Jag läste denna artikel och den här krönikan lägger ju fram alla mina tankar om denna oförklarliga SUV-trend som adopterades från det stora USA där allt ska var stort och fläskigt, inte bara bilar.
https://www.nyteknik.se/kronikor/volvos-stadsjeepar-gasar-pa-de-okade-utslappen-6985206
Jag har så otroligt svårt att fatta varför SUV-trenden har blivit så populär mer än statuspryl för det är väl precis vad det är ? Storleken har betydelse, man ska ta plats på vägen ? För hur många är det egentligen som kör på små oplogade traktor vägar med halv meter djupa diken långt ute i bushen ? Dessa SUV:ar tar ju upp p:rutorna i stan istället och förpestar miljön.
De är stora , tunga, drar mer soppa , slöa om du inte stoppar in en V8 som förstör miljön ytterligare och inte minst fula. Jag kan se två praktiska fördelar med dom och det är om du har reumatism eller ryggbesvär så du inte orkar böja dig ner i en normalstor bil. Samt att den 2,5 ton tunga SUV:en mosar andra trafikanter i en eventuell krock. Vilket känns lite ego?
Så kan någon förklara varför man köper/kör en tung SUV om man inte bor mitt ute i landet med traktorväg som enda förbindelse?
Är det ego , status , innegrej eller finns det dom som tycker att de är snygga?