SUV-trenden

Witcher

Trådstartare
Jag läste denna artikel och den här krönikan lägger ju fram alla mina tankar om denna oförklarliga SUV-trend som adopterades från det stora USA där allt ska var stort och fläskigt, inte bara bilar.

https://www.nyteknik.se/kronikor/volvos-stadsjeepar-gasar-pa-de-okade-utslappen-6985206

Jag har så otroligt svårt att fatta varför SUV-trenden har blivit så populär mer än statuspryl för det är väl precis vad det är ? Storleken har betydelse, man ska ta plats på vägen ? För hur många är det egentligen som kör på små oplogade traktor vägar med halv meter djupa diken långt ute i bushen ? Dessa SUV:ar tar ju upp p:rutorna i stan istället och förpestar miljön.

De är stora , tunga, drar mer soppa , slöa om du inte stoppar in en V8 som förstör miljön ytterligare och inte minst fula. Jag kan se två praktiska fördelar med dom och det är om du har reumatism eller ryggbesvär så du inte orkar böja dig ner i en normalstor bil. Samt att den 2,5 ton tunga SUV:en mosar andra trafikanter i en eventuell krock. Vilket känns lite ego?

Så kan någon förklara varför man köper/kör en tung SUV om man inte bor mitt ute i landet med traktorväg som enda förbindelse?
Är det ego , status , innegrej eller finns det dom som tycker att de är snygga?
 
Jag läste denna artikel och den här krönikan lägger ju fram alla mina tankar om denna oförklarliga SUV-trend som adopterades från det stora USA där allt ska var stort och fläskigt, inte bara bilar.

https://www.nyteknik.se/kronikor/volvos-stadsjeepar-gasar-pa-de-okade-utslappen-6985206

Jag har så otroligt svårt att fatta varför SUV-trenden har blivit så populär mer än statuspryl för det är väl precis vad det är ? Storleken har betydelse, man ska ta plats på vägen ? För hur många är det egentligen som kör på små oplogade traktor vägar med halv meter djupa diken långt ute i bushen ? Dessa SUV:ar tar ju upp p:rutorna i stan istället och förpestar miljön.

De är stora , tunga, drar mer soppa , slöa om du inte stoppar in en V8 som förstör miljön ytterligare och inte minst fula. Jag kan se två praktiska fördelar med dom och det är om du har reumatism eller ryggbesvär så du inte orkar böja dig ner i en normalstor bil. Samt att den 2,5 ton tunga SUV:en mosar andra trafikanter i en eventuell krock. Vilket känns lite ego?

Så kan någon förklara varför man köper/kör en tung SUV om man inte bor mitt ute i landet med traktorväg som enda förbindelse?
Är det ego , status , innegrej eller finns det dom som tycker att de är snygga?
Jag röstar på att de tycker att de är snygga, jag har hört många tycka så.

Kanske ger det lite härlig störst går först känsla också? Trygghet? mina barn kommer inte att bli lika mosade som dina barn?
 
Jag läste denna artikel och den här krönikan lägger ju fram alla mina tankar om denna oförklarliga SUV-trend som adopterades från det stora USA där allt ska var stort och fläskigt, inte bara bilar.

https://www.nyteknik.se/kronikor/volvos-stadsjeepar-gasar-pa-de-okade-utslappen-6985206

Jag har så otroligt svårt att fatta varför SUV-trenden har blivit så populär mer än statuspryl för det är väl precis vad det är ? Storleken har betydelse, man ska ta plats på vägen ? För hur många är det egentligen som kör på små oplogade traktor vägar med halv meter djupa diken långt ute i bushen ? Dessa SUV:ar tar ju upp p:rutorna i stan istället och förpestar miljön.

De är stora , tunga, drar mer soppa , slöa om du inte stoppar in en V8 som förstör miljön ytterligare och inte minst fula. Jag kan se två praktiska fördelar med dom och det är om du har reumatism eller ryggbesvär så du inte orkar böja dig ner i en normalstor bil. Samt att den 2,5 ton tunga SUV:en mosar andra trafikanter i en eventuell krock. Vilket känns lite ego?

Så kan någon förklara varför man köper/kör en tung SUV om man inte bor mitt ute i landet med traktorväg som enda förbindelse?
Är det ego , status , innegrej eller finns det dom som tycker att de är snygga?
Jag gillar SUVar. Man sitter högt och säkert, ser bra ut genom alla fönster och åker bekvämt, och det är lätt att packa i- och ur det högre bagageutrymmet. Jag tycker det är jobbigt att knö mig i och ur låga bilar, särskilt om jag är jobbklädd och inte vill skita ner mig eller blotta mig för omgivningen när jag har kjol på mig. Dessutom tycker jag att många modeller är snygga.
 
Jag röstar på att de tycker att de är snygga, jag har hört många tycka så.

Kanske ger det lite härlig störst går först känsla också? Trygghet? mina barn kommer inte att bli lika mosade som dina barn?
Ja, det tror jag också.

Jag gillar SUVar. Man sitter högt och säkert, ser bra ut genom alla fönster och åker bekvämt, och det är lätt att packa i- och ur det högre bagageutrymmet. Jag tycker det är jobbigt att knö mig i och ur låga bilar, särskilt om jag är jobbklädd och inte vill skita ner mig eller blotta mig för omgivningen när jag har kjol på mig. Dessutom tycker jag att många modeller är snygga.

Är det inte jobbigare att lyfta upp matkassarna så högt då ?

Blotta dig för omgivningen när du har kjol ? Ser dom andra genom bildörren alltså ?
 
Sambon hade stor pickis när vi började dejta, Dodge i monstersize.
Vi bor i Sörmland där det är extremt mkt vilt. Då kände man sig tryggare ex kvällstid med risk för djur som kastar sig ut i vägen.

Det gick att få med sig hur mkt som helst på flaket.
Den var trygg vintertid på oplogade och branta grusvägar med svängar etc.
Och för honom som jobbar mkt i olika stall i DK där vägarna dit ofta är som en leråker och det inte är lika belyst som i Sverige var den bra.
Bra att dra med också, häst och andra tyngre släp.

Sen drack den ju ohemula mängder.
Iom att sambon kör väldigt mkt så dör ju bilarna fortare. Vi bestämde att sälja den innan vi trodde att den skulle behöva servas. Och valde då en vanlig personbil som dricker typ hälften så mkt.
Men den blev å andra sidan mer trasig när ett vildsvin hoppade ut framför bilen. Dodgen hade det väl mer bara känts som en vägbula.

Vi bor ju på landet och är främst lantligt i övrigt med. Att ha en sån Dodge-pickis i stan är ju katastrof när man ska parkera. Tycker också den modellen är snygg.
 
Jag älskar min suv.
Jag är kort och har alltid tyckt att det varit svårt att parkera eftersom jag inte ser ordentligt. Sen skaffade jag min suv och plötsligt blev det hur lätt som helst.

Jag bor inte på landet men har häst. Min bil drar två ton utan problem, går tryggt och stabilt samt tar sig fram på alla underlag med släpet på.
Den är inte farligt törstig och jag sitter skönt även på längre resor.
Bästa superhondan 😍
 
Vill bara dementera att en SUV alltid drar mycket soppa. Det är en sanning med modifikation. Många SUVar är otroligt bränslesnåla. Min stora SUV drog mindre än mammas Nissan Micra. 0,51 liter milen låg mitt snitt på, nu när fd svärfar äger den ligger snittet på 0,56.

I övrigt håller jag med om vad andra sagt; man sitter bekvämt och har bättre sikt, den är säkrare, osv.
 
Sambon hade stor suv när vi började dejta, Dodge i monstersize.
Vi bor i Sörmland där det är extremt mkt vilt. Då kände man sig tryggare ex kvällstid med risk för djur som kastar sig ut i vägen.

Det gick att få med sig hur mkt som helst på flaket.
Den var trygg vintertid på oplogade och branta grusvägar med svängar etc.
Och för honom som jobbar mkt i olika stall i DK där vägarna dit ofta är som en leråker och det inte är lika belyst som i Sverige var den bra.
Bra att dra med också, häst och andra tyngre släp.

Sen drack den ju ohemula mängder.
Iom att sambon kör väldigt mkt så dör ju bilarna fortare. Vi bestämde att sälja den innan vi trodde att den skulle behöva servas. Och valde då en vanlig personbil som dricker typ hälften så mkt.
Men den blev å andra sidan mer trasig när ett vildsvin hoppade ut framför bilen. Dodgen hade det väl mer bara känts som en vägbula.

Vi bor ju på landet och är främst lantligt i övrigt med. Att ha en sån Dodge-pickis i stan är ju katastrof när man ska parkera. Tycker också den modellen är snygg.

Om man bor och jobbar på landet känns det ju som en annan sak. Men jag ser ju även dessa Dodge RAM 1500 inne i stan och man får se till att hålla sig på sidan då de tar upp större delen av körfältet . De måste ju sluka ordentligt med soppa i stadstrafik.
 
För min del är valet så enkelt som att det är så oerhört mycket bekvämare. Jag som är kort får en sittställning där jag får överblick, man kan lasta i och ur i rätt lyfthöjd och slipper veckla ihop sig för att kunna knö sig in i bilen. Dock är det XC60 som är den storsäljande modellen, och den är (last och interiörmässigt) lika stor som de populära familjebilarna på 90-talet? Att bilarna blir tyngre än motsvarande modeller var för 20 år sedan beror ju till stor del på säkerhetshöjande system, och vem är villig att avstå från sådana för att sänka vikten?

Sen undrar jag lite vad skribenten har för koll på marknaden? De modeller som är hype nu är inga SUV:ar, det här känns som något skrivet för två år sedan. 2018 saknades större alternativ som inte var en SUV, varpå XC60 sålde som smör. Nu trycker Volvo på sina sedaner, i både den större och den lite mindre av premiummodellerna (som finns som elhybrid, tyvärr är ju fortfarande marknaden för rena elbilar rätt begränsad). Likadant har det varit hos andra tillverkare, tror inte någon lyfte en SUV-modell när vi provkörde för nybilsbeställning i höstas.

Det jag hade önskat av just Volvo som tillverkare är att de hade börjat med att utrusta någon av sina enklare modeller med eldrift, istället för att börja med sina lyxigare modeller.

(Och det blev mycket riktigt en elhybrid som beställdes. Infrastrukturen här funkar inte för en ren elbil, inte ens som boende i centrala Gbg. Det var inte heller intressant med en SUV den här gången eftersom han som bestämmer i frågan är för trendkänslig för det :angel: )
 
Status tror jag. Och marknadsföring.
Jo, precis . Biltillverkarna har lurat kunderna att det är SUV man behöver och fått det till en "inne/status" pryl. Ungefär som att man ska ha den senaste Iphonen. Det är ju listigt då man tjänar mer pengar på dessa och kan ta mera betalt. Men desto sämre för miljön.
 
Jag har pratat med flera som säger att de känner sig tryggare i suv. Detta trots att deras bilar inte(!) haft några strålande resultat i krocktester. För nej, en större bil är inte per automatik säkrare än en normalstor bil.

Själv vill jag inte ha suv, men det är enbart för att jag älskar små, smidiga och snabba bilar.
 
Men hur kliver man ur bilen som då ? Vrider du på kroppen 90 grader och sen kliver upp? Tar man inte ett steg först och sen andra foten bredvid. Skymd bakom bildörren ?

Hur gör du det i en snäv kjol utan att behöva hasa upp den till midjan i en normalrymlig bil?
Det andra tillfället är när man lutar sig fram för att packa in ungar/prylar, både ryggdödande och ofta underklädesvisande om man måste vika ihop sig helt.
 
Jag har pratat med flera som säger att de känner sig tryggare i suv. Detta trots att deras bilar inte(!) haft några strålande resultat i krocktester. För nej, en större bil är inte per automatik säkrare än en normalstor bil.

Själv vill jag inte ha suv, men det är enbart för att jag älskar små, smidiga och snabba bilar.

Ja, det är nog en väldigt stor aspekt. Man sitter högt och det känns tryggt. Som att köra en mindre buss eller lastbil.

Men jag tycker nästan all körglädje och kontakt med vägen försvinner som i en låg sportigare bil. Så ja jag kommer nog aldrig se tjusningen i en SUV heller.
 
Jag läste denna artikel och den här krönikan lägger ju fram alla mina tankar om denna oförklarliga SUV-trend som adopterades från det stora USA där allt ska var stort och fläskigt, inte bara bilar.

https://www.nyteknik.se/kronikor/volvos-stadsjeepar-gasar-pa-de-okade-utslappen-6985206

Jag har så otroligt svårt att fatta varför SUV-trenden har blivit så populär mer än statuspryl för det är väl precis vad det är ? Storleken har betydelse, man ska ta plats på vägen ? För hur många är det egentligen som kör på små oplogade traktor vägar med halv meter djupa diken långt ute i bushen ? Dessa SUV:ar tar ju upp p:rutorna i stan istället och förpestar miljön.

De är stora , tunga, drar mer soppa , slöa om du inte stoppar in en V8 som förstör miljön ytterligare och inte minst fula. Jag kan se två praktiska fördelar med dom och det är om du har reumatism eller ryggbesvär så du inte orkar böja dig ner i en normalstor bil. Samt att den 2,5 ton tunga SUV:en mosar andra trafikanter i en eventuell krock. Vilket känns lite ego?

Så kan någon förklara varför man köper/kör en tung SUV om man inte bor mitt ute i landet med traktorväg som enda förbindelse?
Är det ego , status , innegrej eller finns det dom som tycker att de är snygga?

Nu bor jag och min man på landet och älskar att ha tillgång till fyrhjulsdrift. Både på oplogade vägar, som leriga. Dock har vi Honda CR-V, som inte är den allra största sortens SUV. Drar mindre soppa än Volvo V70 etc. Eftersom jag dessutom har problem med rörlighet i ryggen efter diskbråck och är medelåldersstel också, så älskar jag verkligen att ha en lite högre bil. För att komma in i en sedanbil får man ju ligga nere på backen och kräla för att ta sig in :D.

Däremot så håller jag med dig. Fattar inte varför SUV:ar är så populära bland stadsfolk? Skulle jag bo i stan, då skulle det vara cykel som gällde. Betydligt lättare att ta sig fram och parkera ;). Dock har jag inga småbarn som ska med på turerna.

/Lizzie
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp