Svårfångad häst

S

stall 2010

Hej!

Jag skulle vilja ha era lösningar på mitt problem som jag inte tror att jag är ensam om.
Jag har ett inackorderings stall med 15 hästar. In och utsläpp samt fodring sker efter ett rullande schema.

Problemet är att vi nu har en häst som vägrar att gå in från hagen på kvällen. det kan ta allt från en halvtimme till flera timmar innan man får tag på hästen.

Många vill ju nu självklart inte ta in hästen utan kräver att ägaren ska göra det själv. Jag som ägare till stallet har ingen aning om vad jag ska göra, är själv inte intresserad av att stå i hagen hela kvällen.....

Hur har ni löst det?
 
Sv: Svårfångad häst

Sånt där är svårt. Men våra hästar får gå in själva, de flesta vet vart de bor. Kanske vore något för dig/er om det är möjligt? Kanske räcker med att just den hästen och en till får gå lösa in till stallet?
Hästen kanske inte ens trivs i stallet, kan vara en häst som vill vara ute? En lösdriftshäst?!

Hoppas ni löser detta:)
 
Sv: Svårfångad häst

Jag tycker att det måste vara ägarens ansvar. Står man i ett kollektivstall måste ens häst kunna hanteras av andra och vara så pass lydig att den kommer in när den ska. Är den inte det tycker jag att ägaren får ta sitt ansvar och antingen ta in sin häst själv eller flytta till ett stall med fullskötsel och alltså betala för att någon annan tvingas jaga ens häst när man själv inte sett till att den är ordentligt uppfostrad.
 
Sv: Svårfångad häst

Jag tycker att det måste vara ägarens ansvar. Står man i ett kollektivstall måste ens häst kunna hanteras av andra och vara så pass lydig att den kommer in när den ska. Är den inte det tycker jag att ägaren får ta sitt ansvar och antingen ta in sin häst själv eller flytta till ett stall med fullskötsel och alltså betala för att någon annan tvingas jaga ens häst när man själv inte sett till att den är ordentligt uppfostrad.

ja, så har vi gjort i de kollektiv stall som jag stått i oxå
 
Sv: Svårfångad häst

Jag är också inne på Görels linje.
Det är jag som hästaägae som har ansvaret för att se till att min häst är hanterbar för andra om jag ska ha den i någon form av kollektivstall, alltså där andra förväntas ta hand om min häst. Annars får jag betala de andra för arbetet de gör åt mig.
När jag har stått uppstallad med unghäst (som skötte sig utmärkt när jag hanterade den, men blev glad i hatten då andra skulle leda) var det för mig självklart att jag själv tog in om den som hade det passet var det minsta osäker. Vissa personer kunde hantera hästen utan problem, och då behövde jag inte åka dit.
 
Sv: Svårfångad häst

Hästen ska självklart vara redo för den hantering som stallet ska hantera. Det går ju inte att ta en halvvild unghäst och sätta på inackorderingsstall och förvänta sig att få den hanterad och klar till inackorderingspris, då är det ju en helt annan prislista.

Hade det varit ett stall jag ansvarade för hade ägaren fått flytta hästen. Lätt att säga att ägaren ska hantera den själv, men i praktiken tycker jag sådana arrangemang fungerar dåligt och verkar till stök i stallet. En häst som går ute kan lätt bli orolig, och vems ansvar är det om den stökar sig genom ett staket eller fastnar?

Nej, är inte hästen tränad för sin uppgift (att bli hanterad av andra/stallägaren) får de flytta till ett stall där de är beredda att utföra den här träningen. Vilket sannolikt kostar mer än en vanlig inackorderingsplats
 
Sv: Svårfångad häst

Hade en häst inackorderad som upprepade gånger stegrade sig vid utsläpp.

Ägaren fick ultimatum. Antingen flytta eller lösdrift. Ägaren valde lösdrift, och vi slapp att hantera en farlig häst.

Ägaren betalar för stallplats, ej uppfostran. Inte heller att utsläpp görs med livet som insatts... Eller som i TS fall, att mer tid än normalt läggs på att fånga.
 
Sv: Svårfångad häst

Vet hur det är med, tar du in de en och en? Isåfall kan du stoppa grimma och grimskaft innanför jackan så den inte ser det. Och har med dig godbitar till honom/henne när hon kommer till dig! Och du har fått tag i den. Annars så håller jag med de andra, att ägaren får fixa insläpp själv!
 
Sv: Svårfångad häst

Tycker det är ägarens ansvar att göra så hästen är väluppfostrad och hanterbar. Men man kan ju ignorera den i hagen ta in dom andra och vänta ett tag med den, för till slut ger den med sig. Då inser hästen att det inte är så kul att hålla på så. Eller så kan man locka med mat, det gjorde jag med mitt sto. Hon var hemsk när ja köpte henne fick springa i timmar för att få tag på henne, sen testade ja att locka med mat och det funkade så nu står hon alltid vid öppningen runt fem-sex och väntar på att få komma in å få mat. :)

Lycka till
 
Sv: Svårfångad häst

Har ni diskuterat det med ägaren? Har hon haft hästen länge? I så fall borde hon ha någon ide om hur problemet ska lösas. Tills problemet är löst hade jag släppt hästen i en liten hage så länge, så är det lättare att ta in den.
 
Sv: Svårfångad häst

Ja det är svårt det där.
Är lite på sassiballs linje, kan den inte stå i en liten hage?
Är det möjigt att den får stå ute utan lunch/dags hö? Hungriga hästmagar brukar vilja komma in till kvällen.
 
Sv: Svårfångad häst

Jag har också haft en inakordering under alla år som ofta var väldigt svårfångad. När man hållt på i en timme så gav vi ofta upp och ringde ägaren. Jag tycker egentligen det är ägarens ansvar, en häst som inte går att hantera av andra på ett normalt sätt ska ine stå i ett kollektivstall. Alla hästar jag haft inakorderade under årens lopp har utan problem velat gå in på kvällen och äta kvällsmat utom den här.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 194
Hästmänniskan Hej Hur har ni lagt upp schema för in/utsläpp, vatten i hagen mm..? Vi är nu två stycken som har hästar på box. Har fram tills nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 541
Senast: Habina
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 916
Senast: tanten
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 755
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Senast tagna bilden XV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp