Bukefalos 28 år!

Surrogatmamma - köpt barn?

Aliil

Trådstartare
Sitter och tittar på dokumentären på 4:an. Den handlar om två killar som med hjälp av en surrogatmamma fått två barn (olika åldrar, samma kvinna). Dessa killar ställer upp i en intervju där dom får frågan hur känns det att ha köpt era barn? När dom svara att det har vi inte gjort då det e våra biologiska barn. Intervjuaren fortsätter då att gå på om att dessa har köpt barnen. Dom har betalat för ägget och för att kvinnan ska föda barnen.

Det fick mig att fundera. Hur ser andra på den saken. Om ett par skaffar ett barn genom surrogatmamma ett köpt barn? Och vart gå då gränsen? E det själva fenomenet surrogatmamma eller det att dom betalar för ägget? Nu vet jag inte hur det e i sv med i USA kan par (hetor) köpa ett ägg och placera det e i kvinnan som kommer att uppfostra barnet (allså mamma e inte biologisk men föder ändå barnet själv). E det då oxå ett köpt barn?

Och för att hårddra det ännu mera. Om man gör interfertillbehandlingar (stavning?), e det oxå ett köpt barn? Iom att det kostar ju en hel del.

Om jag inte e helt fel ute så får man väl betala vid adoption. E det oxå då ett köpt barn?

Så vad anser ni; om ett barn e köpt, vart går då gränsen vid köpt/icke köpt barn?

OBS detta anspeglar inte mina egna åsikter utan bara funderingar som röjer runt i huvudet på mig. Och jag e väl medveten om att surrogatmamma inte e tillåtet i sv och hur vidare det ska/inte ska vara e en helt annan diskution.
 
Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

Rent praktiskt så är ju barnen "köpta" så länge någon betalat med pengar för deras tillkomst. Det går ju inte att komma ifrån i min logik i alla fall. Man betalar och får ett barn på ett eller annat vis.

Sedan kommer den etiska frågan i det hela. När, hur och under vilka omständigheter det är OK att "köpa" barn ...
 
Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

Vilken kass intervjuare. Så oproffsigt, tycker jag. Det känns väl jättebra för dem att ha barn, precis som för alla andra som har barn, typ?
 
Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

Vilken kass intervjuare. Så oproffsigt, tycker jag. Det känns väl jättebra för dem att ha barn, precis som för alla andra som har barn, typ?

Något tendentiöst, tycker jag.

Frågan är om man har köpt man/fru också - i och med att man investerat tid och pengar i en partner innan man gifter sig?

Man kan väl bara konstatera att allt har en prislapp och att barnet är inhandlat för pengar är egentligen inte konstigare än att man betalat för fertiltetsutredningar och provrörsbefruktningar. Massor av par betalar för det också.

Jag hade iofs gärna sett att man var surrogatmamma helt utan egen vinning. Jag skulle själv kunna tänka mig att vara det då mina graviditeter och förlossningar varit förhållandevis okomplicerade.

Samtidigt kan jag absolut förstå kvinnor i fattiga länder som hellre gör det här än svälter ihjäl eller prostituerar sig.

Men visst, det är - när man verkligen tänker efter - inga lätta etiska resonemang.
 
Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

Varför skulle surrogatmamman INTE få ekonomisk kompensation för tid och slitage?
 
Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

Men vad dåligt av inervjuaren. Vad ville hen få fram? Att dom skulle få dåligt samvete för dom betalat surrogatmamman?

Skulle någon uttrycka sig så till ett par som adopterat ett barn? Då skulle det nog bli ramaskri.

Jag tycker inte det är fel av någon. Dock ett något...udda sätt att försörja sig genom att vara surrogatmamma. Känns som det är en speciell sorts människor som kan vara det. Tror dom flesta skulle knyta an för mycket till barnet. Jag hade nog ansett det som "mitt" :o Och det är det ju inte.
Men det är ju jättebra att det finns kvinnor som vill vara det så homosexuella har en möjlighet att skaffa barn och också par där det är svårt att bli med barn av olika anledningar.
 
Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

För mig är det stor skillnad mellan att köpa en kvinnas kroppsliga funktioner och köpa IVF-försök, för mig är alltså inte grejen att barnen är köpta utan att kvinnans kropp är det. Jag tycker att det är fel att möjliggöra en marknad för den typen av transaktioner, kroppen ska inte vara något som kan säljas och köpas.
 
Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

Jag tycker att det är fel att möjliggöra en marknad för den typen av transaktioner, kroppen ska inte vara något som kan säljas och köpas.
Fast då kan vi ju kriminalisera vissa jobb också. Typ städjobb.
 
Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

Jag tycker att frågan om surrogatmödraskap som sådant är svår. Jag lutar nog åt en negativ hållning. Dock tycker jag att man i någon mån får skilja debatten i sakfrågan från hur man kan pressa människor i en intervjusituation, så länge de ställer upp som "exempel" snarare än som debattörer. Ställer man upp som "exempel" tycker jag att intervjuaren bör söka förståelse snarare än att göra ideologiska poänger - att förstå är inte detsamma som att hålla med. Rent "programmässigt" får den mer ideologiska debatten då tas som en mer separat punkt.
 
Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

Jag är för. Men ett sk altruistiskt surrogatmödrarskap där inte modern får betalt. Jag tycker det är samma sak som en organdonation som ju också ska ske utan betalning. Annars öppnar man upp för handel och vinstintresse av andra människors kroppar. Däremot är det en svår fråga, det handlar ju trots allt om medicinska risker, precis som vid organdonation.
 
Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

Jag tycker det är samma sak som en organdonation som ju också ska ske utan betalning.

Den liknelsen faller i mitt tycke på att ett donerat organ kommer att bli en del av mottagaren, barnet är/kommer bli en egen individ. Lite tillspetsat: jag skulle inte oroa mig för hur min njure mådde hos sin mottagare, men jag skulle oroa mig för hur mitt barn hade det i sitt liv.
 
Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

Den liknelsen faller i mitt tycke på att ett donerat organ kommer att bli en del av mottagaren, barnet är/kommer bli en egen individ. Lite tillspetsat: jag skulle inte oroa mig för hur min njure mådde hos sin mottagare, men jag skulle oroa mig för hur mitt barn hade det i sitt liv.

tror du inte att A och O i dessa fall är att barnaföderskan inte ser på individen som sitt barn?
jag skulle aldrig klara det, men skulle å andra sidan inte gå egenom en graviditet och en förlossning för pengar.
 
Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

tror du inte att A och O i dessa fall är att barnaföderskan inte ser på individen som sitt barn?

Jo, det är väl tanken - sedan kan man ju diskutera hur möjligt det är att garantera något sådant och hur sunt det är att försöka göra det. Min huvudsakliga poäng handlade dock egentligen mindre om (surrogat)moderns oro (eller icke-oro) än om den fundamentala skillnaden mellan ett organ och ett barn, en människa.
 
Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

men människa, hur och med vad städar du??!!??!!??:rofl:

är, som du kanske förstår, inte alls med på hur du menar....
hur menar du?
I debatten om och kring surrogatmödraskap, prostitution o.s.v. finns det alltid en underförstådd föreställning om att alla som har s.k. vanliga jobb är per definition lyckliga och mår bra och känner sig så värdiga när de jobbar (och att alla surrogatmödrar och prostituerade således är olyckliga och förnedrade).

Fysiska jobb handlar ju inte sällan om handel med människokroppar, om man ska hårddra saken. Jag fick ju inte jobb som städare (vilket var mitt förra jobb) för att jag är en glad och trevlig och rolig människa som besitter ett antal kompetenser; städjobb fick jag för att jag var/är ung, frisk, fysiskt fit och kan städa.

Att städjobb ses som finare och mer hedervärt än prostitution handlar ju bara om att vi värderar armar, ben och könsorgan olika.

Vad gäller vanliga jobb och lycka så var min plånbok det enda som var lyckligt när jag var städare.
 
Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

då hänger jag med....

men vart går då gränsen för kroppsligt arbete?
i det ena fallet gör ju kroppen jobbet (pöka och föda barn), medans du med hjälp av din kropp, gör jobbet i det andra.
för mig är det inte alls samma sak.

kan man se det så?
 
Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

Jag tycker mest att det ser ut som förskönande omskrivningar för att till varje pris hålla isär Riktiga Jobb (=värdighet) och Andra Jobb. Jag ser inte alls vad skillnaden skulle vara. På ett städjobb är det ju också kroppen som gör jobbet; jobbet blir ju inte gjort annars.
 
Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

Såg delar av dokumentären.

Men då ska adopterade barn betraktas som "köpebarn", det är defenitivt ett barn man betalar dyra pengar för att få, och ingen utomstående är egentligen inblandad utan barnet har ingen framtid där det lever just nu.
Det finns redan på marknaden vid liv.
Det är "bara" att välja & hoppas på tur.

Att betala för att få ett barn "tillverkat" via inseminering av partnern betraktar jag inte som "köpt".

Jag skulle kunna tänkt mig bära fram en god väns barn innan jag blev sjuk, dvs ett fullständigt biologiskt för dem & jag enbart fungerar som " behållare".

Ang kostnadsfrågan, en grav sliter otroligt mycket på kroppen,på alla sätt att upplåta min kropp till en främmande människa gratis är otänkbart. Ärligt talat hade jag velat ha någon form av skälig ersättning förutom glädjen att ge dom ett efterlängtat barn.

Men att genomgå en grav gång på gång för kostnadsersättning är otänkbart, hade inte klarat fixa det.
 
Sv: Surrogatmamma - köpt barn?

Men då ska adopterade barn betraktas som "köpebarn", det är defenitivt ett barn man betalar dyra pengar för att få, och ingen utomstående är egentligen inblandad utan barnet har ingen framtid där det lever just nu.
Det finns redan på marknaden vid liv.
Det är "bara" att välja & hoppas på tur.

Du skojar nu va? :crazy:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 569
Senast: cassiopeja
·
Relationer En man blir ihop med en kvinnan när hon redan är gravid. Kvinnan vill inte veta av den biologiska pappan då han sagt att han inte kommer...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
7 300
Senast: Svartfot
·
Z
Övr. Barn Jag är 22 år gammal och arbetslös. Bor tillsammans med min sambo på en gård som vi köpte gemensamt för två år sedan. Jag är gravid och...
2
Svar
26
· Visningar
2 950
Senast: Equilina
·
Övr. Barn Fler människor blir hjälpta med tidigare barnlöshet. Teknik och kunskap har spridit sig i stort format runt omkring i delar av världen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 418
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp