Sv: svankryggigt arbete...
tur för dig då att du är snygg
- och att min e - post server krashat
( jag har fortfaranade slutat, du har dispens

)
Svarar då dig utifrån att själv ha en häst med rejält sänkt rygg
Det gäller ju att skapa ultimata förutsätningar - att aldrig sitta i vägen. Till och med att ibland lätta ur i rumpan
Följsamhet tas för något självklart
- men jag ser få ryttare som har optimal följsamhet .
Följsamhet handlar ju dels om att rumpan aldrig får glappa i sadeln, man skall kunna lägga ett silkepapper under rumpan och det ska ligga kvar

Är man så sadelfast - först då så är man följsam
Följsamhet kräver att ryttaren är helt fri från spänning i sin höftled
- men också att ryttaren hela tiden sitter i samma possition som den rörelse hästen går i.
Detta är inget som sker av sig själv - utan något som måste läras in separat, och det är de som man lär sig på lina på beridarutbildningar världen över men som vi hoppar över....
Bakbenens arbete höjjer ryggen -
under förutsttäning att - motståndet inte är för stort.
Motståndet kan vara fel sadel
fel placering av ryttaren i sadeln
spänning i ryttarens kontakt med hästens mun
spänning i ryttarens länd
spänning i ryttarens höftled.
Om man utifrån normalsitsen och en sits som är korekt i övrigt länger länden ( vinklar om bäckenet) minskar man aktivt motståndet - man flyttar fram sittbenen - åt hästen.
Det är inget som man skyfflar med bäckcenet - utan man bara lättar ur tex då hästen behöver mera plats för bakbenen i tex. övergångar
I relation till det här är den tyska hjälpen die kreuz anziehen (stavn) som också har med länd (kreuz) /bäcken att göra.
Denna missförståda tyska hjälp ser till att du har hästen framför hjälperna - ett måste på en svankig häst
En häst som arbetar korrekt uppe med ryggen swingar med ryggen.
För att kunna rida hästen till en swinging back så ställer det stora krav på ryttaren.
Mycket bra följsamhet och mycket bra kontroll av sin egen tyngdpunkt. Jag har inte sett någon utan en riktigt god ryttareutbidlning få till det.
(Ni som skall på Balkenhol passa på att kika efter detta.)
Har man kommit till en bara följsamhet och en bra kontroll på sin tyngdpunkt så att man kan rida utan onödig spänning, så finns det vissa saker man kan göra i sin egen possition för att mer aktivt lyfta ryggen.
Jag själv vinkklar alltid om bäckenet på mig själv för att släppa in ryggen i övergångar - det skiljer mellan en 4: a och en 8: a om jag gör det eller inte.
Själva gångarterna skiljer också mellan en 4 : och en 8 på hur jag sitter med mitt bäcken.
Man kan som Jacko skrev också göra en grej som heter pinching vilket gör att man lättar ur i sitsen ,och i kombination med en rätt fungerande höftled så kan man faktiskt lyfta upp ryggen som med hjälp av en sugkopp - men detta spolieras så fort handen blir för stum eller ryttaren hamnar fel i sin possiton - så det andra måste läras in först.
För att en så svankig häst som min skall arbeta korrekt så måste alltid balansen vara 100 % annars tappar man det igen, ni som har havlblod har det något lättare.
Men kort sagt - för att hästen skall komma upp med ryggen - så måste ryttaren släppa upp den