Bukefalos 28 år!

Svampexpert sökes

Sofie.S

Trådstartare
Jag är nybörjare på svamp och har nu kommit på hur trevligt det är att plocka kantareller.
Men blev tipsad om blek taggsvamp. Någon som är duktig på att känna igen dem?
EE4AAECE-068B-403F-8648-E179DF10DEFB.jpeg
 
Tipsar om appen Svampguiden. Där kan man nyckla sig fram till vilken svamp det är (jag hade dock inte litat på det till 100%, man kan ju göra en felbedömning).
 
Slår ett slag för nys svampboken (och kompisen lilla svampboken som är behändigare att ha med sig i skogen) där det finns tydliga beskrivningar och bilder och även bra information om vilka man kan förväxla svamparna med och vilka svampar som är lämpliga att plocka som nybörjare.
 
Blek taggsvamp är en perfekt utdrygningssvamp, som har den goda egenheten att den tar smak av det man steker den tillsammans med. Fläskkotlett, t.ex.

Skrapa av taggarna med kniv innan du stoppar taggsvamp i korg eller påse. Taggarna faller annars av under transporten hem, sätter sig överallt på alla svampar - och tiodubblar rensningstiden.
 
När man en gång har sett den vit-rosa bleka taggsvampen så känner man alltid igen den sedan, och så vitt jag vet finns det inga giftiga taggsvampar så det gör inget om man tar fel. Sedan tror jag den bleka taggsvampen är den överlägset vanligaste också, åtminstone där jag bor. Jag vet inte om jag någonsin sett en sån där rödgul, eller också har jag det men aldrig plockat någon och sett taggarna så jag förstått att det är en taggsvamp
 
När man en gång har sett den vit-rosa bleka taggsvampen så känner man alltid igen den sedan, och så vitt jag vet finns det inga giftiga taggsvampar så det gör inget om man tar fel. Sedan tror jag den bleka taggsvampen är den överlägset vanligaste också, åtminstone där jag bor. Jag vet inte om jag någonsin sett en sån där rödgul, eller också har jag det men aldrig plockat någon och sett taggarna så jag förstått att det är en taggsvamp