Svaret efter tittarilskan mot piskrappet i Falsterbo

Bukefalos 30 år!

Tittarna rasar efter klippet på den amerikanska ryttaren som piskar sin häst i Falsterbo.
Nu svarar det internationella ridsportförbundet.
– Jag tror inte hästen fick ont, säger juryordföranden Susanne Macken till SVT Sport.

Ridsporten verkar verkligen insistera på att fortsätta vara omodern och ful. Jag har full förståelse för att "vanligt folk" tycker att ridsporten ska ut ur OS osv. Inte mycket till sport med rikemansbarn som slår, sparkar och rycker i sina dyra hästar.

Såg (för första gången på länge) tävlingarna från Falsterbo. På tv ska väl tilläggas.

Det var förvånansvärt många trevliga ritter. Men, som alltid reagerade jag på två saker (som inte ens är uppe på diskussion att förbjuda, tyvärr).

1: Sporranvändningen. I stort sett alla ryttare rider med sporrar och de använder verkligen sporrarna. I dressyr är det tydligt. I hoppningen ser det ibland ännu värre ut än inom dressyren. Det hackas, gnida och pressas ... jag är förvånad att det inte blir mer skador på huden av allt sporrande än det blir.

2: Skarpa bett (oftast i kombination med hårt åtdragen nosrem): Återigen är hoppningen oftast värre än dressyren. Nu försvarar jag inte användningen av kandar. Men enligt nuvarande stadgar har ryttarna inget val i dressyren. Kandar måste användas. Tyvärr har många dressyrryttare hårda händer och man verkligen ser hur hårt de håller i hästarna.

I hoppningen är valet fritt. Men (och här har vi det stora problemet) rider majoriteten av ryttarna på dubbla bett och väldigt skarpa bett. Dessutom ofta i kombination med hårt åtdragen aachenrem. Man verkligen ser hur de sliter i hästarna ... oftast samtidigt som man ser de använda sporrarna flitigt. Det ser inte trevligt ut.

Mitt förslag till ridsportens framtid och överlevnad är följande:

1: Förbud mot spö
2: Förbud mot sporrar
3: Förbud mot aachenrem
4: Förbud mot dubbla bett

Tillåtna bett menar jag bör vara:
-Raka (ok med tungfrihet)
- Tvådelade
- Tredelade
- bettlöst (ej hävstångseffekt inom dressyr)

Parrerstänger och D-ring tillåtet åtminstone i lägre klass ... kanske även i högre, har inte tänkt så långt.

Det var väl tillåtet med tre slag vid vägran fram tills för bara några år sedan, det hon gjorde var väl inte direkt det värsta jag sett och inte förbjudet enligt FEI:s regler skulle jag tro även om det numera är mot regelverket i Sverige.

För egen del tycker jag hästsport borde begränsas till amatörnivå. Synen på hästar är inte bra men samtidigt har vi hela industrin med djurfabriker där lantbruksdjur behandlas på ett sätt som strider mot allt vad etik heter.

Senast ändrad:
Jag önskar så att någon bara råkar gå förbi henne och drämmer till henne och säger att oj, jag visste inte att det kändes. För är det tillåtet på hästar bör det vara fritt fram att drämma till henne också.
Ja och jag skrattade högt när hon föll av, rätt åt henne! Synd hon inte slog till sig själv av spöt i fallet, hade varit ännu bättre.

Det var väl tillåtet med tre slag vid vägran fram tills för bara några år sedan, det hon gjorde var väl inte direkt det värsta jag sett och inte förbjudet enligt FEI:s regler skulle jag tro även om det numera är mot regelverket i Sverige.

För egen del tycker jag hästsport borde begränsas till amatörnivå. Synen på hästar är inte bra men samtidigt har vi hela industrin med djurfabriker där lantbruksdjur behandlas på ett sätt som strider mot allt vad etik heter.
Fast bara för att någon annan lider mer, så är det inte ok att slå

Jamen vad bra, då kan vi ursäkta allt här i världen för det finns alltid någon som har det värre.

Det jag fasar lite över är hur den arma hästen behandlas när det är långt från rampljuset hemma på gården eller bakom kulisserna på tävlingar. Förhoppningsvis låter hon inte sin ilska över att ha ramlat av gå ut över hästen efteråt. Men skulle säga att det finns mer än en chans att hon gjorde det.

Det jag fasar lite över är hur den arma hästen behandlas när det är långt från rampljuset hemma på gården eller bakom kulisserna på tävlingar. Förhoppningsvis låter hon inte sin ilska över att ha ramlat av gå ut över hästen efteråt. Men skulle säga att det finns mer än en chans att hon gjorde det.
Ja, precis. Det är ju tyvärr det man misstänker... :(

Tondövt och alldeles för ursäktande av Susanne. Ryttaren red skit in i kombinationen och hästen gjorde helt rätt som stannade. Kan man inte klara pressen att rida på dessa tävlingar ska man inte vara där och jag tycker synd om hästen som blev slagen.
Jag måste dock säga att sitta och skriva att man skrattar högt åt ryttaren när ryttaren ramlade av som @Enya skrev är liksom bara usch. Två fel gör inte ett rätt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Uppdateringstråd 33
  • Barmarksdrag/canicross

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Årets bantningstråd