Bukefalos 28 år!

Sväljer ben hela och sätter i halsen..

makarontanten

Trådstartare
Hittade ingen bra rubrik, men har ett litet lyxproblem...

Min valp på ca 6 månader, väljer att inte tugga ben/större godisbitar, utan försöker svälja dem hela när hon tröttnat på att de inte "går sönder" när hon tuggat en stund. Jag är en person som tycker ben är väldigt viktigt för både tänder och sysselsättning, och jag vill att hon alltid ska ha tillgång till just tugg.

Märgben funkar bra, men är inte jätteintressanta när hon gnagt av det lilla köttet som finns på. Jag har därför köpt diverse olika ben( torkade hudben)/ torkad kyckling och vom i bit. 3 gånger har hon satt i halsen, varav en gång höll på att bli akut in till vetrinären innan hon efter en kvart fick ner det i magen medan jag pratade med jourhavande vetrinär, de andra två gångerna har jag fått gräva mig in i munnen och dra ut bitarna ur halsen:crazy:....

Har testat vita rullade hudben bla, och dessa rullar hon upp med full styrka med tassar och käft, och när de mjuknat lite av saliven försöker hon svälja dem hela...Mjukare "ben" ( typ dentastix) funkar ju bra, men ger ju inte mycket åt varken tandhälsa eller sysselsättning, de bara tar ju slut...

Så, kanske en dum fråga, men går det på något sätt vänja/lära henne att tugga innan hon sväljer, eller har ni tips på bra ben som funkar bättre i detta sammanhang? Hur farligt är det för magen och tarmarna om stora bitar kommer ner ( är livrädd för att vassa bitar ska skada tarmarna och sätta sig på tvären)....
 
Sv: Sväljer ben hela och sätter i halsen..

Usch, det är så obehagligt! Har inget bra svar men har en hund som är likadan så skriver här för att hitta tillbaka.
Min hund älskar märgben och det är det huvudsakliga tugg han fått ända fram till det att han började bajsa blod av någon anledning. Veterinären misstänkte att han måste bitit sönder benet och en vass bit hade rispat i tarmen. Sen dess har det varit väldigt restriktivt med just märgben. I övrigt ger jag som du, ben av råhud o.dyl., men där är han likadan som din vovve. Så fort det blivit mjukt ska det bara ner, fort. :crazy: Det enda som funkat hittills är att jag tar bort benet innan det hunnit bli så litet att det är möjligt att han får ner det i halsen, och då har tuggringar visat sig vara bäst p.g.a. utformningen. Finns såna för typ 15 spänn på Ica, de brukar jag köpa och det funkar bäst hittills :)
 
Sv: Sväljer ben hela och sätter i halsen..

Jag skulle köra med jätteben i början, så att det inte finns någon chans att få ner hela. Frysta köttiga rörben tänker jag på.

Såna där vita har vår också börjat rulla ut och svälja hela :eek: kul att gräva upp såna slemmiga grejer från långt ner i halsen...
 
Sv: Sväljer ben hela och sätter i halsen..

Jag skulle köra med jätteben i början, så att det inte finns någon chans att få ner hela. Frysta köttiga rörben tänker jag på.

Såna där vita har vår också börjat rulla ut och svälja hela :eek: kul att gräva upp såna slemmiga grejer från långt ner i halsen...

Nää, det är inte kul alls, man får ju panik varje gång och jag har börjat klippa sönder bla vom och torkad kyckling i godisbitar nu ( men syftet är ju att det ska vara "tugg" och bra för tänderna)...Har köpt jättestora ben i hundaffären men de är inte så jättepopulära tyvärr.. Vad menar du med rörben?
 
Sv: Sväljer ben hela och sätter i halsen..

Min valp svalde också sina ben hela efter lite tugg och kräktes sen upp dem igen.
Nu har jag gjort så att jag köper så pass stora och långa ben att han inte ens skulle få iden att försöka svälja dem.

Om inget annat fungerar så kan man ju vara med när hunden tuggar och hålla i ena änden medan hunden tuggar på den andra.
 
Sv: Sväljer ben hela och sätter i halsen..

Jag köper stora tuggringar som inte går att svälja :). Min gamle är också ganska gamig och försöker svälja för stora bitar men han har aldrig haft några problem av det. Annars finns det riktigt stora ben av grishud också, de verkar vara smakligare än oxhud om hon nu inte vill tugga på de stora oxhudsbenen.
 
Sv: Sväljer ben hela och sätter i halsen..

Kan de inte svälja dem hela?

Här har du bild på nackkota från älg. Jag tvivlar starkt på att någon hund har så stor mun och hals att den kan sätta i sig sådan hel ;) Det var visserligen två nackkotor som satt ihop där, men ja, stort ändå. Min hund är ändå rätt stor och du ser ju hur enormt det är i förhållande till henne.
39694_1360884360.jpg


Hel kyckling är också trevligt tugg för dem, men det är ju mest kött på dem, så det blir inte samma tuggmotstånd:
33396_1361617449.jpg


Även kalvnacke är rätt stort:
41063_1362609436.jpg


Revben är mjuka och min hund sätter i sig ett sådant på 3-4 minuter (och frysta vill jag inte ge, för jag har flera gånger varit med om att de flisat sig rätt läskigt då). Första gången höll hon dock på i närmare en timme med ett revben. Rätt kul att se sin hund som normalt sett inhalerar allt ätbart ligga och verkligen tugga osv under så lång tid.

Fördelen med rejäla, riktiga ben är också att det är mindre "skräp" i dem och du kan många gånger välja att köpa svenskt. Dessutom, min hund som ändå är van vid att äta sånt där, håller utan tvekan på i minst 1 timme (oftast 1½-2 timmar) innan hon till slut går iväg för att lägga sig och sova.
 
Sv: Sväljer ben hela och sätter i halsen..

Lite OT, men köper du kotorna i matvaru- eller djuraffär?
 
Sv: Sväljer ben hela och sätter i halsen..

Men de jättestora är torkade antar jag? Det är inte lika poppis här heller. Färskt/fryst är bäst.
Rörben är de långa rörformiga benen, typ lårben osv. På älg och hjort är de ganska stora, beroende på hundens storlek kan man såga av dem på mitten. Det blir varsin ledände med en massa brosk som är :d
 
Sv: Sväljer ben hela och sätter i halsen..

Jag köper dem i djuraffär. Det jag köper i mataffärer är mest grisknorrar och kyckling. Sedan köper jag ju inälvor också, för det behöver hon i sin mat. Är även på jakt efter slakterier m.m. som jag kan få köpa från.
 
Sv: Sväljer ben hela och sätter i halsen..

Rörben är de långa rörformiga benen, typ lårben osv. På älg och hjort är de ganska stora, beroende på hundens storlek kan man såga av dem på mitten. Det blir varsin ledände med en massa brosk som är :d

Vågar du verkligen ge sådant?
Jag ger aldrig märgben eller bärande ben från stora djur, de är ju så extremt hårda. Har hört så mycket om hundar som fått tandskador m.m. pga sådant, men det beror väl en del på hur hunden tuggar också... Jag skulle kanske våga ge sådant till en hund som inte försökte äta själva benen. Till min dåre, som tidigare gärna inhalerade mat (hon har faktiskt blivit lugnare sen foderbytet) skulle det nog kunna gå illa med lite otur.
 
Sv: Sväljer ben hela och sätter i halsen..

Tja, nu har vi en dvärgpudelkorsning, jag skulle kanske inte ge samma till en amstaff :p
Han har fått sånt sen han var liten, så han är inte så vild när han äter. Gnager och skaver i sig brosk och en hel del ben, kan aldrig tro att hans teknik/normala tugg/bettstyrka skulle kunna leda till tandskador. Han är aldrig ensam med dem förståss, och beroende på benets tjocklek så tar jag det ifrån honom när det börjar knaka för mycket, dvs när han börjar få loss flisor.

Så, det lär vara individuellt, man får väl se och höra hur de beter sig helt enkelt :idea:
 
Sv: Sväljer ben hela och sätter i halsen..

Min hund gjorde också så när han fick grisöron & torkade hudben. Han tuggade inte ordentligt utan försökte svälja stora bitar som fastnade i halsen.
Så jag slutade ge honom sånt och började ge köttben, revben, kalvnacke mm. I början va jag rädd att han skulle slarvtugga dom också men dom tuggar han ordentligt innan han sväljer och det har aldrig varit problem med att det fastnar i halsen. :)
 
Sv: Sväljer ben hela och sätter i halsen..

Om du köper hudben så köp jättestora, det finns de som är mer än 50 cm långa. Då hinner han tröttna på att tugga långt innan benet har "krympt" såpass mycket att han kan försöka svälja det helt. När det så småningom har blivit så litet att du tror han kan svälja det så lägg undan det/kasta det. Det finns inget värre än när de sätter i halsen och man inte vet om de kan andas.
 
Sv: Sväljer ben hela och sätter i halsen..

Om du köper hudben så köp jättestora, det finns de som är mer än 50 cm långa. Då hinner han tröttna på att tugga långt innan benet har "krympt" såpass mycket att han kan försöka svälja det helt. När det så småningom har blivit så litet att du tror han kan svälja det så lägg undan det/kasta det. Det finns inget värre än när de sätter i halsen och man inte vet om de kan andas.

Och köp INTE sådana med knutar i ändarna, utan köp istället raka rullpressade hudben. Knutarna lossnar efter lite tuggande och glupska hundar sväljer dom direkt. Vet två stora hundar, 30-35kg som har dött av sådana knutar.
 
Sv: Sväljer ben hela och sätter i halsen..

O köp inte de pressade som är pressade i lager på lager. Fähunden hittade ett sånt, gammalt ett som legat ratat nånstans under nån möbel eller så, en ring. Tuggade o tuggade o lagren gick isär, så att ringen fastnade så gapet var på max. tur att han var så lätthanterbar o att jag var hemma, hade kunnat gå olla annars, han var nära panik.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 915
Senast: Gumman123
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 811
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 473
Senast: Sezziyanen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 239
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp