa till exempelvis för en springande katt, utan det är ju faktiskt kunskap och oftast erfarenheter.

Min alldeles egna teori är att man kommer väldigt långt genom att respektera och vara vän med sin häst. Får man en gång en häst på sin sida kan jag lova att den ställer upp för en till 100%. Blir inte alls förvånad över vilken typ av hästmänniskor som oftast blir bitna, sparkade och avkastade.. :D Några exempel på detta är de som anser att hästar är korkade eller tycker att det är rätt att piska hästen i tid och otid. Jag tänker precis tvärtom.

Själv är jag verkligen långt ifrån proffs på någon lära. Men jag har en underbar hästvän som ställer upp för mig till 100% i alla lägen. Han bits inte, sparkas inte, är oerhört enkel att hantera och krånglar aldrig. Ändå är han inte ens fyra år fyllda. :) :love:

Lycka till med era hästar!

Mvh Ulrika

Tja, sunt förnuft är ju oerhört bra att ha, och det räcker rejält långt med bara sunt förnuft om man har tillräckligt med sunt förnuft vill säga.

Men sunt förnuft är ju baserat på det du redan vet.

Det du inte vet då, saker som sannerligen skulle hjälpa dig i den dagliga hästhanteringen?

Sunt förnuft är väl likaså också att lyssna på hästen, men vad händer om man inte vet vad man ska lyssna efter? Ska man anlita en djurkommunikatör varje gång hästen stryker öronen bakåt, eller?

Just där kommer NH in i bilden. Den kunskap som har samlats under begreppet NH förespråkas inte alltid i den generella hästhanteringen. Att fördjupa sig lite i ämnet NH får en att öppna ögonen och lägger också grunden för en MYCKET bättre kommunikation mellan häst och människa.

Vem har sagt att man måste sitta och traggla med NH-övningar varje dag, eller gå på NH-kurser varje helg överhuvudtaget? Bara ta upp en bok och LÄS så får man en djupare insikt i vad en häst EGENTLIGEN är, hur den tänker, reagerar... Det hjälper så ofantligt mycket att bara veta hur man ska bete sig mot en häst på ett sätt som hästen både förstår och uppskattar.

Så kugga inte NH bara för att det är en "genre" ni inte vill ägna er åt, det har så mycket annat att lära ut än bara "NH-övningar".

Det får dig att bli en bättre hästmänniska sett ur hästens synvinkel. NH tar hänsyn till hästen i första hand.

NH/SF

Lånar din knapp.

Den här nya trenden med SF kommer nog säkert att göra
att vi kommer att få en till uppdelning av
Hästhantering. *suck*
Vi kommer säkert också att få se nya "hårda" diskussioner
mellan SF-folk och "vanliga" hanterare.

Jag har svårt att förstå varför man ska dela upp
hästhantering i olika fack? :confused:

Räcker det inte med att man har en BRA hästhantering?

Re: NH/SF

Absolut.......en bra hästhantering är gott nog.

Konflikter mellan olika "hanteringsläror" är bara sorgligt.
Det finns bra och dåliga saker överallt.

svar till:Man klampar inte in i vilken hästhage som helst i tron om att man kan hantera alla hästar.

jo om man anammar nh kan du göra det,du läser av hästen/ hästarna och de läser av dig.du visar med ditt kroppsspråk vad du vill. :)

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ Det här forumet har funnits ett antal år, och vissa frågor är ständigt återkommande, varpå nån kläckte iden... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 800
B
Träning Hästvärlden är nu inne i en ganska spännande utveckling, mycket på grund av NH-hysterin. För hysteriskt är just vad det blivit. Likt... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 298
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka