• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Lilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 2 345

Bukefalos 30 år!

Jag skulle verkligen vilja prova "riktigt/äkta" sushi någon gång. Gillar Negai här i Uppsala, och har tyvärr en förkärlek för typ friterade rullar och annat svennebanan-grejs 😅
Generellt är jag också lite mer för bowls, något jag tänkt börja göra hemma också. Känns som en typiskt bra matlåde-rätt!

Årets första!
IMG_8304.webp

Ingen rå fisk över min läppar. för mycket som kan ställa till det i en redan känslig kista. Allt sjö/havs kött kokas/sjudas till precis rätt konsistens hemma hos mig.

Om ni inte redan sett den så rekommenderar jag dokumentären, Jiro dreams of sushi. Den handlar om den legendariska sushikocken Jiro som har en restaurang som ligger i en tunnelbaneuppgång i ett kontorsområde. Hans restaurang har nio platser och det tar 20 minuter att äta hans 15 bitar, sushi. Han lägger upp biten som serveras direkt. Han hade tre michelinstjärnor men förlorade dem eftersom man inte kan boka bord om man inte är en VIP (typ Obama) eller särskilt utvald. Han är 100 år men arbetar fortfarande. Sushin kostar 500-600 USD.

Fö älskar jag sushi. Hade ett riktigt bra ställe inom gångavstånd men de bytte ägare och har gått ner sig. Har tre sushi ställen inom gångavstånd och ytterligare några minuter med buss.

Ingen rå fisk över min läppar. för mycket som kan ställa till det i en redan känslig kista. Allt sjö/havs kött kokas/sjudas till precis rätt konsistens hemma hos mig.

Det finns en hel del sushi utan rå fisk. Utan fisk, faktiskt. "Huvuddelen" av sushi är just riset - resten går att variera otroligt mycket! Sen behöver du varken äta eller gilla sushi ändå, men ändå.

Jag gillar sushi, men har väldigt svår för "standard"sushi, då jag inte tycker den har några direkta smaker och oftast väldigt trist ris. Jag besöker hellre de som gör lite mer genomtänkta bitar med bra råvaror. Min favorit i Malmö är Maguro och jag brukar ta deras Surpeme som är kockens blandning med de bästa råvarorna och allt är fantastiskt gott ja det är även deras standardvariant. De har dessutom egen soyasås på hemligt recept(jag har frågat) som jag är väldigt förtjust i. Dessutom väldigt trevlig personal.

Jag älskar sushi! Kan äta det hur ofta som helst!

Favoriten är laxnigiri. Men allt med lax är gott! Tycker ofta att räkorna är lite tråkiga. Förutom på ett tidigare favoritställe där de hade vanliga räkor istället för de där stora smaklösa.

När vi var i Göteborg för ett tag sen åt vi jättegod sushi på ett ställe i närheten av Operan! Osäker på namnet men Takame kanske?

Jag undviker ål eftersom den är rödlistad. Vårt tidigare favoritställe (Rå Epok i Lund) hade inget rödlistat och inga jätteräkor. De hade vanliga räkor som faktiskt smakar räkor! Men det stället finns tyvärr inte längre. Först bytte de namn, blev sämre och sen stängde de. Men de där första åren var sushin fantastisk! De testade en massa nya roliga saker och fiskar. En som jag fortfarande hoppas få smaka igen var en vitfisk som nästan var som lax i konsistensen. Förmodligen lika fet som lax. Såå god! Minns inte vad den hette och de hade den bara en gång.
Såg den här tråden och tänkte direkt på Rå Epok! De hade fantastisk vegetarisk sushi också, man visste aldrig vad det skulle vara i, alltid säsongsbetonat. Minns speciellt den gången det var jordgubbar i - gott!

Jag undviker ål eftersom den är rödlistad. Vårt tidigare favoritställe (Rå Epok i Lund) hade inget rödlistat och inga jätteräkor. De hade vanliga räkor som faktiskt smakar räkor! Men det stället finns tyvärr inte längre. Först bytte de namn, blev sämre och sen stängde de. Men de där första åren var sushin fantastisk! De testade en massa nya roliga saker och fiskar. En som jag fortfarande hoppas få smaka igen var en vitfisk som nästan var som lax i konsistensen. Förmodligen lika fet som lax. Såå god! Minns inte vad den hette och de hade den bara en gång.
Jag gillade med Rå Epok när jag bodde i Lund. Reko som de bytte namn till sen finns bara kvar i Malmö nu men jag håller med dig, det jag fått därifrån har inte imponerat på mig. Kändes som standardsushi.

Jag vill ha ”traditionell” svenskifierad sushi i form av nigiri med lax (eller annan fisk), räkor eller avokado. Med gari, soja och wasabi. Absolut inget majoklägg ovanpå eller korvtillbehör (dvs rostad lök) - då är det förstört för min del. Makirullar också gott om de är rimligt rena i smakerna.

Funkar bra att göra hemma också.

Älskar sushi! Bortskämd med flera bra där jag bor, men uppskattar Stockholmstipsen så jag får fler ställen att testa 🍣

Jag kan gilla både traditionell sushi och sushi med klet och klägg på beroende på dagsform 😁 Det viktigaste är råvarorna. Älskar laxbitarna OM laxen är bra. Rullar föredrar jag när restaurangen kör lite mer amerikanskinspirerat. Köper alltid en blandtallrik så jag får lite av allt.

Sushi Sho har stått länge på besökslistan (min man tänkte fria till mig där men jag ställde in dagen innan dag pga. Gravid och ville dö av tanken på sushi den veckan). Min favorit i Stockholm är nog Ima Sushi (som också har en fantastisk Isakaya rakt över gatan!).

Såg den här tråden och tänkte direkt på Rå Epok! De hade fantastisk vegetarisk sushi också, man visste aldrig vad det skulle vara i, alltid säsongsbetonat. Minns speciellt den gången det var jordgubbar i - gott!
Ja, jag älskade Rå Epok när jag bodde i Skåne! Var närmast stammis fast jag inte ens bodde i Lund 😁

Liknande trådar

• Gotland i sommar vad har ni för tips?
  • Krutonger
  • Atros tips?
  • Valvaka!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026