Svanskappa

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kung Bob
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 3 188
Sv: Svanskappa

Nej? En förgjord hindrar sadeln från att glida framåt, men istället läggs förgjorden mot bogarna och tar i princip spjärn mot dom öfr att inte sadeln ska kunna glida. Så sånna ger jag inte mycket för.

Matilda_o_Bonita skrev:
Men som sagt, svanskappa är inte skadligt för hästen. Det används ju mycket inom körning, och när hästen bromsar vagnen så bildas ju ett visst tryck i svanskappan eftersom selen skjuts fram lite när vagnen trycker på, och om det skulle vara skadligt tvivlar jag på att elitkuskarna skulle använda det på sina hästar.

Men vid körning så spänna svanskappan bara i nedförsbackar, sedan lättar trycket helt när hästen börjar dra igen... STOR skillnad mot en sadel, som när den glidit fram sedan hela tiden drar i svansroten. :(

Till trådskaparen:
Rid barbacka, med ridgjord eller någon form av bomlös tills du hittar en sadel som passar. 6 cm på en ponny är väl mycket?? :eek:

Grejen med svanskappa är att när man KÖR så ligger dne mot svansroten just när vagnens tyngd komme rmot hästen (vid nedförsbackar tex) och sedan släpper det efter igen...

När man rider behöver man oftast dra åt svanskappan lite hårdare efterom bakvalvet på sadeln trycks ned lite grann när man sitter i sadeln. Om man då sätter svanskappan som på en sele (en hand under ungefär) kommer sadeln att åka fram i alla fall pga svanskappan är för lång.

Jag tror inte att svanskappa är skadligt, många ponnier går ju med dem och jag har själv haft det en kort tid på min egen häst.
Dock finns risken att den bara löser halva ditt problem, för om det är så att din sadel är för smal i bommen så kommer den att ligga och klämma...

En liten varning för att en del hästar kan reagera när man har vsankappa på dem första gången. Är din häst inte van vid det så rekommenderar jag att du kanske longerar henne med sadel och svanskappa en stund innan du sitter upp, så att du inte får dig en mindre trevlig överraskning men en häst som kniper in svansen och bockar som en tok!

//Lillan

skuggi skrev:
Till trådskaparen:
Rid barbacka, med ridgjord eller någon form av bomlös tills du hittar en sadel som passar.

Att rida barbacka är väl inte särskilt snällt mot hästens rygg? Trycket från sittbenen måste bli väldigt koncentrerat.

Har inte heller lust att köpa en bomlös då jag vet vad jag ska ha för sadel, ska bara hitta en som är till salu.

till alla: Jag kommer ju inte att rida med svanskappan mer än max 3 ggr i veckan eftersom det är till dressyrsadeln hon behöver den och jag har en annan sadel som inte glider fram vid hoppning och uteridning.

När vi var på sadelprovning sist så sa de att sadeln inte var för smal, den gled "bara" fram. Nu är den ju dessutom omstoppad och åker alltså inte frma riktigt lika mkt längre. Nu kanske det rör sig om 3 cm (tillräckligt mkt för att byta sadel, jag vet).

Diabolical_Kitten skrev:
Olynpic Jessican är hyfsat rak... Hm... Har din häst en normal hög manke eller har hon en låg manke? Jag har nog aldrig sett din häst utan sadel på.

Jag vet inte riktigt... Har inte så mkt att jämföra med, men jag har aldrig hört nåt annat än att hon skulle ha en normal manke.

Lillan_tuff skrev:
Grejen med svanskappa är att när man KÖR så ligger dne mot svansroten just när vagnens tyngd komme rmot hästen (vid nedförsbackar tex) och sedan släpper det efter igen...

Inte om man har rätt anpassad baksele, som alla borde ha när man kör där det finns nedförsbackar.

Álin skrev:
Inte om man har rätt anpassad baksele, som alla borde ha när man kör där det finns nedförsbackar.
Men har man inte antingen svanskappa eller baksele? Jag menar.. de har väl samma syfte? Eller?

Álin skrev:

Det har ju jag också förstått... Men jag försökte bara visa på skilnaden mellan körning och ridning...

Tigertofflan skrev:
Men har man inte antingen svanskappa eller baksele? Jag menar.. de har väl samma syfte? Eller?

Jo samma syfte har dem väl egentligen, men hästen bör inte bromsa i svanskappan, det kan skada svansroten.

Men varför kör man då inte endast med baksele? Jag förstår liksom inte vitsen med att köra med både svanskappa och baksele?

Tigertofflan skrev:
Men varför kör man då inte endast med baksele? Jag förstår liksom inte vitsen med att köra med både svanskappa och baksele?

För att hålla tillbaka däckeln eventuellt, om den vill glida fram pga stor mage eller liten manke.
Den behövs också för att vissa bakselar ska hållas på plats har jag för mig.

Men håller inte bakselen tillbaka däckeln?
Och om man i så fall kör med både svanskappa och baksene, så måste ju svanskappan ta i före bakselen om det är svanskappan som ser till att däckeln inte glider. Och då gör väl inte bakselen nån nytta?`

Men håller inte bakselen tillbaka däckeln?
Nej, det tror jag inte att den gör eftersom bakselen ligger relativt löst då den inte är i bruk, dvs. på rak väg/uppför. Minst en tvärhand mellan baksele och hästens ben.
I nedförsbacke "sätter" sig hästen i bakselen för att bromsa då vagnen trycker på bakifrån (bild: http://www.tarnsjogarveri.se/bilder_horse/arbetssele/Sidbackvsele_stor.jpg )

Bakselen sitter oftast fast i skacklarna eller ibland i dragringarna om man kör med loksele.

Och om man i så fall kör med både svanskappa och baksele, så måste ju svanskappan ta i före bakselen om det är svanskappan som ser till att däckeln inte glider. Och då gör väl inte bakselen nån nytta?

Skacklarna bör väl vara fästa så att vagnen inte trycker på däckeln/svanskappan alls, dvs löst liggande i fästet på däckeln så att de kan röra sig fram och tillbaks fritt. Skaklarna är ju eg bara till för stabilisering, hästen drar i draglinorna/bröstan/lokorna och bromsar med bakselen. Med en rätt fäst baksele ska inte svanskappan användas alls för inbromsning.

Edit: La till några bilder också.

Senast ändrad av en moderator:

Tigertofflan skrev:
Aha! Men då är jag med! Du har just ändrat hela min världsbild! ;)

Åh, där ser man :o :D Hehe.
Ändrade nog förresten något precis innan du postade ditt inlägg, vet inte om det var något "major", skrev nog bara om att jag la till bilder eller nåt.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Freazer
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Att lämna i smyg
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka