Svaret efter tittarilskan mot piskrappet i Falsterbo

Bukefalos 30 år!

Tittarna rasar efter klippet på den amerikanska ryttaren som piskar sin häst i Falsterbo.
Nu svarar det internationella ridsportförbundet.
– Jag tror inte hästen fick ont, säger juryordföranden Susanne Macken till SVT Sport.

Tondövt och alldeles för ursäktande av Susanne. Ryttaren red skit in i kombinationen och hästen gjorde helt rätt som stannade. Kan man inte klara pressen att rida på dessa tävlingar ska man inte vara där och jag tycker synd om hästen som blev slagen.
Jag måste dock säga att sitta och skriva att man skrattar högt åt ryttaren när ryttaren ramlade av som @Enya skrev är liksom bara usch. Två fel gör inte ett rätt.
Karma is a bitch. Det var så klockrent liksom, och hon gjorde sig absolut förtjänt av det. Det hade varit en annan sak om hon skadats, nu reste hon sig upp och verkade bara få stoltheten skadad.

Det var väl tillåtet med tre slag vid vägran fram tills för bara några år sedan, det hon gjorde var väl inte direkt det värsta jag sett och inte förbjudet enligt FEI:s regler skulle jag tro även om det numera är mot regelverket i Sverige.

För egen del tycker jag hästsport borde begränsas till amatörnivå. Synen på hästar är inte bra men samtidigt har vi hela industrin med djurfabriker där lantbruksdjur behandlas på ett sätt som strider mot allt vad etik heter.
Jag tycker snarare att lantbruksdjur har det bättre än många hästar. Framförallt kött nöt och får/lamm.

Jag tycker snarare att lantbruksdjur har det bättre än många hästar. Framförallt kött nöt och får/lamm.
Det finns en väldigt stor spännvidd, från de som föds upp närmast exemplariskt till bland det värsta man kan tänka sig, köttdjursuppfödning och lamm tillhör de kategorier där störst andel föds upp på ett bra sätt, tar du istället gris och fågel ser det helt annorlunda ut, det handlar ofta om ren industri med stora djurfabriker. Inom fågel finns det t.ex. en anläggning som har tillstånd till nära 3 miljoner höns! Sverige är tyvärr inget föregångsland inom bra husdjursuppfödning.

När det gäller hästar är det långt mer än bara skarpa bett, sporrar och spö, hela synen på hästar behöver förändras, på den här nivån handlar det dessutom om mycket stora pengar och det trumfar tyvärr för en del människor allt annat.

Inom fågel finns det t.ex. en anläggning som har tillstånd till nära 3 miljoner höns! Sverige är tyvärr inget föregångsland inom bra husdjursuppfödning.
Hur många höns har de på anläggningen då? Har de 3 miljoner eller har de färre? Sverige är bättre än många andra länder både på fågel och gris- det är slakten som är under all kritik.

Sverige är bättre än många andra länder både på fågel och gris- det är slakten som är under all kritik.
Många är ett relativt begrepp liksom bättre, det finns ju de som anser att djuren i dagens djurfabriker föds upp etiskt där de får utlopp för sitt naturliga beteende. Pengar gör att en del är beredda att tycka vad som helst bara de tror dekan tjäna på det.

Om den här hönsfabriken så har de tillstånd för exakt 2 921 400 hönsplatser (kollade via Jordbruksverket)

Det jag fasar lite över är hur den arma hästen behandlas när det är långt från rampljuset hemma på gården eller bakom kulisserna på tävlingar. Förhoppningsvis låter hon inte sin ilska över att ha ramlat av gå ut över hästen efteråt. Men skulle säga att det finns mer än en chans att hon gjorde det.
Jag tror faktiskt inte det är större risk med den här ryttaren än någon annan, vi ska inte glömma att USA (och de flesta andra länder i världen) ligger hopplöst efter oss i djurhantering och jämför kanske med Sverige för 30-40 år sedan?

Att korrigera/bestraffa hästen på banan på ett för oss i dag oacceptabelt sätt innebär inte att hon skulle gå ut i stallet och prygla upp den efteråt och jag tror inte ens att hon slog den av direkt ilska utan för att det är så ryttare över världen är lärda att man ska göra - korrigera och bestraffa hästen när det händer.

Många av oss svenskar i min egen ålder (50+) och äldre är också lärda så i grunden och det har tagit tid för oss också att komma dit vi är idag.

Det finns fortfarande saker att förbättra i gemene svensks hästhållning och ridning men vi har kommit längre än många andra länder och därför är det så härligt när publiken i Falsterbo reagerar för det visar att vi inte längre köper beteendet.

Blev så chockad när piskrappet kom. Jag hade bara tagit för givet att det var förbjudet att använda spö (i hela världen). Det kanske var naivt, men jag brukar vara ganska naiv. Blev i alla fall imponerad av hästen som stod upp för sig själv (att bestraffningen inte var ok) och vägrade även nästa gång hon red på kombinationen. ❤️

Det finns en väldigt stor spännvidd, från de som föds upp närmast exemplariskt till bland det värsta man kan tänka sig, köttdjursuppfödning och lamm tillhör de kategorier där störst andel föds upp på ett bra sätt, tar du istället gris och fågel ser det helt annorlunda ut, det handlar ofta om ren industri med stora djurfabriker. Inom fågel finns det t.ex. en anläggning som har tillstånd till nära 3 miljoner höns! Sverige är tyvärr inget föregångsland inom bra husdjursuppfödning.
Så lantbruksdjur är gris och höns?

Jag tror faktiskt inte det är större risk med den här ryttaren än någon annan, vi ska inte glömma att USA (och de flesta andra länder i världen) ligger hopplöst efter oss i djurhantering och jämför kanske med Sverige för 30-40 år sedan?

Att korrigera/bestraffa hästen på banan på ett för oss i dag oacceptabelt sätt innebär inte att hon skulle gå ut i stallet och prygla upp den efteråt och jag tror inte ens att hon slog den av direkt ilska utan för att det är så ryttare över världen är lärda att man ska göra - korrigera och bestraffa hästen när det händer.

Många av oss svenskar i min egen ålder (50+) och äldre är också lärda så i grunden och det har tagit tid för oss också att komma dit vi är idag.

Det finns fortfarande saker att förbättra i gemene svensks hästhållning och ridning men vi har kommit längre än många andra länder och därför är det så härligt när publiken i Falsterbo reagerar för det visar att vi inte längre köper beteendet.

Fast jag blev lärd att aldrig straffa hästen när det var mitt eget fel. Hon red helt värdelöst in i den kombinationen och hon piskade den på bogen för att den skulle hoppa. Dom hade kraschat om den hade hoppat så hästen gjorde henne en tjänst.

Fast jag blev lärd att aldrig straffa hästen när det var mitt eget fel. Hon red helt värdelöst in i den kombinationen och hon piskade den på bogen för att den skulle hoppa. Dom hade kraschat om den hade hoppat så hästen gjorde henne en tjänst.
Är det med i klippet som visas? Jag såg bara att kort rapp bakom sadeln för att få hästen samla sig för ett nytt försök när den stirrade upp sig efter den vägrat på hindret första gången.

Att det var dåligt ridet och helt hennes eget fel var däremot solklart.

Är det med i klippet som visas? Jag såg bara att kort rapp bakom sadeln för att få hästen samla sig för ett nytt försök när den stirrade upp sig efter den vägrat på hindret första gången.

Att det var dåligt ridet och helt hennes eget fel var däremot solklart.
Ja du ser när hon ska hoppa b- hindret

Karma is a bitch. Det var så klockrent liksom, och hon gjorde sig absolut förtjänt av det. Det hade varit en annan sak om hon skadats, nu reste hon sig upp och verkade bara få stoltheten skadad.
Som sagt två fel gör inte ett rätt. Jag tycker man borde skämmas över att sitta och skratta åt andra på det sättet. Det var ingen rolig situation alls på något vis, enbart tragiskt.

Som jag förstod fick ryttaren en varning och det är enligt gällande FEI regler så inte mycket att säga där om Susanne Mackens uttalnde där tycker jag.

Det var väl tillåtet med tre slag vid vägran fram tills för bara några år sedan, det hon gjorde var väl inte direkt det värsta jag sett och inte förbjudet enligt FEI:s regler skulle jag tro även om det numera är mot regelverket i Sverige.
”Uppvinklat spö” dvs att vända spöt i handen som hon gör när hon slår bakom sadeln, var förbjudet redan på 70-talet när jag tävlade och jag är tveksam om man verkligen fick använda spöt tre gånger på rad ens vid en vägran. Däremot fick du t ex dutta på bogen för att mana på hästen tre gånger under en runda.

Något som förvånar mig med Mackens ”jag tror inte hästen fick ont”.
1) du är inte en häst, och du är inte Den hästen, hur kan du uttala dig om ifall något gjort ont eller inte?

Men också;
2) är det där vi är, att pisk-rapp endast skulle ha en fysisk påverkan? Hur kan man inte greppa att pisk-rapp, oftast/i mycket större utsträckning, är en mental och emotionell påverkan än ”enbart” fysisk? Dessutom en som hästen i regel inte ens förstår eftersom det i sådana lägen inte är en ”hjälp” utan ett bestraffning?

Jag har inte hållit på med hoppning på mycket länge, men kan förstå att lägga an pisken mot bogen tex för att hjälpa hästen med tex avstånd kan vara en viktig hjälp, framförallt på höga höjder när faran ökar vid felbedömningar.
Det skiljer ju sig dock vitt och brett från den här situationen, framförallt eskalerandet med övriga ”hjälper” för att - ja - straffa hästen för situationen. Det finns ingen värld där det där är en vägledande hjälp.

Också: ”Man önskar ju att det inte förekom, men så är FEIs regler”
Jamen herregud ändra reglerna då?!

Det är häpnadsväckande att etologi FORTFARANDE inte tillåts få en större roll inom hästsport. Även om det inte är så svårt att räkna ut varför - så mycket i strukturen som finns skulle behöva förändras. Och det är ju.. jobbigt? Tråkigt? Onödigt?

Hästsport, alla kategorier, hade varit så mycket mer roligt och njutbart om hur vi gör det moderniseras. De hårda ryttarna/kuskarna/whatever skulle vara tvungna att lära sig ett mjukare sätt, annars skulle de inte tillåtas den framgång som vissa har idag. Och de som redan har det, de skulle ju premieras på det sätt de redan nu är värda.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka