Bukefalos 28 år!

SUV-trenden

De är stora , tunga, drar mer soppa , slöa om du inte stoppar in en V8 som förstör miljön ytterligare och inte minst fula.
Stora och tunga, ja relativt. Alla SUV:ar behöver inte en V8 bara för att va pigg. Drar mer bränsle vet jag inte riktigt.
Tänker jag på lastbilarna på jobbet så skulle nog folk säga att de drar mer bränsle än en personbil, ja 4L/milen är mer än en personbil som kanske ligger runt 0,5-1L/milen, men tänker man på hur mycket en lastbil väger, så drar lastbilen faktiskt mindre än en personbil om man räknar per ton.
Jämför jag min personbil som väger strax under 2 ton som ligger runt 0,6L/milen och lastbilen som väger runt 64 ton fullastad 4L/milen.

Det jag funderar på är om SUV:arna är något liknande, var längesen jag körde en och det var några år sedan så det lär ha hänt en hel del på marknaden sen dess, så har ingen jättekoll på bränsleförbrukningen på dom.

Sen när det gäller utsläpp, jag vet att dagens bilar släpper ut bra mindre än bilarna förr, däremot ökar mängden bilar.
Jag har mer koll på lastbilssidan när det gäller utsläpp. Sen Euro-klassningarna på motorerna infördes har lastbilarna blivit 90% renare i sina utsläpp. Vore inte helt osannolikt om det är liknande för personbilarna också.
 
Men behöver du en bil överhuvudtaget?
Man kan ju ställa sig den frågan med iom miljöaspekten?

Jag har också en saab och det känns väldigt vanligt! Min drar 1,2 milen

Egentligen inte. Cyklar till jobbet och kör endast 1000 mil per år.
Min Saab drog 0,6 nu senast till fjällen.
Men trevligt att ha när man handlar mat och roligt att köra ibland.
 
Stora och tunga, ja relativt. Alla SUV:ar behöver inte en V8 bara för att va pigg. Drar mer bränsle vet jag inte riktigt.
Tänker jag på lastbilarna på jobbet så skulle nog folk säga att de drar mer bränsle än en personbil, ja 4L/milen är mer än en personbil som kanske ligger runt 0,5-1L/milen, men tänker man på hur mycket en lastbil väger, så drar lastbilen faktiskt mindre än en personbil om man räknar per ton.
Jämför jag min personbil som väger strax under 2 ton som ligger runt 0,6L/milen och lastbilen som väger runt 64 ton fullastad 4L/milen.

Det jag funderar på är om SUV:arna är något liknande, var längesen jag körde en och det var några år sedan så det lär ha hänt en hel del på marknaden sen dess, så har ingen jättekoll på bränsleförbrukningen på dom.

Sen när det gäller utsläpp, jag vet att dagens bilar släpper ut bra mindre än bilarna förr, däremot ökar mängden bilar.
Jag har mer koll på lastbilssidan när det gäller utsläpp. Sen Euro-klassningarna på motorerna infördes har lastbilarna blivit 90% renare i sina utsläpp. Vore inte helt osannolikt om det är liknande för personbilarna också.

Diesel fusket säger nåt annat om utsläppen. Dessa så kallade miljö dieslar är inte så miljövänliga som tillverkarna vill få oss att tro.
 
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-fler-stora-suv-bilar-hotar-klimatmalen

60% av nya bilar som Volvo säljer är en SUV.

En Saab för tillfället. Valde den för att jag har inget behov av en stor bil och den var rolig att köra. Den kan ändå dra 1500 kg om eller mer när jag skaffar båt.

Provkörde en 340i nyligen och nåt sånt kan nog bli min nästa bil. Lagom stor, låg och rolig att köra.
Angående "stor bil". Min väger 1600 kg (tjänstevikt/faktisk vikt, enligt Transportstyrelsen). Vad väger din Saab?
 
Nä, det tror jag inte. Har haft likvärdiga dubbdäck på föregående bilar också.

Möjligt att nya suvar är bättre än vanliga äldre bilar. Men enligt testet så hamnade de 4 vanligaste SUVarna på sista plats av 15 testade bilar. Men din SUV kanske inte hör till dessa då...
 
Senast ändrad:
Stora och tunga, ja relativt. Alla SUV:ar behöver inte en V8 bara för att va pigg. Drar mer bränsle vet jag inte riktigt.
Tänker jag på lastbilarna på jobbet så skulle nog folk säga att de drar mer bränsle än en personbil, ja 4L/milen är mer än en personbil som kanske ligger runt 0,5-1L/milen, men tänker man på hur mycket en lastbil väger, så drar lastbilen faktiskt mindre än en personbil om man räknar per ton.
Jämför jag min personbil som väger strax under 2 ton som ligger runt 0,6L/milen och lastbilen som väger runt 64 ton fullastad 4L/milen.

Det jag funderar på är om SUV:arna är något liknande, var längesen jag körde en och det var några år sedan så det lär ha hänt en hel del på marknaden sen dess, så har ingen jättekoll på bränsleförbrukningen på dom.

Sen när det gäller utsläpp, jag vet att dagens bilar släpper ut bra mindre än bilarna förr, däremot ökar mängden bilar.
Jag har mer koll på lastbilssidan när det gäller utsläpp. Sen Euro-klassningarna på motorerna infördes har lastbilarna blivit 90% renare i sina utsläpp. Vore inte helt osannolikt om det är liknande för personbilarna också.
Visst kan det nog vara så att per ton fordon är större bilar mer effektiva, men när det gäller att frakta en person till och från arbete, så är det ju bara onödigt att ha ett större fordon än man behöver. Det skulle ju inte vara särskilt effektivt att åka med lastbil för att handla en liter mjölk i affären, men däremot skulle det vara väldigt ineffektivt att köra butikens inkommande mjölk i en Nissan Micra.
 
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-fler-stora-suv-bilar-hotar-klimatmalen

60% av nya bilar som Volvo säljer är en SUV.

En Saab för tillfället. Valde den för att jag har inget behov av en stor bil och den var rolig att köra. Den kan ändå dra 1500 kg om eller mer när jag skaffar båt.

Provkörde en 340i nyligen och nåt sånt kan nog bli min nästa bil. Lagom stor, låg och rolig att köra.
Efter lite snabbgoogling misstänker jag att din Saab väger någonstans kring 1450-1600 kg. Stämmer det kanske? Att då jämföra med min "stora" SUV som väger 1600 kg......
 
Efter lite snabbgoogling misstänker jag att din Saab väger någonstans kring 1450-1600 kg. Stämmer det kanske? Att då jämföra med min "stora" SUV om väger 1600 kg......

1548 kg om jag inte minns fel.
Men luftmotståndet är oftast högre på en SUV.
Sen finns det såklart små och stora SUV:ar. Mindre SUV:ar är ju inte lika stora miljöbovar givetvis.
 
Efter lite snabbgoogling misstänker jag att din Saab väger någonstans kring 1450-1600 kg. Stämmer det kanske? Att då jämföra med min "stora" SUV som väger 1600 kg......

Min fyrhjulsdrivna och pigga diesel-SUV väger in på 1655 kg och drar 0,55 liter per mil. Och kan dra släpvagn på upp till 1400kg på B-kort. Smidig och snål. Markfrigång är ganska fördelaktigt på grusväg som ”sköts” av staten.
 
Visst kan det nog vara så att per ton fordon är större bilar mer effektiva, men när det gäller att frakta en person till och från arbete, så är det ju bara onödigt att ha ett större fordon än man behöver. Det skulle ju inte vara särskilt effektivt att åka med lastbil för att handla en liter mjölk i affären, men däremot skulle det vara väldigt ineffektivt att köra butikens inkommande mjölk i en Nissan Micra.
Olika bilar har olika användningsområden och det var inte direkt det jag menade på i min text att ta lastbilen till mataffärn. Snarare att många fortfarande tror att t ex. en lastbil släpper ut ohyggliga mängder utsläpp och med tanke på att de renare motorerna började när euro-klasserna kom, borde detsamma gälla personbilar då de också är euro-klassade.

Utan Euro-klassningar tror jag det hade varit mycket värre än det är. "Nackdelen" (om man nu ens ska kalla det nackdel) idag är att det är fler som skaffar bil, samt befolkningen ökar och likaså bilarna.

Tittar man på lastbilarna 1990 när Euro 0 började kontra en Euro 6, så går det 25st Euro 6 lastbilar på en Euro 0, men å andra sidan är det fler lastbilar än vad det var då, så summa sumarum blir det liknande resultat, men helt klart bättre ändå för tänk om utvecklingen inte hade gått framåt.
 
Som ägare till en gammal Saab - som väger lika mycket som flertalet SUV:ar - kan du väl ändå inte tycka att du kör särskilt miljövänligt?!

Allt är ju relativt. Alla SUVar väger inte 1500 kg idag.
Jämför vi med den som körde en Dodge pickup på 2,4 ton så är jag däremot rätt miljövänlig.
Dessutom har jag tankat mycket etanol på sommaren.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp