Svårigheter i undervisningen (Utbruten från Vad gör vi nu då? XCIV)

En del språk har ju inget skriftspråk, eller har fått det sent (t ex somaliska). Begreppet text kanske inte "finns" hos individen? Någon skrev innan om att personen måste förstå vad text handlar om... vilken intressant fråga du ställer! Förstår att du nästan slår knut på dig själv.

Jag har haft en elev med liknande problem, fast en ung kille. Nästan ingen progression på flera år, trots att han verkligen försökte. Funkade inte med språkstöd heller.
Stämmer att det kan ställa till det. Om det talade ordet är viktigare än det skrivna så kan man inte säga att folk skall läsa igenom en skriven order, för den räknas inte.

Det enkla är ju att ge en talad instruktion som perfekt överensstämmer med den skrivna (t.ex. högläsning om så vore).

Den mer långsiktiga och flummiga är visa på hur skriftspråkskulturer ser på magi. All magi utförs inte med trollformler, gester med trollspö eller dekokter. Utan en del är skriftlig. I egyptiska mumier har man hittat gott om skrivna böner, trollformler och amuletter.

Så kan man inte sälja in skriftspråk som ett sätt att kontrollera verkligheten på så kommer man att få problem. Var är magnetismen i det hela?
 
Hittade mina gamla anteckningar. Jag bifogar dem här, ögnade bara igenom dem snabbt nu men det finns en del praktiska förslag.
 

Bifogade filer

  • Alfabetisering, Margareta Mörling, 3 dgr.pdf
    85,1 KB · Visningar: 54
Min mamma var SFI-lärare under några år, hade bland annat en del elever som var analfabeter.
Min mamma hade dock en väldigt lämplig bakgrund för uppgiften, som lågstadielärare.
..och jag hävdar med emfas att lågstadielärare verkligent INTE är den självklara bakgrunden för att lära vuxna människor att läsa och skriva.

Det är andra mekanismer i inlärningen och är betydligt mer komplext.
Sticker ut hakan nu men...har faktiskt inte träffat någon lågstadielärare som varit excellent som SFI-lärare.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 868
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
15 940
Senast: Hedinn
·
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
689
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp