Svårlastad häst!

Mirre

Trådstartare
Ligger det här rätt nu?
Har en nordis som e toppen på alla sätt och vis men omöjlig och lasta. Han travar in, står där tills han känenr att han sitter fast, då får han panik, kastar sig bakåt och rusar ut igen. (igår ryckte han av 1 longerlina, 2 grimskaft och 2 grimmor.) Han bryr sig inte om ifall han gör illa sig elelr hur han kommer ut, bara han gör det. troligen har det hänt nåt otäckt i samband med att han stod i en transport ( den kan ha vält kanske?) och han satt fast och kunde inte komma ut. Så hur lastträna? vänja vid transporten lugnt och sakta först, visst men sen då? han är mycket NH tränad och tänker ju naturligtvis använda mig av det i lasttränignen.
Funderar på att bygga en "trailbro" så får han knata opå den ett tag föerst tills han ser att den e ok. sen bygga vidare på den och göra en ställning (typ bara två stolpar på sidorna eller nåt) så det blir nåt och gå igenom. har en pålle som e kolugn och lasta, han står där man ställer honom. Kan vara bra med en lugn häst som går in innan kanske? Kommer köpa ett stort (hehe Moses får inte plats i nåt annat :rofl:) släp med frontutlasting. Kan vara nåt kanske. Nån med bra tips?
 
Om han nu går in i transporten försök att förekomma honom, ge beröm och säg till honom att backa ur innan han ens hinner tänka det, då är det du som talar om för honom hur det ska vara tänk på att försöka vara lugn, tålmodig och börja inte träna om du har brottom. Du måste tala om för honom att det inte är otäckt eller farligt att stanna i transporten, om du når framgång öka succesivt att stå i transporten o s v. Lycka till! :)
 
Min häst hatar transporten över huvudtaget sen en olycka då han var liten.... Har tänkt göra så att jag kör in en transport i hagen och lägger maten i den... Det löser kanske inte ditt problem med att han backar ut direkt dock... Min häst är dock ett riktigt matvrak och även om han är orolig när han kommer in i transporten så glömmer han bort det om någon står med en havrehink framtill när han väl har vågat gå in...Sen har två personer stängt igen luckan bak medan han äter..

Men det är min kuse det, hoppas att det löser sig med din nordis...
 
Sitter fast??? Han sitter väl inte fast förrän luckan är stängd, och då kommer han ju ingenstans.
 
oki, skulle ju kunna vara nåt kanske.
Så kan han gå in och ut hur han vill.
 
Men man sätter inte fast hästen förrän luckan är stängd, och då tar han sig ju knappast ut. ALDRIG sätta fast hästen innan luckan är säkrad.
 
Instämmer med Magdalena. Menar du på fullt allvar att du sätter fast hästen innan luckan är stängd bakom honom?

Immer
 
Ta in hästen i transporten UTAN att binda fast honom eller lägga för bakrem och lem. Ha hästen i grimma och ett långt rep, minst lika långt som transporten och lastlemmen(dvs luckan) tillsammans. (Detta för att du inte ska fara ut som en vante när hästen backar ut).

När hästen är inne i transporten ha en spann med kraftfoder tillhanda... sätt den framför nosen på hästen så fort den är inne i transporten. Var beredd på att den kan backa ut snabbt och ha repet i beredskap så att du ej trasslar in dig i det....

När hästen äter och står lugnt....prata med "fint" med den och beröm....när den kastar sig ut gör absolut ingenting utom att ge efter på linan( Dvs ryt inte ens...). Hästen får inte känna sig fångad och fasthållen.

Locka in hästen på nytt- ge godis , beröm....

Meningen är att hästen ska få den uppfattningen att transporten är ett tryggt och lugnt ställe där man till och med har en buffe' - där man får äta så mycket man vill....

Det kan ta ett tag....men till sist har du en häst som lugnt står i transporten.....
Jag vet allt om det! Min ena ponny hatade transporter förr...en gång lyfte sex starka män in honom :)!

/Kung Tulle
 
Ditt svar känns skönt att höra :) Håller själv på med en envis liten fjordingherre som inte vill in i transporten. Håller själv på med honom på kvällarna när det är dax för krubban att han får den i transporten. han får backa ut och han kommer in självmant nu. Stunderna han stannar i transporten blir längre och länge så jag hoppas att det kommer att ge sig. Men aldrig aldrig att han ska få känna sig trängd. Han sak vara där på egen fri vilja! :rofl:
 
Sätta fast utan att stänga bakluckan???? Jag har inget att tillägga. Mkt dumt!!!
 
Jag har nog inga bättre förslag att komma med än Kung Tulle och Alvia. Däremot vänder jag mig mot att Magdalena och Immer så självsäkert trycker till dig med att man "aldrig får sätta fast hästen innan luckan är stängd". Detta är ju ett specialfall, men vanliga hästar står stilla när de sitter fast. Hur smart är det att ställa sig och fälla upp en lucka bakom en häst som är fri att backa när som helst? Vet ni hur man skadas när man får häst + lucka över sig? Jag känner en FÖRE DETTA yrkestransportör som råkade ut för detta. Låt mig säga att han inte mådde så bra!
 
Ofta är problemet relaterat till att *bli fastbunden kort*, hur har du tränat hästen med det (i stallet)???

De flesta hästar tränas att stå uppbundna i stallgången med två linor elller kedjor osv, det ger rörelsefrihet både framåt o bakåt.. hästen blir inte van att vara fastbunden (som i en trailer) på det sättet, träna uppbindning (kort o högt upp på väggen i en ring el. överst på gallret) i boxen med halsring och ett tunnt bomullsrep (går av vid panik) utan spännen.. då lär de sig att vara bundna!

Sen detta med trailerlastning.. så stänger man bommen (kedjan) bakom hästen OCH luckan, innan man binder fast hästen.. gärna med både halsring (i bommen) och grimma (uppåt el. i ringen under fönstret), använd alltid bomullsrep samt medför en kniv i bilen för att kunna skära av repen.. utifall att..!!!
 
Tycke rinte ditt förslag om att sätta fast hästen är mkt smartare. Du tror int een häst som får panik o kastar sig har sönder lite linor o en grimma???? Minder man inte hästen ¨så slipper den få eventuell panik och dessutom så stänger man völ inte luckan utan att man har en bom fastsatt bakom hästen??? Om det nu är så att man åker utan mellanvägg så ser man ändå till att stå på sidan av luckan så man inte får den på sig. Ganska självklara saker enligt mig. :devil:
 
Orkar inte rulla upp *lat*

När jag lastar har jag en bom som jag sätter fast först sedan sätter fast hästen och sedan stänger luckan. Men jag har alltid en bom bakom hästen, antingen en kort eller en lång.

Kram Favina :bump:
 
Ja det har jag oxå :rofl: Varför har inte alla det? Så fort min häst känner bommen bakom rumpan så står den snällt där.
 
Varför har inte alla det? Så fort min häst känner bommen bakom rumpan så står den snällt där.

Därför att många hästar ( speciellt ston ) vill stå brett.
och alla transporter har inte långa bommar.
 
Nä men man kan köpa till eller så kan man ha en mellanvägg som är fast upptill o med plast nertill så dom kan stå brett. Min kompis hade ett sto som vart helt galen om hon inte fick stå bredbent men dom köpte en sån mellanvägg o hon stog kanon sen. Tror dessutom inte det är svårt att göra om den mellanvägg man har.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 323
Senast: Takire
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 029
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 505
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Shettistråden del II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp