Bukefalos 28 år!

SUV-trenden

Som ägare till en gammal Saab - som väger lika mycket som flertalet SUV:ar - kan du väl ändå inte tycka att du kör särskilt miljövänligt?!

Fast jag hade en Saab 9-5 som gick på etanol innan vi skaffade vår nya suv. Den drog väldigt lite (0.8 liter etanol/mil) och var pigg trots sin ålder (05a, hade den 2015-2019) och när vi besiktade den sa besiktningsmannen att den släppte ut mindre än nya miljöbilar. Så den var sjukt miljövänlig. Tyvärr skar motorn för man ska tydligen fylla på olja ibland 😂 gav bort den till min bror som ska fixa den och ha som extrabil.
 
Har nog inte med din SUV att göra utan dåliga vinterdäck på dina tidigare bilar 😉
Snö som är djupare än frigången under bilen, som hindrar, har inte så mycket med däcken att göra. Inte heller lera eller ojämna grusvägar. En vanlig framhjulsdriven bil, t.ex. en SAAB (jag äger fortfarande 2 st, även om de står undanställda på logen numera) som är extra låg är en otroligt dysfunktionell bil i sådanan sammanhang.

Bor man i de delar av Sverige, som normala vintrar har snö och is, bor ute på landet, och drar tunga släp, så har man dubbade vinterdäck.

Återkommer till min tidigare fråga: Vad är det som är gör en bil "rolig" att köra enligt dig?
 
Snö som är djupare än frigången under bilen, som hindrar, har inte så mycket med däcken att göra. Inte heller lera eller ojämna grusvägar. En vanlig framhjulsdriven bil, t.ex. en SAAB (jag äger fortfarande 2 st, även om de står undanställda på logen numera) som är extra låg är en otroligt dysfunktionell bil i sådanan sammanhang.

Bor man i de delar av Sverige, som normala vintrar har snö och is, bor ute på landet, och drar tunga släp, så har man dubbade vinterdäck.

Återkommer till min tidigare fråga: Vad är det som är gör en bil "rolig" att köra enligt dig?

Ja, bor man ute i bushen där det sällanär plogat eller dåligt plogat är ju en sak.
Jag har aldrig haft problem att ta mig fram med min låga Saab.

Men faktum kvarstår att SUV:ar är sämre vinter bilar. Jag har inte läst testet men misstänker att den är mycket sämre i en undanmanöver i vinterväglag pga högre tyngdpunkt. Plus sämre bromssträcka då dom oftast är tyngre också.

En låg bil , med styvt chassi, bra väghållning och motorstarka varv villiga bilar. Är därför nästa bil förmodligen blir en BMW.
 
Ja, bor man ute i bushen där det sällan eller dåligt plogat är ju en sak.
Jag har aldrig haft problem att ta mig fram med min låga Saab.

Men faktum kvarstår att SUV:ar är sämre vinter bilar. Jag har inte läst testet men misstänker att den är mycket sämre i en undanmanöver i vinter väglag pga högre tyngdpunkt. Plus sämre bromssträcka då dom oftast är tyngre också.

En låg bil , med styvt chassi och motorstarka varv villiga bilar. Är därför nästa bil förmodligen blir en BMW.

Men du @Witcher aka @Hero, som älskar att använda tidningsartiklar som faktaunderlag, vad säger du om dessa då? Här listas ju nästan bara suv:ar som de bästa vinterbilarna?

https://www.expressen.se/motor/11-begagnade-bilar-du-kan-lita-pa-i-vinter/

https://www.expressen.se/motor/begagnade-bilar/10-basta-bilkopen-infor-vintern/

https://tjanstebilen.se/1414/den-perfekta-vinterbilen/

Jag kör en XC70 som enligt vissa definitioner tydligen är en suv, och den är amazing på vinterväglag. Tar sig fram oavsett om det är plogat eller inte, bra väghållning, säkerhetssystem och höga siffror i krocktester. Dessutom med den fantastiska uppfinningen rattvärme :D med 3, snart 4, hundar i 20-25-kilosklassen och med jakt och hundträning som intresse är det en helt suverän bil. Året om.
Om man har ekonomin och behovet för en större bil ser jag inga problem med att man skaffar en sådan. Jag tror att de allra flesta anpassar sin bil efter sitt liv och sin livsstil.

Jag hade inte velat sitta i en småbil i det här läget t ex...

https://www.mestmotor.se/automotors...-krock-med-lastbil-visar-hur-saker-volvon-ar/

 
Ja, bor man ute i bushen där det sällanär plogat eller dåligt plogat är ju en sak.
Jag har aldrig haft problem att ta mig fram med min låga Saab.

Men faktum kvarstår att SUV:ar är sämre vinter bilar. Jag har inte läst testet men misstänker att den är mycket sämre i en undanmanöver i vinterväglag pga högre tyngdpunkt. Plus sämre bromssträcka då dom oftast är tyngre också.

En låg bil , med styvt chassi, bra väghållning och motorstarka varv villiga bilar. Är därför nästa bil förmodligen blir en BMW.
Behöver du verkligen en egen bil? Kan du inte hyra bil när du ska på semesterresa, och ta taxi när du ska handla mycket?
Du cyklar ju eller åker kollektivt till jobbet enligt ett tidigare inlägg.
Egentligen är det väldigt få som bor i större städer som verkligen behöver en bil. I synnerhet väldigt få ensamstående utan barn.

Det är både mer miljövänligt och bättre för din egen plånbok.

Vill du vässa din miljö- och klimatvänlighet än mer, så ska du få några konstruktiva förslag:

Bor du i villa/radhus, så kan du lägga pengarna du sparar på att inte ha bil på att skaffa värmepump (om du inte redan har det), och sätta upp solceller på taket. Börja också odla en delmängd av de grönsakerna du behöver i trädgården. Kankse lite höns i trädgården vore trevlig också?

Bor du bostadsrätt, så kan du lobba för att BRF ska sätta upp solceller, och allmänt energieffektivisera fastigheten. Om du inte har en bil som slukar en massa pengar, så bör ju en eventuell höjning av månadsavgiften inte vara ett problem.

Bor du i hyresrätt, så engagera dig i lokala Hyresgästföreningen, och jobba med miljö- och klimatlobbying, för att få hyresvärdar, i synnerhet just din hyresvärd, att energieffektivisera och sätta upp solceller.
 
Om man bor och jobbar på landet känns det ju som en annan sak. Men jag ser ju även dessa Dodge RAM 1500 inne i stan och man får se till att hålla sig på sidan då de tar upp större delen av körfältet . De måste ju sluka ordentligt med soppa i stadstrafik.

Och jag ska precis köpa en sådan strax ;) Har en Cheva Tahoe nu med V8 men den kommer dö i sommar har besiktningsgubben sagt.

Jag har min SUV för att dra mitt monstersläp, finns ingen vanlig bil som varken kan eller får dra det!
 
Ja, bor man ute i bushen där det sällanär plogat eller dåligt plogat är ju en sak.
Jag har aldrig haft problem att ta mig fram med min låga Saab.

Men faktum kvarstår att SUV:ar är sämre vinter bilar. Jag har inte läst testet men misstänker att den är mycket sämre i en undanmanöver i vinterväglag pga högre tyngdpunkt. Plus sämre bromssträcka då dom oftast är tyngre också.

En låg bil , med styvt chassi, bra väghållning och motorstarka varv villiga bilar. Är därför nästa bil förmodligen blir en BMW.
Vad konstigt att alla bilar jag passerar som ligger i diket efter ett snöfall ALDRIG är SUVar, utan vanliga mindre personbilar..
 
Aldrig.
Jag vill ha en rolig bil att köra och jag tycker inte om känslan av att sitta i en buss eller lastbil när all kontakt med vägen försvinner. Känslan från vägen försvinner.

Men just det att man köper en SUV för att se över andra bilar och för att man vill mosa andra bilar i en krock känns ju lite som en förlängare...

Fast det är ju ditt tycke och dina fördomar.

Jag tror de flesta som köper och kör suv vill ha en säker familjebil (i storstad) eller säker väglag/dragbil (på landsbyggd).

Är det svårt att förstå att nyare suvar drar lika mycket eller mindre än kombis på vägarna?
En suv är inte mer miljöfarlig än någon annan bil i samma årgång, tänker senaste 10 åren (pratar inte om v6 och v8, köper någon det håller jag med om att det är mer status än nåt annat).
 
Sålde SUV:en och skaffade en kombi för 2 år sedan.
Kände att behovet av en stor, hög och tung bil inte fanns.

När vi kör på oplogade traktorvägar med halvmeterdjupa diken långt ute i bushen, ELLER drar storsläp, kör vi Defender (den klassiska, inte den nya). Komforten är noll men där ser man verkligen vart man kör och den tar sig fram -precis- över allt.. Dock tämligen opraktisk i stan och dessutom rätt så mycket icke miljövänlig, så det blir ungefär aldrig man kör den utanför skogen om inte den andra bilen är tillfälligt otillgänglig.
 
Att man säger att man köper en SUV för att man inte vill riskera visa trosorna när man stiger... alltså det är så att man nästan inte tror det är sant.
 
Men du @Witcher aka @Hero, som älskar att använda tidningsartiklar som faktaunderlag, vad säger du om dessa då? Här listas ju nästan bara suv:ar som de bästa vinterbilarna?

https://www.expressen.se/motor/11-begagnade-bilar-du-kan-lita-pa-i-vinter/

https://www.expressen.se/motor/begagnade-bilar/10-basta-bilkopen-infor-vintern/

https://tjanstebilen.se/1414/den-perfekta-vinterbilen/

Jag kör en XC70 som enligt vissa definitioner tydligen är en suv, och den är amazing på vinterväglag. Tar sig fram oavsett om det är plogat eller inte, bra väghållning, säkerhetssystem och höga siffror i krocktester. Dessutom med den fantastiska uppfinningen rattvärme :D med 3, snart 4, hundar i 20-25-kilosklassen och med jakt och hundträning som intresse är det en helt suverän bil. Året om.
Om man har ekonomin och behovet för en större bil ser jag inga problem med att man skaffar en sådan. Jag tror att de allra flesta anpassar sin bil efter sitt liv och sin livsstil.

Jag hade inte velat sitta i en småbil i det här läget t ex...

https://www.mestmotor.se/automotors...-krock-med-lastbil-visar-hur-saker-volvon-ar/


Vilken jävla smäll. Undra om hen sket ner sig :p hade nog svimmat av skräck själv 🙈
 
Bor i centrala Göteborg och tycker inte suvarna är i majoritet alls. Räknade i vårt garage (40 platser) fanns 6 suv inklusive vår och två som jag inte vet om de är suvar, en stor jeep och en mini countryman, den ser ju ut som en suv men är lägre och mindre än vår så mini-suv kanske? Och jeep, är det en suv? Så 6 (eller 7 med jeep och 7.5 men countrymanen) av 40 är det i vårt garage 😁
 
Hamnar man i diket har det nog mer med föraren att göra.
Så man kan sammanfatta det du har skrivit hittills med att de som kör SUV är bättre/säkrare bilförare, samt har bättre vinterdäck på sina bilar. För det är helt omöjligt för dig att tänka sig att SUV:arna helt enkelt generellt är bättre i vinterväglag. Du tycker inte att detta känns lite konstigt :confused:?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp