Supersnabb fråga: bild eller inte

Jozze

Trådstartare
Jag håller på och fyller i ett ansökningsformulär och på sidan för personuppgifter finns möjlighet att ladda upp en bild. Jag har i princip inga bra bilder på telefonen, utan det är mest selfies. Jag har en bild där jag är välklädd efter att ha deltagit i ett seminarium, men det är fortfarande en typisk selfie tagen i en hiss där man ser telefonen som fotat i bild.

Så, den bilden eller ingen alls? Vad ger minst dåligt intryck i ett ansökningsformulär?
 
Äsch, skickade med bilden trots allt. Men en diskussion som handlar om vilka bilder man egentligen kan bifoga i en ansökan kan ju vara intressant även om den akuta frågeställningen är avklarad :)
 
Det beror på tjänsten i fråga men jag hade nog hoppat över bilden. De gånger jag överhuvudtaget inkluderat bild i ansökan så har det berott på att tjänsten inkluderar kundmöten och jag inte velat bli omsprungen av andra som inte (heller) har ansiktstatueringar om arbetsgivaren skulle spara tid genom att kalla endast folk med bild. Då har jag använt en väldigt uppställd bild med neutral bakgrund och studiokänsla. Selfies är ett sådant nytt fenomen och signalerar så olika saker till olika mottagare att jag inte hade velat chansa med en sådan.
 
Jag har aldrig skickat bild och skulle nog vägra att göra det.
De får titta på mina meriter och mina betyg och avgöra om jag är kompetent.

Jag blir så trött.
snygga människor har bättre karriärer, får bättre lön etc etc. Varför bidra till det genom att göra det lättare att sålla fram snygga inför en intervju?
 
Jag gillar inte heller det här relativt nya fenomenet att skicka med bild. Jag har förstått att det är vanligt i många andra länder och att man då "måste" ha en studiobild där man är propert klädd. Jag har skickat med bild kanske två gånger förut det senaste decenniet och inget av de jobben har jag fått. Jag tror jag vet hur det går med det här jobbet också... :D Beroende av bilden eller ej.

Apropå selfies har jag märkt att de dyker upp i tidningsartiklar, åtminstone på nätet, numera. Personer som figurerar i texten har inte blivit fotade av fotograf utan har skickat in egentagna ofta ganska halvtaskiga bilder. Hade jag tänkt på det i natt hade jag kunnat svara på min egen fråga och fattat ett annat beslut. :p
 
Jag har aldrig skickat bild och skulle nog vägra att göra det.
De får titta på mina meriter och mina betyg och avgöra om jag är kompetent.

Jag blir så trött.
snygga människor har bättre karriärer, får bättre lön etc etc. Varför bidra till det genom att göra det lättare att sålla fram snygga inför en intervju?
Då är ju frågan - om man ÄR snygg (om det nu går att mäta objektivt), bör man då skicka med bild för att maximera sina chanser att få jobbet, eller inte skicka med bild för att visa sig solidarisk med dem som är mindre snygga...? Lite off-topic, men kanske en intressant frågeställning...?
 
Då är ju frågan - om man ÄR snygg (om det nu går att mäta objektivt), bör man y skicka med bild för att maximera sina chanser att få jobbet, eller inte skicka med bild för att visa sig solidarisk med dem som är mindre snygga...? Lite off-topic, men kanske en intressant frågeställning...?

Spelteoretiskt bör man nog skicka även om man är ful, för att visa att man inte är ännu fulare.
 
Jag säger som @tanten. Jag skulle inte skicka en bild även om jag mot förväntan skulle bli ombedd att göra det. Den som vill anställa mig får göra det för att jag är mest kompetent för jobbet. Och omvänt skulle jag inte vilja arbeta för en arbetsgivare som vill se bild på de sökande.
 
Har jag en bra bild att skicka med, tar jag den. Men jag hade aldrig tagit en spegelselfie och skickat med en ansökan.

Det hade inte jag heller gjort.
Men med en selfiepinne tex kan man ju en porträttbild, blir ingen skillnad mot om någon annan tagit den.
Skillnad på selfie och selfie :)
 
Jag håller på och fyller i ett ansökningsformulär och på sidan för personuppgifter finns möjlighet att ladda upp en bild. Jag har i princip inga bra bilder på telefonen, utan det är mest selfies. Jag har en bild där jag är välklädd efter att ha deltagit i ett seminarium, men det är fortfarande en typisk selfie tagen i en hiss där man ser telefonen som fotat i bild.

Så, den bilden eller ingen alls? Vad ger minst dåligt intryck i ett ansökningsformulär?

Absolut inte en selfie. Annars kör!
 
Jag säger som @tanten. Jag skulle inte skicka en bild även om jag mot förväntan skulle bli ombedd att göra det. Den som vill anställa mig får göra det för att jag är mest kompetent för jobbet. Och omvänt skulle jag inte vilja arbeta för en arbetsgivare som vill se bild på de sökande.

I många jobb är det ju viktigt hur man ser ut, eller iallafall vilken framtoning man har! Det varierar ju väldigt
 
Det tog verkligen emot @Lovisaleonora och @tornblomma och jag får nog delvis skylla på den sena timmen som grumlade mitt omdöme. :D Nu är nog chansen för mig att få jobbet ganska liten ändå, men min spegelselfie bättrade nog inte på den nej :rofl:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Kläder & Bli fin Jag har i omgångar letat efter en snygg jobbväska som rymmer lika mycket som en kappsäck men som designmässigt är mer handväska än tote...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 712
Senast: Septicemia
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 633
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 719
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp