Bukefalos 28 år!

Svårlastad häst !? HJÄLP !!

E

EmmaMjuuk

Hejsan! :D
Jag har en svårlastad häst. Ett fullblodsto.
Hon är en tävligshäst, men hon har ett "stort" problem!
Hon bara vägrar gå in i transporten, hon är inte rädd! För hon kan gå mot transporten och sen stanna innan rampen och vila ett ben eller passa på att blunda lite. Jobbigt, har gjort allt för att få uppmärksamhet av henne men hon bara skiter i en.
Har prövat ...
* att ta och lyfta ett framben en i taget och det gick bra tills hon slängde sig ner när hon var inne i transporten. (Hon var lugn hela tiden utan mera flyttade lite hopp ut)
* linor, men hon bara slänge sig ner på sidorna, inte rädd utan ville bara inte ?
* lastat henne innefrån stallet men, nej hon bara står där och tjurar.

Så behöver flera tips ?!
Hon är inte rädd utan bara skiter i det och om hon börjar närma sig inne i transporten så slänger hon sig bakåt eller åt sidorna.
Sist höll vi på från 9:30 på morgonen till 18:30 på kvällen. Men fick inget resultat ?
Så är det ngn där ute som vet något så snälla skriv, ;)
MvH Emma :D

OBS!
Hon är en tävlingshäst en hopphäst, och hon innan sa att dom hade tävlat henne och vart ute och sa att hon var seg. Och helst sa dom att ingen fick titta på henne ? Så när vi köpte henne så fick vi inte titta på utan tjejen som ägde henne ville laste in henne, men det jag hörde var hästens namn tusen gånger och smygtittade lite så hon bara drog pytte lite så det var ju mera hästen som bestämde än vad hon ville. Men är glad om jag kan få några tips. Är villig att pröva allt utan att dallta med henne. ;)
 
Sv: Svårlastad häst !? HJÄLP !!

Har i stort sett samma problem. Har ett 20-årigt sto som kommer upp på rampen med alla ben, men inte längre. Väntar spänt på svar! :)
 
Sv: Svårlastad häst !? HJÄLP !!

Hästen kanske inte gillar momentet med att behöva se rampan hon går på. :)

Jag har en kompis som lastar sin häst med ett tygstycke på för ögonen, vet inte riktigt om det är just att hästen inte gillar rampen eller om det är mörkret i transporten. Det vet kompisen bättre.
Men hästen går på så fint och stilla varenda gång bara dom har ett tygstycke på för ögonen.
Det är en häftig upplevelse att få se. :)

Mvh Xoya.
 
Sv: Svårlastad häst !? HJÄLP !!

har även sett hästar som fått panik när de fått ett skynke över huvudet, den slog runt så pass illa att den fick åka till klinik när den väl kom på.
Men har även sett det lyckas, man får ju läsa av hästen lite. Du har ingen som kan hjälpa dig, nån nh människa eller nåt?
 
Sv: Svårlastad häst !? HJÄLP !!

Klistrar in svaret jag skrev i din blogg ;)

Den passivitet du beskriver kan mkt väl vara rädsla. Hästen fryser fast/kopplar helt bort omgivningen istället för att fly/visa att den är rädd. Mitt tips är att träna i babysteps.
1. Gå förbi en öppen transport, men du som förare ska nonchalera transporten helt, titta inte ens åt den. Hästen ska följa dig lugnt och avstressat förbi den i alla riktningar. Upprepa vid flera tillfällen. När det fungerar utan problem så kan du gå på
2. Ställ dig på lämmen, och bjud hästen något gott att äta från den. Tvinga inte fram hästen, låt det ta den tid det tar. Att stressa kommer bara att låsa hästen igen. Försök inte få hästen att kliva upp på lämmen, utan den ska bara stå och äta i lugn och ro.
3. När steg 2 fungerar så är det dags för nästa steg, att faktiskt få hästen upp på lämmen. Det räcker att den går upp med frambenen de första gångerna, men det viktiga är att DU säger till hästen att backa. Det innebär att du inte får ha för bråttom eller ställa för höga krav på hur långt upp hästen ska gå. Beröm när hästen tänker åt rätt håll, prata bara lugnt med den när den tänker åt fel håll. Håll INTE emot om den vill backa, utan låt den gå bakåt och försök på nytt. (att hålla emot framkallar bara obehag hos hästen, ett obehag som lätt förknippas med själva transporten/lastningen)
4. Fortsätt att sakta men säkert öka "kraven" på hur långt upp på lämmen hästen ska gå, men var noga med att hela tiden, varje gång, känna av hästens dagsform så att du inte begär för mkt av den (om man begär för mkt kan man lätt rasera allt man byggt upp och tvingas börja om från början igen)


Kanske är det just "dalta" med henne du behöver göra för att bryta blockeringen...
 
Sv: Svårlastad häst !? HJÄLP !!

Att dra i hästen när den totalvägrar på det sättet är helt lönlöst. Vi brukar jobba efter metoden att få hästen att flytta sig för tryck.

Dvs först går vi fram och när hästen stannar och vägrar ska den backa undan för mitt tryck på bogen. Då får den backa några steg, sedan leder vi lugnt fram den igen, om den stannar, tryck på bogen och få hästen att backa, och så om och om igen. Det har funkat även på de mest svårlastade hästar vi haft, alltid värt att testa!! Handlar lite om att hästen ska lära sig att följa dig!

Det är inte så att hästen tycker det är trångt i transporten? Kanske kan vara värt att testa köra utan mellanvägg eller dra den helt till sidan. Är transporten ny eller gammal? de gamla transporterna är ju ofta lite mörkare och mer instängda. Det hade betydelse för min gamla ponny, när vi köpte ett nytt Boj släp med fönster och rymd innuti var det aldrig några problem att lasta längre:)

Testa att öppna skötardörren framtill så upplevs det lite ljusare invändigt.

Du har inte möjlighet att låna en transport som har kombiramp(dvs utan vanlig ramp, hästen tar bara ett steg in i transporten...det kan underlätta för en del hästar.


Har även en häst i stallet som tycker det är obehagligt med transporten för han tvingas gå på en mindre enkelaxlad transport utan fönster så hela rampen gungar till när han kliver på den, då är det heller inte så konstigt att hästen tvekar och inte vill gå in.


Lite tankar bara, lycka till:)
 
Sv: Svårlastad häst !? HJÄLP !!

har även sett hästar som fått panik när de fått ett skynke över huvudet, den slog runt så pass illa att den fick åka till klinik när den väl kom på.
Men har även sett det lyckas, man får ju läsa av hästen lite. Du har ingen som kan hjälpa dig, nån nh människa eller nåt?

Så klart måste man ju veta vad man håller på med och framför allt känna sin häst väl innan man vågar prova en sådan sak. :)
Mvh Xoya.
 
Senast ändrad:
Sv: Svårlastad häst !? HJÄLP !!

Min häst har alltid varit extremt lättlastad, numera vill hon inte gå in!
Om jag inte sätter mig på huk i trailern med en hink müsli som jag skramlar och "äter" :D Då tar det 2 miniuter och hon
är inne i trailern igen. Lastar alltid utan skydd då hon tycker det är obehagligt, sätter på skydden i trailern eller har lindor + boots.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 188
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 581
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 623
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 658
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp