Bukefalos 28 år!

SUV-trenden

Du kan verkligen inte ta in att många väljer bil utifrån praktiska faktorer där "rolig" hamnar rätt långt ner på listan? Långt efter hur mycket den kan dra, att den den rymmer familj och/eller djur på ett bra sätt, att den passar för det du lastar och att den funkar bra att åka långt i?

Jag har också väldigt svårt att se varför folk vill ha en stor bil i stadsmiljö. Det är bara jobbigt och begränsar vilka parkeringar som funkar osv. I stan väljer jag cykel eller kollektivtrafik och på den tiden jag körde mycket i stan älskade jag den lilla billiga, smidiga Ford Ka jag hade då. Den bilen var helt värdelös på långresor och gick av förklarliga anledningar inte att dra med eller lasta något större än ett par matkassar. Numera används bilen i första hand i samband med hästar eller en annan hobby/näring i liknande miljö. En bil som lastar högt har varit guld värt, och för första gången på flera år har jag inte havererat helt efter långresor.

Nu byts den ju ut mot en sedan och lastfördelarna försvinner, men det är åtminstone en bil med hyggligt platta säten och bekvämt insteg. Klart snyggare än SUVen, och kul att köra, oh ja! Men det är en lyx man kanske kan kosta på sig först när de praktiska kraven på bilen är uppfyllda.

Snacka om att kasta sten i eget glashus om man själv utgår ifrån vad som är roligast. Det är lika lite altruistiskt som att välja utifrån vad man själv tycker är bekvämast (eller för all del "statusfaktorer").

(Innan man börjar klaga på statusprylar bör man nog läsa på ett par varv om hur trender och sociala influenser egentligen fungerar. Det är ändå rätt ovanligt att det ligger ett personligt hävdelsebehov bakom val som brukar ses ner på som "statusmarkör". Oftare vanlig jäkla flockkänsla, samma faktor som får andra att fnysa åt exakt samma val. Kliv ner från de höga hästarna och fundera på vad man kan göra för att sätta positiva sanhällsnormer istället för att se ner på den som följer normer. Följa normer är vad de flesta av oss gör, majoriteten av vår tid.)

Jo, det är klart att jag förstår att det är en flockkänsla. Även mina två bröder har ju fastnat i SUV-träsket. Jag har nog alltid gått min eget väg och väljer efter mina behov och intressen. Till viss del spelar ju status roll också såklart. Men den bil jag vill ha är mer sällsynt på vägarna så jag följer som sagt inte flocken.

Tyvärr lever ju bil industrin på detta flockbeteende då det ger större vinster och sämre miljö. Det är ju inte bra att vi går mot större och större bilar. SUV-trenden spär ju på detta beteende.
 
Jo, det är klart att jag förstår att det är en flockkänsla. Även mina två bröder har ju fastnat i SUV-träsket. Jag har nog alltid gått min eget väg och väljer efter mina behov och intressen. Till viss del spelar ju status roll också såklart. Men den bil jag vill ha är mer sällsynt på vägarna så jag följer som sagt inte flocken.

Tyvärr lever ju bil industrin på detta flockbeteende då det ger större vinster och sämre miljö. Det är ju inte bra att vi går mot större och större bilar. SUV-trenden spär ju på detta beteende.
Flockkänsla??? Det är nog det minsta jag tänker på när jag väljer bil. Jag vill ha något som är praktiskt, dvs lastar mycket och tar sig fram överallt. Alltså något som passar mina behov och mina intressen. Om du hade träffat mig hade du nog insett att jag är ungefär så trend-okänslig som man kan vara.
 
Jo, det är klart att jag förstår att det är en flockkänsla. Även mina två bröder har ju fastnat i SUV-träsket. Jag har nog alltid gått min eget väg och väljer efter mina behov och intressen. Till viss del spelar ju status roll också såklart. Men den bil jag vill ha är mer sällsynt på vägarna så jag följer som sagt inte flocken.

Tyvärr lever ju bil industrin på detta flockbeteende då det ger större vinster och sämre miljö. Det är ju inte bra att vi går mot större och större bilar. SUV-trenden spär ju på detta beteende.

Men va? Är det verkligen merparten av folk som har suv?

Vad har du för bil då?
 
Flockkänsla??? Det är nog det minsta jag tänker på när jag väljer bil. Jag vill ha något som är praktiskt, dvs lastar mycket och tar sig fram överallt. Alltså något som passar mina behov och mina intressen. Om du hade träffat mig hade du nog insett att jag är ungefär så trend-okänslig som man kan vara.
Men va? Är det verkligen merparten av folk som har suv?

Vad har du för bil då?

Dessa SUV:ar har ju biltillverkarna fått konsumenter att inbilla sig att det är behov dom behöver. Inte har mina bröder det minsta behov av en SUV. Ena har en XC90 i Stockholm och de åker en gång till fjällen om året. Men man behöver ingen SUV för att åka till fjällen.
Dock inser han själv att det är galet att sitta ensam att köra en så stor och tung bil till å från jobbet i Stockholm. Då han funderar på att köpa en mindre bil för dessa turer.

Den stora massan som kör SUV har inget behov av att köra ute i skogen på traktor stigar.
 
Jo, det är klart att jag förstår att det är en flockkänsla. Även mina två bröder har ju fastnat i SUV-träsket. Jag har nog alltid gått min eget väg och väljer efter mina behov och intressen. Till viss del spelar ju status roll också såklart. Men den bil jag vill ha är mer sällsynt på vägarna så jag följer som sagt inte flocken.

Tyvärr lever ju bil industrin på detta flockbeteende då det ger större vinster och sämre miljö. Det är ju inte bra att vi går mot större och större bilar. SUV-trenden spär ju på detta beteende.

Har du glömt artikeln du själv länkade till?
Där det stod att suvar normalt inte är större än en vanlig kombi 🙄

Jag har valt efter intresse och behov.
Killen kör bla en Camaro SS av samma anledning som att jag har häst. För att det är roligt.
 
Dessa SUV:ar har ju biltillverkarna fått konsumenter att inbilla sig att det är behov dom behöver. Inte har mina bröder det minsta behov av en SUV. Ena har en XC90 i Stockholm och de åker en gång till fjällen om året. Men man behöver ingen SUV för att åka till fjällen.
Dock inser han själv att det är galet att sitta ensam att köra en så stor och tung bil till å från jobbet i Stockholm. Då han funderar på att köpa en mindre bil för dessa turer.

Den stora massan som kör SUV har inget behov av att köra ute i skogen på traktor stigar.
Aha. Så dina åsikter är egentligen baserade kring icke-hästmänniskor som bor i och kring Stockholm? Det förklarar ju varför du har så svårt för att se behovet av en SUV.
 
håller helt med artikel! Fattar inte hur folk kan köpa Suv idag, tänker ni inte alls på klimatet?

även om de är bränsle snåla är de mycket sämre för klimatet än andra bilar för att tillverkningen kräver mer och de är så tunga och sliter på vägar.

dessutom är de inte säkrare än mindre bilar för den som kör, de är bara sämre för den som har en mindre bil vid en krock den kan bli mos.

och tros chock? Gå ur lite smidigt bara vem står och kollar på dig på parkeringen liksom? Det är ingen som bryr sig...
Källor på att det skulle vara miljösämre att tillverka den ena sortens kaross än en annan sorts kaross tack.

Och, nej, de kompakta bränslesnåla SUV:arna är inte tyngre än "andra bilar" i samma storleksklass.
De har bara annan form, och fyrhjulsdrift. Fyrhjulsdrift är inget man "behöver" i stadstrafik i vanliga fall, men på landsvägar som snöröjs nästan sist i kedjan, på grusvägar som snöröjs ännu senare eller med ett hästsläp bakom bilen och en slirig uppförsbacke att ta sig upp för, så är fyrhjulsdriften ett måste.

Om de vore tyngre än andra bilar, så skulle de t.ex. inte få dra så tunga släp som de nu får, på B-kort eller B96 eftersom tågvikten skulle bli för stor.
 
Senast ändrad:
Aha. Så dina åsikter är egentligen baserade kring icke-hästmänniskor som bor i och kring Stockholm? Det förklarar ju varför du har så svårt för att se behovet av en SUV.
Hästmänniskor som drar tunga släp hör ju inte till majoriteten av SUV köparna. De flesta bor i stora städer och kör den till och från jobbet eller till affären.
 
Aldrig.
Jag vill ha en rolig bil att köra och jag tycker inte om känslan av att sitta i en buss eller lastbil när all kontakt med vägen försvinner. Känslan från vägen försvinner.

Men just det att man köper en SUV för att se över andra bilar och för att man vill mosa andra bilar i en krock känns ju lite som en förlängare...
Kan du beskriva vad som är "roligt"?
 
Men va? Är det verkligen merparten av folk som har suv?

Vad har du för bil då?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-fler-stora-suv-bilar-hotar-klimatmalen

60% av nya bilar som Volvo säljer är en SUV.

En Saab för tillfället. Valde den för att jag har inget behov av en stor bil och den var rolig att köra. Den kan ändå dra 1500 kg om eller mer när jag skaffar båt.

Provkörde en 340i nyligen och nåt sånt kan nog bli min nästa bil. Lagom stor, låg och rolig att köra.
 
Ja, det tror jag också.



Är det inte jobbigare att lyfta upp matkassarna så högt då ?

Blotta dig för omgivningen när du har kjol ? Ser dom andra genom bildörren alltså ?
Nej, betydligt lättare att lasta i och ur tex fodersäckarna i en höjd som inte innebär att behöva böja till knähöjd. Och alla som ngn gång kombinerat klackar, snäv kjol och parkering vid trottoarkant vet hur jäkla mkt mindre krångel (och visade underkläder) det är med en SUV jämfört med en låg bil. Bara att lyckas ta sig upp när hälarna är i typ samma höjd som rumpan är en övning i sig, lägg därtill tex isgata och du har en viral you tube-video in the making.
 
En Saab för tillfället. Valde den för att jag har inget behov av en stor bil och den var rolig att köra. Den kan ändå dra 1500 kg om eller mer när jag skaffar båt.

Provkörde en 340i nyligen och nåt sånt kan nog bli min nästa bil. Lagom stor, låg och rolig att köra.
Du får nog acceptera att inte alla människor är precis som du och har precis samma behov som du har. Jag köper inte bil pga att den är "rolig". Tvärtom, min bil är nog en synnerligen trist bil att köra för den som vill ha en rolig leksak. En bil ska - enligt mig - kunna lasta mycket och kännas säker att köra på snö och is. Jag vill inte ha en "rolig" bil att sladda runt med.
 
Du får nog acceptera att inte alla människor är precis som du och har precis samma behov som du har. Jag köper inte bil pga att den är "rolig". Tvärtom, min bil är nog en synnerligen trist bil att köra för den som vill ha en rolig leksak. En bil ska - enligt mig - kunna lasta mycket och kännas säker att köra på snö och is. Jag vill inte ha en "rolig" bil att sladda runt med.
Absolut. Men SUV:ar är inte bättre på snö och is. Tvärtom.

"
Suvar är bra vinterbilar
Nja...
Det här varierar förstås mellan olika bilmodeller, men i vårt senaste stora vintertest hamnar tre av Sveriges mest sålda suvar på de fyra sista platserna av totalt 15 bilar. Det är också svårare att sopa bort snön från taket på en suv"

Sen har dom inte rymligare bagage heller.

"
Suvar är rymliga
Falskt.
Den minibussliknande formen ger en rymlig och luftig kupé men suvar har oftast sämre bagageutrymme än en kombi vid verkliga lastbehov. I biltillverkarnas egna broschyrer anges lastutrymmet upp till insynsskyddet i VDA-liter. Suvarnas höga kaross ger mer plats i höjdled men de kortare yttermåtten ger ett mindre lastgolv totalt sett. Ta bort insynsskyddet och kombibilen sväljer mer än motsvarande suv, trots att databladet säger något annat"
 
Senast ändrad:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-fler-stora-suv-bilar-hotar-klimatmalen

60% av nya bilar som Volvo säljer är en SUV.

En Saab för tillfället. Valde den för att jag har inget behov av en stor bil och den var rolig att köra. Den kan ändå dra 1500 kg om eller mer när jag skaffar båt.

Provkörde en 340i nyligen och nåt sånt kan nog bli min nästa bil. Lagom stor, låg och rolig att köra.

Men behöver du en bil överhuvudtaget?
Man kan ju ställa sig den frågan med iom miljöaspekten?

Jag har också en saab och det känns väldigt vanligt! Min drar 1,2 milen
 
Absolut. Men SUV:ar är inte bättre på snö och is. Tvärtom.

"
Suvar är bra vinterbilar
Nja...
Det här varierar förstås mellan olika bilmodeller, men i vårt senaste stora vintertest hamnar tre av Sveriges mest sålda suvar på de fyra sista platserna av totalt 15 bilar. Det är också svårare att sopa bort snön från taket på en suv"
Jo. Min är mycket bättre än de bilar jag har haft förut. Tro mig. Jag har på 4 år ALDRIG fått sladd på is eller fastnat någonstans i snö.

Skaffa en SUV så får du se..... ;)
 
Hästmänniskor som drar tunga släp hör ju inte till majoriteten av SUV köparna. De flesta bor i stora städer och kör den till och från jobbet eller till affären.
Det här är ju ett häst forum så här har ju många behovet av en större bil så det är väl inte så konstigt att många här har en SUV :confused:
Och jag har också en SUV skaffade den efter att kört fast tre gånger i snödrivor som var för höga att ta sig igenom med V70 jag hade
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp