Bukefalos 28 år!

Superpowers - koll på tiden i mitt fall

Sv: Superpowers - koll på tiden i mitt fall

Sen har jag ett hyfsat fotominne vad gäller text. Funkar inte på så mycket annat, men jag kan ofta plocka fram ur minnet hur det stod om just den saken i en bok.

Ja just det, så är jag med. Kan komma ihåg var någonstans på sidan en viss textrad stod i till exempel en kursbok. "Jomen det stod ju där i andra stycket nedanför bilden på blomman!" Alla andra tittar oförstående på mig :p
 
Sv: Superpowers - koll på tiden i mitt fall

Jag har bara matminne, jag förknippar händelser med mat. Jag vet alltid vad jag åt var, vem som bjöd på vad osv. Annars är jag jag ytterst o-superhjältig.
 
Sv: Superpowers - koll på tiden i mitt fall

KL

Vilken rolig tråd!

Tack! :D



Sen har jag en förmåga att hitta på SUPER-smarta gömställen för saker som ska gömmas men är viktiga. Redan nästa dag har jag tyvärr glömt var det var någonstans och eftersom det är så smart ställe är det ett helvete att hitta. Det roliga är att jag gör om detta gång på gång för just när jag gömmer saken så tycker jag det är så logiskt att jag tror jag alltid ska komma ihåg det :o :banghead:

Precis så gör jag också, lurar mig själv varje gång... Blir lika imponerad av mig själv varje gång efteråt också, ha ha.. Tyvärr är minnet kort så jag hittar sällan saker när jag behöver dem igen
 
Sv: Superpowers - koll på tiden i mitt fall

Förr, innan jag tvingades börja med min epilepsimedicin var jag bra på att hitta någonstans, både via karta och sedan när jag varit där en gång, jag kunde se det i detalj framför mig. Även sifferminne hade jag; telefonnummer, tidtabeller, klockslag osv.

Nu, efter medicinens intågande i mitt liv är min superpower att vara trög och glömsk.
 
Sv: Superpowers - koll på tiden i mitt fall

Jag har ett fruktansvärt lokalsinne. Många är de gånger jag totalt misslyckats hitta till någon plats jag bara haft en muntlig vägbeskrivning till.

Därför har jag i stället utvecklat en fenomenal kartläsarförmåga! Med en karta tar jag mig dösäkert fram i totalt okända städer. Google Vägbeskrivningar kan slänga sig i väggen :D

Samma här, även om det i mitt fall är överdrivet att säga att jag skulle vara fenomenal på kartläsning. Jag är dock rätt duktig på det och tror att jag har tvingats bli det för att kompensera för mitt dåliga lokalsinne.
 
Sv: Superpowers - koll på tiden i mitt fall

Nu, efter medicinens intågande i mitt liv är min superpower att vara trög och glömsk.

Vet hur det känns, men du - tänk så många kloka tankar vi har som är åtminstone till 80% färdigtänkta. Skulle man lägga ihop dem vore vi genier! :D
För egentligen är vi ju jättesmarta, det kom lite i vägen bara ;)
 
Sv: Superpowers - koll på tiden i mitt fall

Vet hur det känns, men du - tänk så många kloka tankar vi har som är åtminstone till 80% färdigtänkta. Skulle man lägga ihop dem vore vi genier! :D
För egentligen är vi ju jättesmarta, det kom lite i vägen bara ;)

Ja visst är vi smarta! Det kom som sagt bara lite i vägen för os :D
 
Sv: Superpowers - koll på tiden i mitt fall

Jag har väldigt bra ögonmått, t.ex. kan jag i princip på centimetern säga hur lång någon eller någonting är.

Precis som Miaos faster är jag också duktig på att optimera utrymme vilket säkert hänger ihop med ögonmåttet. När vi flyttade senast så bar sambon och hans bröder upp saker till vindsförrådet och fick bara in en tredjedel av allt som skulle vara där, sedan var det fullt från topp till tak. Efter att jag stuvat om så kunde jag ställa in allting i förrådet och ändå ha mer än 30 procent golvyta kvar.
Åh, en tvillingsjäl! :)

Jag är likadan, har ett grymt bra ögonmått och den längd jag "höftar till" om något brukar stämma på centimetern om det handlar om mindre saker. Är inte lika bra på ögonmått när det är större saker det handlar om, men jag är ganska duktig på att uppskatta större avstånd, t.ex. hur lång vägen är runt/mellan olika saker och liknande. Ofta beror det dock på att jag är lite besatt av att veta hur långt det är till olika platser och gärna sitter och mäter på t.ex. Eniro :angel:

Min andra superkraft är språk, jag är en snabbläsare och stavar i princip alltid rätt till ord, även de jag hör för första gången.

Mina antisuperkrafter är lokalsinne (fast om jag får studera en karta och sen gå runt på området så sitter det i princip i minnet för alltid, och jag minns gator och busshållplatser som jag behövt använda mig av) och att komma ihåg/höra låttexter.
 
Sv: Superpowers - koll på tiden i mitt fall

Olycksfall i arbetet (privatlivet)... Men vi kämpar vidare :D
Jag har en tioårig sjukskrivning för utbrändhet bakom mig, tankarna hänger inte alltid med, men jag försöker åtminstone. Mer kan ingen begära :D

Sen är jag en jäkel på att bedömma tid, finns säkert något jobb för såna som mig också - jag får väl koka ägg om inte annat ;)
 
Sv: Superpowers - koll på tiden i mitt fall

Jag har dels bildminne men nuförtiden behöver jag oftast "aktivera" det, jag registrerar inte saker utan att aktivt välja det.

Förutom det har jag ett suveränt ljudminne, jag kan spela upp vad andra sagt flera gånger vilket är väldigt praktiskt om man inte uppfattat exakt vad de sa.
Det fungerar också på musik och språk vilket gör att jag har lätt för uttal och är väldigt tonsäker.
 
Sv: Superpowers - koll på tiden i mitt fall

Jag ser stavfel på en textsida utan att läsa den. Eller tex ett namn. Jag bläddrar och stannar upp eftersom t.ex. en viss ort nämns på sidan.

Och då måste jag sätta mig och läsa hela texten för att hitta det! Varför kan jag inte lokalisera det exakt!?

När jag var yngre och friskare såg jag meningsbyggnadsfel och stavfel också.
 
Sv: Superpowers - koll på tiden i mitt fall

Tillägg!

Jag är grym på att beräkna tidsåtgång på saker och framförallt om det är restid med i bilden.

Lyckas nästan alltid bättre än våra planerare att beräkna tidsåtgången o då gör jag det i huvudet o de använder datorn. Även när det gäller ställen där jag aldrig varit tidigare.

Många av mina vänner tycker att jag är pessimist när jag protesterar mot deras uträkning av tidsåtgång för våra "bilutflykter". Ytterst sällan jag har fel ;)
 
Sv: Superpowers - koll på tiden i mitt fall

Underbart! :D

Mitt ex var extremt dålig på att beräkna tidsåtgång, inget bra drag när man är snickare med egen firma. Om man tog hans beräkningar och dubblade dem kom man åtminstone nära... Men jag är inte bitter... ha ha... ;)
 
Sv: Superpowers - koll på tiden i mitt fall

Jag funderar och funderar men just högre kognitiva funktioner är faktiskt inte min starkaste sida. Å andra sidan är jag en jäkel för att kompensera för mina brister genom sjuka kontrollbehov ;)
 
Sv: Superpowers - koll på tiden i mitt fall

Det är nog den bästa superkraften man kan ha!

Jobbigt, absolut, men riktigt effektivt! Sen är jag kanske inte avundsjuk på ditt kontrollbehov... bara lite...;) Kan man få OCD light?
(skojar, självklart inte...!)
 
Sv: Superpowers - koll på tiden i mitt fall

Nu är jag (tack och lov) inte så kontrollig så det klassas som ocd, men lite renlighetstvång kan jag ibland tänka att jag skulle ha nytta av. Haaaaatar att städa ;)
 
Sv: Superpowers - koll på tiden i mitt fall

Jag frågade min dotter om jag hade någon superpower som jag förträngt, och jo jag hade en faktiskt! Hur kallt det än är, om det så är -30' ute, så har jag ALLTID varma händer. Alltid. Jag har alltid fått rädda livet på frusna barnhänder med mina händer. På jobbet (jag arbetar inom vården) så är det alltid någon vid varje arbetspass som kommenterar att jag har så varma händer. (jag kan inte känna med handled eller hand om någon har förhöjd temp, impossible)
Varma händer, kallt hjärta sägs det. Nåja. Jag gillar tanken bättre där varma (osvettiga!) händer är en superpower! :)
 
Sv: Superpowers - koll på tiden i mitt fall

Absolut bästa "superkraften" i tråden hittills! Varma händer är absolut ett tecken på ett varmt hjärta! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Avliva aggressiv hund
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp