Svanskappa

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kung Bob
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 3 188
Sv: Svanskappa

Hej!

Min shettis måste ha svanskappa så jag har frågat en sadel makare!:)
Om man spänner fast kappan längst bak på sadeln så tar de imot när hästen ska ta galopp de kanska inte är så skönt, så därför ska man sätta fast kappa där FRAM:idea: , i de två ringarna på sidan på framvalvet allså.
Då blir kappan mer följsam å tar inte imot.;)
Har gjort de på min shettis å även om jag inte hade problem innan så verkar han inte ha så mkt imot å ta galopp längre!:banana:

Hoppas du är nöjd me svaret!!

Ha de!

Jag hann se bilderna också! :D Tacktack! :D

Kommer hästarna på att de kan sätta sig i bakselen själv, eller är det nåt man liksom lär dom?

Hej! Många hästar har haft sadeln för långt fram. Det innebär att sadelläget försämrats och musklerna har inte kunnat utvecklas som de ska på bogen och därmed hålla sadeln på plats. Jag hade detta problem och blev rekommenderad av sadelutprovare att rida med svanskappa tills musklerna hade utvecklats på bogen.
Jag köpte ett specialfäste för svanskappan via sadelmakeriet.com. Enligt dem är det bättre att fästa svanskappan i sadelns framkant. Detta har fungerat utmärkt. Nu har hästens muskulatur utvecklats och sadeln glider inte fram så ingen svanskappa behövs.
Jag blev avrådd från att använda förgjord eftersom även den stör muskelutvecklingen på bogen.
Hoppas att du också kan bli hjälpt av detta!

Skadligt vet jag inte.
Men när jag tävlade i ponnytrav så hade en bekant selat min häst en gång, och satt svanskappan aldeles för hårt. Stressad som jag var då, hann jag inte kolla så att all utrustning satt rätt (som jag alltid vanligtvis gör när ngn annan har selat). Kände direkt på värmningen att hon inte ville fram riktigt, och inte kunde slappna av. Svanskappan, var min första tanke. Jag gick ut från banan, längde den så att den satt så som jag brukar ha den, dvs så löst så att man lika gärna kan köra utan, selen åker andå inte fram. Och det var en jädra skilldnad! Visserligen har jag vetat det innan, men att känna den så starkt under samma pass... ja.

Min andra häst accepterar inte svanskappan, så fort man lagt den under svansen så skjuter hon upp ryggen och drar in rumpan, väldigt tydligt.

Skadligt, ja jag tror inte att ryggmusklerna kan jobba riktigt i naturlig form om man ständigt har något som drar ihop ryggen bakifrån, dvs i svansen. Har ju sett tydliga bevis på det själv så...

Julle skrev:
Men varför åker sadeln fram?? Det är ju den frågan man måste besvara allra först!!:smirk:

det kan JAG svara på iaf på hästar med rund mage där drar magen fram sadelgjorden så att sadelgjorden drar fram sadeln...min sadel är det inget fel på(bomlös) men sadelgjorden åker fram och drar fram sadeln(har sadelgjorden längre bak + sadel längre bak än vanliga hästars sadlas med men endå.)

så mitt tips är att testa att dra ett hål mer på den främre stroppen och ett hål mindre alltså på den bakre då drar inte magen fram sadelgjorden. värt ett försök iaf.

Karisma222 skrev:
Hej! Många hästar har haft sadeln för långt fram. Det innebär att sadelläget försämrats och musklerna har inte kunnat utvecklas som de ska på bogen och därmed hålla sadeln på plats. Jag hade detta problem och blev rekommenderad av sadelutprovare att rida med svanskappa tills musklerna hade utvecklats på bogen.
Jag köpte ett specialfäste för svanskappan via sadelmakeriet.com. Enligt dem är det bättre att fästa svanskappan i sadelns framkant. Detta har fungerat utmärkt. Nu har hästens muskulatur utvecklats och sadeln glider inte fram så ingen svanskappa behövs.
Jag blev avrådd från att använda förgjord eftersom även den stör muskelutvecklingen på bogen.
Hoppas att du också kan bli hjälpt av detta!

hur funkar den där fästningen längst fram på sadeln?

Tigertofflan skrev:
Men varför kör man då inte endast med baksele? Jag förstår liksom inte vitsen med att köra med både svanskappa och baksele?

för att svanskappan hindrar däckeln att glida fram och bakselen fästs(oftast/lättast) i bakselen och bromsar vagnen i nedförbackar/nedsaktningar, kan du inget människa:angel: ;) :banana:

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Freazer
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
537
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
668
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Att lämna i smyg
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka