Svamp under tassbandage

Carolininen

Trådstartare
Akilles lyckades på påskafton ådra sig en skada i ena framtassen som fick sys ihop på Blå Stjärnan.
Följden blir naturligtvis antibiotikabehandling samt bandagering. Som ett brev på posten får han såklart en rejäl svaminfektion mellan tårna. Jag väntade mig nästan detta men hoppades att jag skulle kunna hålla det i shack.
Idag när jag lade nytt bandage så möttes jag av en unken doft, illröd hud och klegg:(
Klippte naturligtvis bort så mycket päls jag bara kunde och tvättade men räknar inte med att det hjälper. Det är ju som gjort för svampbildning.
Ska ringa och rådfråga vet imorgon men tänkte ändå höra en runda med er.
Många måste ju ha haft tassbandage på sina hundar och liknande problem? Hur gick ni tillväga?
Atamon brukar jag använda men i vinter har jag insett att det som hjälper bäst är att hålla det rent, torrt och välluftat. Nu är ju detta svårt och bandaget ska sitta 1 1/2 vecka till:crazy:

Sv: Svamp under tassbandage

När våran labbe skar sig förra året resulterade det i 3 månader med bandage....

Det vi fick (köpa) som hjälpte till var Sorbact kompresser, de ser ut som ett tunnt grönt nät, det binder upp bakterier och annat till sin egen yta torkar även upp lite. De är rätt dyra men vi klippte ut remsor som var ca 2-3 cm breda ( så en kompress räckte till ca 2,5 omläggningar) som sedan lades in kring tårna och trampdynorna innan bandaget åkte på igen. Ett rejält pussel om man som vi har en hund som spretar med tårna när man pysslar med tassen...
Det hjälpte oss även om vi när det var som värst behövde byta bandage varje dag. Vi passade även på att låta tassen vila utan bandage i 10-15 minuter vid varje byte för att den skulle få torka upp lite.

Hoppas det går bra för er och att ni får bukt med infektionen
/M

Skyddsko använder vi utanpå bandaget för att hålla det rent när han är utomhus. Att han skulle vara obandagerad inmhus känns inte hygieniskt med våra smutsiga golv:crazy:
Men jag har själv tänkt i de banorna för att "lufta". Synd att man inte bara kan lägga om den trampdynan som är skadad.

när Bamse haft klobrott och bandage varit på har vi mellan tårna lagt sminkrondeller. Vikt ihop dem en gång (lagomt till hans tassar iaf) och lindat bandaget runt som vanligt. Fick tips om vanlig bomull hos vet men tog sminkrondeller istället då de satt bättre kvar.

Ja det är ett bra tips. Jag glömde skriva att jag gjort det. Jag lade kompresser emellan redan från början i förebyggande syfte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka