Bukefalos 28 år!

svanslös katt tarmproblem?

sommarvind

Trådstartare
Jag undrar om någon känner till om det är vanligt med avföringsproblem hos svanslösa katter? Detta handlar om en svanlös kattunge som är blandning med manx och något mer, han har alltid lite bajs hängande kvar i rumpan/ öppningen. Vad gör man åt det? Finns det nåt att göra? Eller är det avlivning som gäller? katten är pigg och verkar för övrigt må hur bra som hellst.
 
Sv: svanslös katt tarmproblem?

Jag tror inte att det har med svanslösheten att göra, snarare kattens hygien och magstatus.

Ge katten mat som är snäll mot magen och ta den till veterinär om det inte hjälper så kan säkert veterinären hjälpa er.
 
Sv: svanslös katt tarmproblem?

Svanslöshet kan orsaka problem med tex. bajseriet, men då handlar det mer om att katten inte kan kontrollera det. I ditt fall låter det mer som bristande hygien och om katten inte lär sig tvätta sig själv får man helt enkelt börja tvätta den själv.
 
Sv: svanslös katt tarmproblem?

Har hört att svanslösa katter kan han problem att "kapa av kabeln" när de gör "nummer två". Min moster hade en manxkatt med sådant problem, inte så trevligt nej.
 
Sv: svanslös katt tarmproblem?

okej... jo men det är nog detta problemet han också har... är det dumt att behålla en sådan katt tror du?
 
Sv: svanslös katt tarmproblem?

jag tror det är som skogstrollet säger att han har problem med att kapa av kabeln...:crazy:
 
Sv: svanslös katt tarmproblem?

okej... jo men det är nog detta problemet han också har... är det dumt att behålla en sådan katt tror du?

Eftersom du säger att katten inte lider av det är det ett beslut då får ta helt på egen hand. Kan du stå ut med det?
Eller hitta ett hem där han kan vara utekatt istället? (Om du inte har den möjligheten själv.)

Lustigt nog såg jag en annons i Sala Allehanda idag om någon som sökte just en manxkatt.
 
Sv: svanslös katt tarmproblem?

det är så här att den svanslöse är en katt som vi tingat, och ägaren säger att hon funderar på att avliva, men jag har bett henne att avvakta då jag velat ta reda på lite mer info just om hur man brukar göra med just sådana katter. Man kanske får räkna med att torka honom i rumpan då och då och kanske ha honom ute mkt..
 
Sv: svanslös katt tarmproblem?

var och tittade på katten idag och den verkar väldigt välmående. Däremot är analöppningen väldigt röd och irriterad. Avförnigen verkar fräta en aning. Någon som känner till nåt om detta?
 
Sv: svanslös katt tarmproblem?

Låter som tecken på diarré. Är kattungarna ordentligt avmaskade? Vad får de för mat? Sade uppfödaren något om magproblem?
 
Sv: svanslös katt tarmproblem?

Skulle tro att det irriterar om det är mycket kladd hos en katt som inte har full koll på "avbitartången" och sen inte är så noga med att tvätta sig.
(Fan vad jag är bra på metaforer... :p)

Om jag ska vara helt ärlig, jag är inte den som tar på mig ett djur för att det är synd om det. Tänk framåt, kan du leva i upp till 20 år med en katt som pluttar och spiller lite här var?

Kom igår hem till en perser med diarré och väldigt tät päls = skit överallt. Det var inte roligt att städa eller mötas av lukten...
Men det är klart, hade du tänkt ha den som mestadels utekatt kanske det funkar.
 
Sv: svanslös katt tarmproblem?

ja det är klart att är konsistensen inte helt okej på avföringen heller så det klart att det kan bli irriterat. Jag tänkte iallafall ge honom en chans. Tänkte först ta itu med magen kan ju hända att han behöver ett foder som är anpassat för känsliga magar till att börja med.
 
Sv: svanslös katt tarmproblem?

Manxkatten har en allvarlig missbildning av ryggraden av en helt annan svårighetsgrad än tex naturligt kortsvansade hundar o får därmed lätt problem.
PL
 
Sv: svanslös katt tarmproblem?

har också hört talas om detta. Har dock inte fått reda på vad/om det finns några särskilda åtgärder att vidta.
 
Sv: svanslös katt tarmproblem?

har också hört talas om detta. Har dock inte fått reda på vad/om det finns några särskilda åtgärder att vidta.

Låta bli att avla på katterna. När de sedan finns och har problem är det väl sällan något man egentligen kan åtgärda.
 
Sv: svanslös katt tarmproblem?

fast det är ju inte så att jag tänkt att avla överhuvudtaget. Jag är mer intresserad av om man brukar låta dom som har problem överleva eller ej.
 
Sv: svanslös katt tarmproblem?

fast det är ju inte så att jag tänkt att avla överhuvudtaget. Jag är mer intresserad av om man brukar låta dom som har problem överleva eller ej.

Det beror väl på graden av problemet. Inom manx-aveln förnekar man att problemen öht. finns så kanske är det så att de avlivar alla med misstänkta problem... vem vet?
 
Sv: svanslös katt tarmproblem?

nä det verkar inte vara någon som har ett specifikt svar heller. Jag behöver ju ha reda på andras erfarenheter.
 
Sv: svanslös katt tarmproblem?

Jag vet inte, men efter att min stackars katt varit i slagsmål och fått en härlig böld intill svansen har han haft lite svårt att hålla tätt.
Ligger lite småklumpar här inne ibland..
 
Sv: svanslös katt tarmproblem?

nu har jag haft honom hemma i snart en vecka. Han har inte längre diarré pga att han för tillfället bara äter ris och fågel eller vit fisk. Men han har ständigt bajs i öppnigen. sitter sällan i lådan.. och får sällan till några riktiga "kablar"...
man har fått hjälpa honom med en tops vid några tillfällen och så skall det ju inte behöva vara. Någon som vart med om liknande?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 870
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 505
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 483
Senast: Blyger
·
Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp