svankryggigt arbete...

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fazer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 177
F

Fazer

Hur ser man på en häst som är svankryggig om den arbetar på ett korrekt sätt med bäcken, länd och allt vad det nu är som ska kollas, när den har bakbenen aktivt under sig, men fortfarande svankar eftersom den är byggd på ett sådant sätt?

Jag frågade Jacko eftersom hon verkade ha kläm på detta innan hon tog novemberledigt!

Men hon han inte svara innan hon försvann..:crazy: :crazy:

Hoppas att någon annan av er kan förklara för mig!!

Talar nu inte enbart om min häst utan allmänt om svankiga hästar.

Sv: svankryggigt arbete...

Är det ingen som har några förslag? Har själv en svankis och blev nyfiken nu.

KL

Jag vet inte men jag antar att det är svårare för en sån häst ATT komma upp med ryggen och vinkla om bäckenet för den har mer emot sig av naturen.

Men om den inte har problem med ryggen så bör den ju kunna få upp ryggen även om den naturligt är sänkt.

Även en häst med svankrygg/böjd rygg måste få in baken för att kunna arbeta korrekt, ryggen kommer väl inte upp till att se helt rak ut men bäckenet bör ändå vara vinklat för att hästen ska kunna samla sig. Hur det blir rent fysiskt kan jag inte svara på. Men helt klart bör det krävas mer av ryttaren.

Ett liknande problem har ju vi som rider överbyggda hästar. Eftersom jag inte tycker det är så väldigt svårt ändå så skulle jag väl glida av baklänges på en häst som var byggd i uppförsbacke:rofl: :rofl:

Som jag ser det så fungerar det precis som med vilken annan häst som helst!

Manken och bakbenen är riktmärken.

Då manken kommer upp och bakbenen är på plats vinklar hästen om sitt bäcken automatiskt även om den är svankryggig.

Självklart är det jobbigare för en sådan häst, tänk dig själv att bära något tungt med en svankig rygg, som du dessutom ska flytta bak.
Göra typ ett knälyft.

Det kräver mer styrka av en svankig häst och en överbyggd häst.

Men man kan inte tvinga en häst lika lite som man kan tvinga en människa som är svankryggig att ändra sin kroppsbyggnad och springa och spänna ut sin svank 1h om dagen och tro att det ska fungera. Det är superträning att göra det korta sekvenser stillastående. Det blir då stretching och det är ju alltid bra för vem som helst.

Visst kan man ändra lite grann, men jag tycker inte att man kan kräva att ryggen ska se lika ut på en häst som är svankig som på en som inte är det under likadant arbete.

Men, nu läste jag ditt svar igen och insåg att du svarat i stort sett likadant som jag.
Ber om ursäkt för repetitionen.

Det är ok. Jag håller även med i det du skriver.

Det krävs mer av både häst och ryttare.

Är det mer styrka som krävs eller kan man på något speciellt sätt hjälpa hästen att höja länden?

Eftersom bäckenet vinklas genom bakbenens arbete?

Har ni några förslag eller idéer runt detta??

Jag vill väldans gärna se svar i denna tråden, då min häst också är en aning svank/överbygd!

tur för dig då att du är snygg
- och att min e - post server krashat :crazy:

( jag har fortfaranade slutat, du har dispens :D)

Svarar då dig utifrån att själv ha en häst med rejält sänkt rygg

Det gäller ju att skapa ultimata förutsätningar - att aldrig sitta i vägen. Till och med att ibland lätta ur i rumpan

Följsamhet tas för något självklart
- men jag ser få ryttare som har optimal följsamhet .

Följsamhet handlar ju dels om att rumpan aldrig får glappa i sadeln, man skall kunna lägga ett silkepapper under rumpan och det ska ligga kvar :angel:
Är man så sadelfast - först då så är man följsam

Följsamhet kräver att ryttaren är helt fri från spänning i sin höftled
- men också att ryttaren hela tiden sitter i samma possition som den rörelse hästen går i.

Detta är inget som sker av sig själv - utan något som måste läras in separat, och det är de som man lär sig på lina på beridarutbildningar världen över men som vi hoppar över....

Bakbenens arbete höjjer ryggen - under förutsttäning att - motståndet inte är för stort.

Motståndet kan vara fel sadel
fel placering av ryttaren i sadeln
spänning i ryttarens kontakt med hästens mun
spänning i ryttarens länd
spänning i ryttarens höftled.

Om man utifrån normalsitsen och en sits som är korekt i övrigt länger länden ( vinklar om bäckenet) minskar man aktivt motståndet - man flyttar fram sittbenen - åt hästen.
Det är inget som man skyfflar med bäckcenet - utan man bara lättar ur tex då hästen behöver mera plats för bakbenen i tex. övergångar

I relation till det här är den tyska hjälpen die kreuz anziehen (stavn) som också har med länd (kreuz) /bäcken att göra.

Denna missförståda tyska hjälp ser till att du har hästen framför hjälperna - ett måste på en svankig häst

En häst som arbetar korrekt uppe med ryggen swingar med ryggen.
För att kunna rida hästen till en swinging back så ställer det stora krav på ryttaren.
Mycket bra följsamhet och mycket bra kontroll av sin egen tyngdpunkt. Jag har inte sett någon utan en riktigt god ryttareutbidlning få till det.

(Ni som skall på Balkenhol passa på att kika efter detta.)

Har man kommit till en bara följsamhet och en bra kontroll på sin tyngdpunkt så att man kan rida utan onödig spänning, så finns det vissa saker man kan göra i sin egen possition för att mer aktivt lyfta ryggen.

Jag själv vinkklar alltid om bäckenet på mig själv för att släppa in ryggen i övergångar - det skiljer mellan en 4: a och en 8: a om jag gör det eller inte.

Själva gångarterna skiljer också mellan en 4 : och en 8 på hur jag sitter med mitt bäcken.

Man kan som Jacko skrev också göra en grej som heter pinching vilket gör att man lättar ur i sitsen ,och i kombination med en rätt fungerande höftled så kan man faktiskt lyfta upp ryggen som med hjälp av en sugkopp - men detta spolieras så fort handen blir för stum eller ryttaren hamnar fel i sin possiton - så det andra måste läras in först.

För att en så svankig häst som min skall arbeta korrekt så måste alltid balansen vara 100 % annars tappar man det igen, ni som har havlblod har det något lättare.

Men kort sagt - för att hästen skall komma upp med ryggen - så måste ryttaren släppa upp den

Senast ändrad:

Nämen!! Vi har celebert besök!! :D

Du behöver inte skylla på någon e-postkrasch, erkänn bara att du saknar oss!! ;) ;)

Det körs på den softa linjen här nuförtiden ser du...

Börjar ärligt talat bli lite tråkigt :angel: :angel:

Kul att se dej:D (även om du slutat:cool: )

Jag rider inte en svankig men överbyggd häst. Klar nerförsbacke om man säger så. Trots detta arbetar hon numera faktiskt mesta tiden med manken högre än baken enligt tränaren också, så inte bara min inbillning.

Nu har hon trots sin byggnad uppenbarligen inte så svårt att sätta under sig rejält, ung och rörlig i leder mm antar jag.

Jag håller med Susan om att det handlar till allra största delen om sätet, att släppa fram/upp ryggen. Det är väldigt svårt att beskriva om jag ska göra det, men när man sitter på hästen så känns det tydligt hur man inte [/I kan göra, dvs låsa ryggen med för stumt säte/bäcken, som trycker ner istället för att släppa fram/upp.

Och det gör du inte Emma.:D Men jag tror att för att verkligen komma åt det här behöver du som sagt sitta i dressyrsadeln. Det underlättar i varje fall.

Rent "praktiskt" så är många övergångar bra och tempoväxlingar där man inte arbetar med handen utan använder bäckenet, magen, för att reglera tempot och släpper fram i höfterna i längningen.
Och sitta i balans, men använda vikten framåt bakåt, när man
ändrar tempo och samlingsgrad.

Samlande rörelser men hela tiden känna att ryggen är rörlig ch arbetar, inte stum och låst.

Klättringen både uppåt och neråt har givit resultat i starkare rygg och bakdel för oss. Helt klart. Kan nu arbeta med bäckenet vinklat och manken högre i stort sett ett helt träningspass. Med pauser förstås.
Kunde idag (vilket jag inte trodde:D ) komma ner till nästan galopp på stället i båda varven. Satte sig verkligen.

Jag försöker alltså säga att styrkan måste finnas annars fungerar inte heller allt det andra.

Är det mer styrka som krävs eller kan man på något speciellt sätt hjälpa hästen att höja länden?

Eftersom bäckenet vinklas genom bakbenens arbete?

Har ni några förslag eller idéer runt detta??

Ja mer styrka tror jag och mer känsla hos ryttaren kanske.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 754
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 472
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 993
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 646
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka