Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Inte dör man vid 70år idag i Sverige om man är frisk :crazy:

Det kan man visst göra! Min farmor dog pang bom när hon var ca 67 år och hon hade precis varit på en hälsoundersökning och det var inget fel på henne.
Hur man än vänder och vrider på det så är det mycket vanligare att folk i 70-års åldern drabbas av sjukdom/död än någon som är 50 år.
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Det kan man visst göra! Min farmor dog pang bom när hon var ca 67 år och hon hade precis varit på en hälsoundersökning och det var inget fel på henne.
Hur man än vänder och vrider på det så är det mycket vanligare att folk i 70-års åldern drabbas av sjukdom/död än någon som är 50 år.

Alla kan dö när som helst (en släkting till mig fick en akut sjukdom strax före jul och avled inom bara några dagar; hon var 35 och hennes sexåriga dotter är nu moderslös) men medellivslängden i Sverige är nu drygt 80 (79 för män och 83 för kvinnor) så de flesta uppnår ju faktiskt den åldern. Men det intressanta är ju inte bara hur länge men lever utan hur man mår under framförallt de sista åren eftersom det ofta är barnen som får ta hand om sina föräldrar. 2003 hade både män och kvinnor i genomsnitt ca 62 hälsosamma levnadsår enligt SCB.

SCB tror ocksa att år 2060 kommer medellivslängden för kvinnor att ha ökat från 83 till 87, och för män från 79 till 85 och allt fler människor kommer att uppleva sin 100:e födelsedag. Jag tittade på ett program om den 59-åriga kvinnan i England som fick barn. I det programmet sa de att fysiskt så är 50-åringar idag ungefär som 35-åringar var för bara några decennier sedan så fysiskt är det ingen fara med att bli gravid när man är lite äldre. Det är väl bara det att man nog inte har några egna användbara ägg kvar i den åldern så man måste använda donerade ägg (så genetiskt är det ju faktiskt inte ens eget barn).
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Jag har lite svårt med att vi micklar med naturen alltför mycket.

För mig är det stor skillnad på att hjälpa personer i "fertil" ålder och att hjälpa de som för länge sedan passerat den. Det finns ju en anledning till att kvinnor kommer i klimakteriet.
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Jag har lite svårt med att vi micklar med naturen alltför mycket.

För mig är det stor skillnad på att hjälpa personer i "fertil" ålder och att hjälpa de som för länge sedan passerat den. Det finns ju en anledning till att kvinnor kommer i klimakteriet.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Alla kan dö när som helst (en släkting till mig fick en akut sjukdom strax före jul och avled inom bara några dagar; hon var 35 och hennes sexåriga dotter är nu moderslös) men medellivslängden i Sverige är nu drygt 80 (79 för män och 83 för kvinnor) så de flesta uppnår ju faktiskt den åldern. Men det intressanta är ju inte bara hur länge men lever utan hur man mår under framförallt de sista åren eftersom det ofta är barnen som får ta hand om sina föräldrar. 2003 hade både män och kvinnor i genomsnitt ca 62 hälsosamma levnadsår enligt SCB.

SCB tror ocksa att år 2060 kommer medellivslängden för kvinnor att ha ökat från 83 till 87, och för män från 79 till 85 och allt fler människor kommer att uppleva sin 100:e födelsedag. Jag tittade på ett program om den 59-åriga kvinnan i England som fick barn. I det programmet sa de att fysiskt så är 50-åringar idag ungefär som 35-åringar var för bara några decennier sedan så fysiskt är det ingen fara med att bli gravid när man är lite äldre. Det är väl bara det att man nog inte har några egna användbara ägg kvar i den åldern så man måste använda donerade ägg (så genetiskt är det ju faktiskt inte ens eget barn).

Givtvis kan man dö när som helst men då handlar det om olyckor och sjukdomar. Min farmor var som sagt inte sjuk och min farfar och mormor (som fortfarande lever) har ingen sjukdom heller men de har haft både hjärtattack och hjärnblödningar. När jag läser dödsannonser och ser någon som dött vid 70-års ålder så ger jag inte det en extra tanke, men om någon dött som är kring 30 så reagerar jag eftersom det är en mycket ovanligare ålder att dö vid.

Sen är ju precis som du skriver det mest intressanta hur man mår. Min pappa/mamma är drygt 50 och min farfar/mormor är drygt 70 år. Om jag föreställer mig att farfar/mormor vore min pappa/mamma istället hade det förändrat vårt förhållande ganska mycket. Vi hade inte kunnat göra saker tillsammans i samma utsträckning t ex. I värsta fall hade man fått börja ta hand om sina föräldrar innan man knappt har hunnit flytta hemifrån och så är det inte meningen att det skall vara.
Hur går det ihop med det enorma hälsoproblemet vi har som kallas övervikt att vi är hälsosammare nu?
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

SCB tror ocksa att år 2060 kommer medellivslängden för kvinnor att ha ökat från 83 till 87, och för män från 79 till 85 och allt fler människor kommer att uppleva sin 100:e födelsedag. Jag tittade på ett program om den 59-åriga kvinnan i England som fick barn. I det programmet sa de att fysiskt så är 50-åringar idag ungefär som 35-åringar var för bara några decennier sedan så fysiskt är det ingen fara med att bli gravid när man är lite äldre. Det är väl bara det att man nog inte har några egna användbara ägg kvar i den åldern så man måste använda donerade ägg (så genetiskt är det ju faktiskt inte ens eget barn).

Jag skulle inte vara så säker på att medellivslängden kommer att öka, med tanke på den värdelösa livvstil som regerar i dagens i-länder. Ska bli mycket intressant att se vad dagens livvstil får för konsekvenser i det långa loppet....
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Jag tycker alla (singel, gift, sambo, homo osv) ska få hjälp att skaffa barn bekostat av staten om de inte är för gamla (drar ju min gräns vid 45-55 någonstans) och att de har ett såpass ordnat liv att de kan ta hand om ett barn (inte behöva leva på bidrag). Jag tycker endast barn nr ett ska bli bekostat av staten.

Jag tycker samma sak gäller om folk betalar det själva men att eventuella syskon får betalas själv.

Det är enkelt att säga att alla ska få hjälp, men när man tittar på hur verkligheten ser ut så är det inte riktigt så enkelt. Från början användes IVF för par som hade en medicinsk anledning till att inte kunna bli gravida, tex sammanväxta äggledare eller slöa simmare. Sedan började man med IVF även för par med oförklarlig barnlöshet, och IVF tycks kunna hjälpa många sådana par också. För att få detta finansierat så har väl reglerna generellt varit att man ska vara ett par under en viss ålder och ingen av parterna ska ha barn sedan tidigare (dvs en kvinna med sammanväxta äggledare som inte kan bli gravid naturligt får inte IVF finansierat om hennes man har barn sedan tidigare).

Men om nu ALLA ska få hjälp, hur definierar man ALLA?

- En ensamstående kvinna som inte har någon fysisk defekt som hindrar henne från att bli gravid utan hon har helt enkelt inte hittat den rätte att skaffa barn med, eller kanske inte vill ha någon man. Ska hon få insemineringen betald?
- En ensamstående man som vill bli pappa, har han några rättigheter?
- Ett lesbiskt par som inte har några fysiska hinder till att bli gravida. Ska de få insemineringen betald?
- Om man har tre försök på sig, för ett lesbiskt par, gäller det tre försök per par eller tre försök per kvinna?
- Ett manligt par som uppenbarligen inte kan bära och föda ett barn – ska de få inseminering och surrogatmamma betald?
- Kvinnor som inte kan bära ett barn av någon anledning – ska de få inseminering eller IVF och surrogatmamma betald?

Eller - och till dessa frågor kan man kanske kan lägga till de som är till åren komna och därför behöver hjälp – ska detta tillåtas överhuvudtaget, även om man bekostar det själv? Ska en 50-årig kvinna få IVF med donerade ägg om hon betalar för det själv? Ska ett manligt par (eller ett par där kvinnan är infertil) kunna betala en surrogatmamma som insemineras med deras sperma? Ska en ensamstående kvinna kunna betala för att bli inseminerad?
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Jag skulle inte vara så säker på att medellivslängden kommer att öka, med tanke på den värdelösa livvstil som regerar i dagens i-länder. Ska bli mycket intressant att se vad dagens livvstil får för konsekvenser i det långa loppet....

Tja, en stor anledning till att vi lever längre är till exempel att vetenskapen har gjort att fler sjukdomar kan upptäckas tidigare och även botas. Många sjukdomar som skulle tagit kål på oss på till exempel 70-talet har vi nu en större chans att överleva eller inte drabbas av alls pga förebyggande åtgärder.

Även trafiken spelar roll i statistiken – färre och färre dör på vägarna vilket också påverkar medellivslängden.

Visst, vi blir fetare och fetare men samtidigt är det allt färre som röker, vilket också gör att folk lever längre.
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

- En ensamstående kvinna som inte har någon fysisk defekt som hindrar henne från att bli gravid utan hon har helt enkelt inte hittat den rätte att skaffa barn med, eller kanske inte vill ha någon man. Ska hon få insemineringen betald?
- En ensamstående man som vill bli pappa, har han några rättigheter?
- Ett lesbiskt par som inte har några fysiska hinder till att bli gravida. Ska de få insemineringen betald?
- Om man har tre försök på sig, för ett lesbiskt par, gäller det tre försök per par eller tre försök per kvinna?
- Ett manligt par som uppenbarligen inte kan bära och föda ett barn – ska de få inseminering och surrogatmamma betald?
- Kvinnor som inte kan bära ett barn av någon anledning – ska de få inseminering eller IVF och surrogatmamma betald?

Eller - och till dessa frågor kan man kanske kan lägga till de som är till åren komna och därför behöver hjälp – ska detta tillåtas överhuvudtaget, även om man bekostar det själv? Ska en 50-årig kvinna få IVF med donerade ägg om hon betalar för det själv? Ska ett manligt par (eller ett par där kvinnan är infertil) kunna betala en surrogatmamma som insemineras med deras sperma? Ska en ensamstående kvinna kunna betala för att bli inseminerad?

Ja, en ensamstående kvinna ska få hjälp om hon klarar att ta hand om ett barn (bra ekonomi, inte missbruk osv).
En ensamstående man kan få insemineringen betald men inte surrogatmamman.
Lesbiska ska få insemineringen betald och det gäller per par.
Bögar kan få insemineringen betald men inte surrogatmamman.
De som inte kan bära ett barn kan få insemineringen betald men inte surrogatmamman.
Nej, en 50-åring ska inte få IVF även om hon betalar det själv.
Ja, en ensamstående ska kunna betala för att bli inseminerad.

Nu skriver jag sak, men detta är så klart bara min egen lilla snabbt igenomtänka åsikt;)
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Jag tycker alla (singel, gift, sambo, homo osv) ska få hjälp att skaffa barn bekostat av staten om de inte är för gamla (drar ju min gräns vid 45-55 någonstans) och att de har ett såpass ordnat liv att de kan ta hand om ett barn (inte behöva leva på bidrag). Jag tycker endast barn nr ett ska bli bekostat av staten.

Jag tycker samma sak gäller om folk betalar det själva men att eventuella syskon får betalas själv.

Själv tycker jag inte att barn är en rättighet.
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Jag tycker att när naturen säger att en kvinna är för gammal för att få barn så är hon för gammal. Jag har inte stenkoll men jag kan tänka mig att det inträffar vid 45-55...?

Jag tror inte ett dugg på den sk naturen. Männen kan ju bli fäder när de är riktigt gamla, så det ska vara lika för kvinnor.
Jag tyckte den kvinna som var med i Skavlan var helhäftig, dessutom hade hon ju en yngre man som kommer att vara med när hon är borta. Jag tycker överhuvudtaget att det är jättebra att man som kvinna kan skjuta upp barnafödandet eller skaffa fler när man blir äldre.
För mig går den etiska gränsen när människor far illa, barn och kvinnor och män. I övrigt tycker jag det är helt suveränt och fantastiskt att all teknik finns, för om den inte hade gjort det hade jag aldrig fått barn, eftersom jag inte kan få barn på "naturlig" väg. Och jag vägrar att tro att jag är en sämre förälder för att mitt barn blev till i en glasskål på ett labb och att jag därför inte skulle ha barn eftersom det är "onaturligt" av någon skum anledning.
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

*kl*

Fysiskt krävs det betydligt mindre av mannen än kvinnan. Krasst så kan han tömma och glömma.
Var det mannen som var gravid och skulle föda skulle hans förmåga troligen avta tidigare. '

Ivf och dylikt är kanon, men någonstans tycker jag det går en gräns. Var den gränsen går är svårt.
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Jag tror inte ett dugg på den sk naturen. Männen kan ju bli fäder när de är riktigt gamla, så det ska vara lika för kvinnor.
Jag tyckte den kvinna som var med i Skavlan var helhäftig, dessutom hade hon ju en yngre man som kommer att vara med när hon är borta. Jag tycker överhuvudtaget att det är jättebra att man som kvinna kan skjuta upp barnafödandet eller skaffa fler när man blir äldre.
För mig går den etiska gränsen när människor far illa, barn och kvinnor och män. I övrigt tycker jag det är helt suveränt och fantastiskt att all teknik finns, för om den inte hade gjort det hade jag aldrig fått barn, eftersom jag inte kan få barn på "naturlig" väg. Och jag vägrar att tro att jag är en sämre förälder för att mitt barn blev till i en glasskål på ett labb och att jag därför inte skulle ha barn eftersom det är "onaturligt" av någon skum anledning.

Oj, trampade jag på tårna nu...

Ja, män kan bli pappor länge men de har inte samma möjligheter att få barn utan det andra könet som kvinnor har oavsett ålder (vilka har lättast att få barn, bögar eller lesbiska tror du?). Man har olika lott i livet helt enkelt.

Varför skulle du vara en sämre förälder pga ditt barn blev till i en glasskål? Befruktningen är väl en ytterst liten del av föräldraskapet så det står väl inte och faller på det?

Men är det något fel på dig eller väntande du för länge med att få barn? Det är enorm skillnad nämligen. Är man 50 år och fortfarande inte har skaffat barn så tycker jag faktiskt att man får stå sitt kast, det är ju ingen överraskning att man efter en viss ålder inte kan få barn.
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Jag tror inte ett dugg på den sk naturen. Männen kan ju bli fäder när de är riktigt gamla, så det ska vara lika för kvinnor.

Ska? Har det blivit någon slags jämställdhetsgrej att män och kvinnor ska ha samma biologiska förutsättningar i livet?

Att kvinnor inte kan få barn genom hela livet beror på den där naturen du inte tror på, vi föds med ett visst antal ägg och vi får inga nya. När vi åldras åldras äggen och även de åker på "åldersskador". När vi uppnår fertil ålder har vi bara några hundra brukbara ägg. Det är så det funkar. Hormonbalansen förändras i klimakteriet. Har vi för lite fett på kroppen kan vår fertilitet drabbas osv. Alla organ i kroppen åldras och blir lite sämre med åren och den största skillnaden mellan kvinna och mannen i det här avseendet är att det är hennes kropp som ska orka med graviditeten.

Det handlar om fysiska förutsättningar för att våra kroppar öht. ska klara av att bära fram barn och att börja mickla med det riskerar att skada både kvinnor och barn.

Hur tacklar en 80-årig kvinnas kropp en förlossning? Oavsett om den är vaginal eller sker via kejsarsnitt?
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Tja, en stor anledning till att vi lever längre är till exempel att vetenskapen har gjort att fler sjukdomar kan upptäckas tidigare och även botas. Många sjukdomar som skulle tagit kål på oss på till exempel 70-talet har vi nu en större chans att överleva eller inte drabbas av alls pga förebyggande åtgärder.

Även trafiken spelar roll i statistiken – färre och färre dör på vägarna vilket också påverkar medellivslängden.

Visst, vi blir fetare och fetare men samtidigt är det allt färre som röker, vilket också gör att folk lever längre.

Jo jag är väl medveten av det, men vad dagens livsstil har för påverkar på lång siktigt kan man ju bara spekulera i. Att dessutom använda SCB som källa för att påvisa att medellivslängden kommer att öka si och så många år ger jag inte ett skit för. Statistik är intressant här och nu, men att spå framtiden med statistik är svårt eftersom att framtiden då måste följa ett visst mönster, vad är det som säger att mönstret inte bryts?

Angående sjukdomarna så har ju givetvis forskingen och sjukvården kommit långt, men samtidigt ökar vissa sjukdomsfall i västvärlden, cancer t.ex., vad är det som säger att dessa sjukdomar inte kommer att få en än snabbare ökning? Visst lungcancer borde ju minska i och med minskad rökning, fast då har vi kanske å andra sidan ökade luftföroreningar som ett problem, vilken roll kan det spela? Säkert inte lika stor, men vad vet man? Man vet ju inte vad som kommer att hända i framtiden...Dagens matvanor tror jag säkert kan komma att ge ökade fall av cancer i mage och tarm. Det är ju inte bara fetma och matvanor som är ett problem. Stress är ett välkänt problem i dagens samhälle och det påverkar också kroppen, men i vilken utsträckning? Kommer hjärtproblem att krypa längre ned i åldrarna i framtiden? Det tror jag är mycket troligt. Även om sjukvården blir bättre, så är människan långt ifrån odödlig.

Det finns mycket att säga och spekulera i, men sammanfattningsvis. Man ska inte lita på statistik framförallt inte statistik som försöker spå framtiden.
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Jag tycker att när naturen säger att en kvinna är för gammal för att få barn så är hon för gammal. Jag har inte stenkoll men jag kan tänka mig att det inträffar vid 45-55...?

Fast å andra sidan säger naturen att 12åringar är redo för att bli mammor och pappor med.
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Jag tycker de svenska reglerna runt ivf är ganska rimliga. Inom Västra Götaland har du (om du inte har barn sedan tidigare) rätt till 3 kostnadsfria försök med provrörsbefruktning tom det är kvinnan än 38 år. Vissa privatkliniker har upp till 42 år, men då får man ju betala kalaset själv.

För mej är man för gammal att bli mamma om man är 67 år, jag tycker man ska tänka sig för en extra gång om man är 45+ också. Ska man vara förälder så ska man orka med vaknätter, tonårstid med allt vad det innebär!
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Jo jag är väl medveten av det, men vad dagens livsstil har för påverkar på lång siktigt kan man ju bara spekulera i. Att dessutom använda SCB som källa för att påvisa att medellivslängden kommer att öka si och så många år ger jag inte ett skit för. Statistik är intressant här och nu, men att spå framtiden med statistik är svårt eftersom att framtiden då måste följa ett visst mönster, vad är det som säger att mönstret inte bryts?

Angående sjukdomarna så har ju givetvis forskingen och sjukvården kommit långt, men samtidigt ökar vissa sjukdomsfall i västvärlden, cancer t.ex., vad är det som säger att dessa sjukdomar inte kommer att få en än snabbare ökning? Visst lungcancer borde ju minska i och med minskad rökning, fast då har vi kanske å andra sidan ökade luftföroreningar som ett problem, vilken roll kan det spela? Säkert inte lika stor, men vad vet man? Man vet ju inte vad som kommer att hända i framtiden...Dagens matvanor tror jag säkert kan komma att ge ökade fall av cancer i mage och tarm. Det är ju inte bara fetma och matvanor som är ett problem. Stress är ett välkänt problem i dagens samhälle och det påverkar också kroppen, men i vilken utsträckning? Kommer hjärtproblem att krypa längre ned i åldrarna i framtiden? Det tror jag är mycket troligt. Även om sjukvården blir bättre, så är människan långt ifrån odödlig.

Det finns mycket att säga och spekulera i, men sammanfattningsvis. Man ska inte lita på statistik framförallt inte statistik som försöker spå framtiden.

Det är klart mönster kan brytas, men trenden är ju trots allt att vi lever allt längre. Huruvida det är med ökad livskvalitet under de extra åren är ju en annan fråga.

Cancer kanske ökar (vet faktiskt inte, gör det det?) , men vår förmåga att upptäcka och behandla cancer har blivit enormt mycket bättre så allt fler som insjuknar i cancer överlever.

Lungcancer bör minska pga av den minskade rökningen och faktum är att luftföroreningar minskar, inte ökar, i alla fall i vår del av världen. Regler för industriutsläpp och bilar etc blir allt hårdare. Förr i tiden när jag var i en storstad som London fick jag snyta svart, det händer inte nu. Färre storstäder har problem med smog.

Hjärtproblem tror jag inte kommer öka. Man har blivit betydligt bättre på att upptäcka sådant, tex högt blodtryck som upptäcks tidigare och behandlas i större utsträckning vilket gör att någon som kanske skulle fatt hjärtinfarkt, stroke etc inte kommer få det.

Stress tror jag inte på. Människor har varit stressade i alla tider av olika anledningar, det är bara det att det snackas och skrivs mycket mer om det nu.

Det är väl det där med fetman då som kan vara ett problem. Fast samtidigt stod det i tidningarna igår att feta lever längre än magra... Suck, vad ska man tro på egentligen???
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Det är klart mönster kan brytas, men trenden är ju trots allt att vi lever allt längre. Huruvida det är med ökad livskvalitet under de extra åren är ju en annan fråga.

Trenden är som sagt det, säger inte emot att medellivslängden ökar just NU, men trender brukar ju svänga/vända. Någonstans måste det ju även ta stopp. Vi kan ju inte bli hur gamla som helst.

Cancer ökar, ja. En alldeles ny artikel i ämnet:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/cancer-fortsatter-oka-1.1011733

Vad är det som säger att inte fler cancerformer kommer att öka snabbare i framtiden. Vet vi egentligen vad t.ex. mobiltelefoner gör på långsikt med kroppen? Jag vet inte, men det går ju att diskutera, rökning var ju också "ofarligt" från början...

Visst har behandlingen och den upptäckten av cancer blivit bättre, men om antalt cancerfall ökar kanske vinsten äts upp av förlusten? Vad vet vi egentligen om framtiden?

Stress, fetma och matvanor överhuvudtaget och allt hit och dit, jag ingen vet exakt vad det får för konsekvenser för framtiden.

Jag säger inte att du har fel, det är möjligt att medellivslängden kommer att öka, men det är långt ifrån säkert. Det jag tycker du gör fel är att uttala dig så säkert om något som bara är spekulationer som bygger på statistik. Ska man vara källkritisk, vilket man måste vara i en diskussion för att inte tappa träovärdighet, så får man ta sådana påståenden med en stor nypa salt och inte slänga upp de som någon sanning.
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Sen är ju precis som du skriver det mest intressanta hur man mår. Min pappa/mamma är drygt 50 och min farfar/mormor är drygt 70 år. Om jag föreställer mig att farfar/mormor vore min pappa/mamma istället hade det förändrat vårt förhållande ganska mycket. Vi hade inte kunnat göra saker tillsammans i samma utsträckning t ex. I värsta fall hade man fått börja ta hand om sina föräldrar innan man knappt har hunnit flytta hemifrån och så är det inte meningen att det skall vara.
Hur går det ihop med det enorma hälsoproblemet vi har som kallas övervikt att vi är hälsosammare nu?

Tja det beror ju helt på hur man är som person, min mamma är 71 och hon mockar stallet varje dag och fodrar hästarna på morgonen. Hon följer med på tävlingar och hjälper mig på framhoppning etc

Och ta hand om ens föräldrar hur menar du då??

Inte speciellt många barn tar hand om sina föräldrar idag.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 406
Senast: Nixehen
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 639
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
13 536
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 069

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp