Bukefalos 28 år!

Svampexpert sökes

Sofie.S

Trådstartare
Jag är nybörjare på svamp och har nu kommit på hur trevligt det är att plocka kantareller.
Men blev tipsad om blek taggsvamp. Någon som är duktig på att känna igen dem?
EE4AAECE-068B-403F-8648-E179DF10DEFB.jpeg
 
Tipsar om appen Svampguiden. Där kan man nyckla sig fram till vilken svamp det är (jag hade dock inte litat på det till 100%, man kan ju göra en felbedömning).
 
Slår ett slag för nys svampboken (och kompisen lilla svampboken som är behändigare att ha med sig i skogen) där det finns tydliga beskrivningar och bilder och även bra information om vilka man kan förväxla svamparna med och vilka svampar som är lämpliga att plocka som nybörjare.
 
Blek taggsvamp är en perfekt utdrygningssvamp, som har den goda egenheten att den tar smak av det man steker den tillsammans med. Fläskkotlett, t.ex.

Skrapa av taggarna med kniv innan du stoppar taggsvamp i korg eller påse. Taggarna faller annars av under transporten hem, sätter sig överallt på alla svampar - och tiodubblar rensningstiden.
 
När man en gång har sett den vit-rosa bleka taggsvampen så känner man alltid igen den sedan, och så vitt jag vet finns det inga giftiga taggsvampar så det gör inget om man tar fel. Sedan tror jag den bleka taggsvampen är den överlägset vanligaste också, åtminstone där jag bor. Jag vet inte om jag någonsin sett en sån där rödgul, eller också har jag det men aldrig plockat någon och sett taggarna så jag förstått att det är en taggsvamp
 
När man en gång har sett den vit-rosa bleka taggsvampen så känner man alltid igen den sedan, och så vitt jag vet finns det inga giftiga taggsvampar så det gör inget om man tar fel. Sedan tror jag den bleka taggsvampen är den överlägset vanligaste också, åtminstone där jag bor. Jag vet inte om jag någonsin sett en sån där rödgul, eller också har jag det men aldrig plockat någon och sett taggarna så jag förstått att det är en taggsvamp
Den fjälliga taggsvampen är inte så rolig som matsvamp, dock ofarlig. Men den rödgula och bleka kan man förväxla lite hursomhelst.
 
Ett lätt sätt att se skillnad mellan Hydnum rufescens (rödgul taggsvamp) och H. repandum (blek taggsvamp) är att på den rödgula taggsvampen är det en tydlig avgränsning mellan hatt och fot och taggarna växer endast på hatten, vilket syns tydligt på din bild @Sofie.S. På blek taggsvamp saknas en tydlig övergång och taggarna växer utmed rundningen där fot övergår i hatt. Tycker själv detta är ett tydligare kännetecken än hattfärgen då den kan variera en del.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Det har kommit ut en annons för ett jobb jag sökte för några år sedan. Omfattande rekryteringsprocess, jag var en av slutkandidaterna...
Svar
15
· Visningar
880
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Min orkeslöshet är total och nu i helgen hade jag jobbigt med mående och allt känns så meningslöst. Men ändå vill jag inbilla mig att...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 258
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
985
Skola & Jobb Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka. Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka...
2
Svar
36
· Visningar
2 041
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp