Bukefalos 28 år!

svanslös katt tarmproblem?

Sv: svanslös katt tarmproblem?

jo det vet jag, men jag ångrar mig inte heller jag vill hjälpa honom. Vet du vad hon gjorde åt det? Fanns det nåt att göra åt? Eller valde hon att ta bort honom?
 
Sv: svanslös katt tarmproblem?

först var en tanke att han var förstoppad så jag gav honom parafin och visst han har fått ut mer bajs men jag tror inte det är där problemet sitter.. har även dhs tabletter att prova med men jag vet inte om det är där problemet sitter , tror inte det heller. Får ju ta honom till en veterinär men egna erfarenheter hade inte skadat att få.
 
Sv: svanslös katt tarmproblem?

Hon kunde inte göra något åt det. Katten var utekatt tills de flyttade till lägenhet, då tog hon bort den.
 
Sv: svanslös katt tarmproblem?

Jag har haft en Manx-katt i 6 år. Katten har alltid haft problem med hygien, magen, avföring och kan inte täcka i lådan. Har även spytt ofta i flera perioder. Det senaste året har det blivit värre. Han luktar väldigt mycket avföring. Ofta kladdig där bak eller torra bitar hängandes kvar. Dagligen får jag plocka upp eller torka bajs från golv. Han brukar ibland gå och dutta bajsklickar här och där. Ibland ställer han sig och skiter rätt på golvet och även möbler. Han fiser och det kan ibland skvätta. När han legat i soffan eller sängen ett tag stannar lukten kvar.

Så här lever jag och min sambo. Trots detta är det omöjligt att tänka på avlivning eftersom att katten har världens personlighet, är trevlig mot alla och hälsar alltid. Gosar, leker, springer och busar. Spinner ofta och är kärleksfull. Vi har ytterligare en katt och en hund som han leker och gosar med. Katten brukar han tvätta och mysa med. Vi har prövat olika dieter och använder dyrt kvalitets foder för känsliga magar. Inget hjälper. När han var mindre fick han en infektion mellan örat och ögon så att han fick en kur penecelin. Han fick även en kur penecelin när han led av ständig diaré. Vi tror att han inte fick vara med sin mamma så mycket när han var liten. Därför fick han antagligen inte lära sig att hålla hygienen.

Som ni förstår är det här en väldigt påfrestande vardag och skulle önska att det fanns någon man kan göra för att både hjälpa katten och oss själva. Tacksam för svar.

P.S. vi har pratat och varit hos veterinären och allt de har att komma med är dieter som inte löser något.

Edit: Vi har duschat honom ibland men det brukar resultera i att han skiter en stor hög i sängen. Det har hänt varje gång nästan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: svanslös katt tarmproblem?

Jag har en svanslös hittekatt som bara dök upp en dag då den var kattunge och ingen ägare hittades och efter mycket om och men fick han bli kvar(det var hemskt många som ville ha honom just för att han inte hade svans och två gånger var han påväg att omplaceras men då det av olika anledningar inte fungerade båda gångerna fick han till sist stanna och det är jag nu i efterhand glad åt;) ).
Men han hade just det problemet sina första år att han blev gärna kladdig runt baken och samtidigt väldigt känslig om sin bak och bli tvättad var inte populärt så till sist rakade jag av honom bakbenshåren och kring rumpan och sen tänkte jag väl inte mer på det förrän nu i skrivande stund att sedan återkom inte problemet. Jag antar att han kanske "växte ifrån det"(att det så klart inte hade med rakningen i sig att göra) eller att han åt "vanligt torrfoder" köpt på Ica första åren men sedan övergick vi till först ett veterinärfoder då han blev tjock och numer äter han "Pro Plan" samt får mjukfoder ibland mest för att han är en kalaskatt med smak för det goda och jag lite blödig så "klart han måste få ha kalas ibland":o.
Men som skrivet var så har hans problem försvunnit men exakt när eller hur vet jag inte....
Så hoppas att det ordnar sig med er katt också.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 870
Senast: cirkus
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 506
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 410
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 483
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp