Bukefalos 28 år!

Svårlastad häst!

Jag är av den uppfattningen att man alltid ska ha bom bakom. Om man har en häst som "måste" stå brett går det mycket bra att göra om mellanväggen så att den blir halv. Öppet under alltså.
 
Tack! Vad skönt det är att höra att det finns folk med samma uppfattning :bump:
 
Varför har inte alla det?
För att det inte behövs. Eller kanske snarare, det borde inte behövas.

Nu får jag väl på moppo igen, men med en rätt hanterad/uppfostrad/lärd/tränad häst, spelar det ingen roll i vilken ordning man gör olika moment. Inte heller behövs någon "säkerhetsbom" eller framurlastning.

Några av förslagen ovan kan jag bara avråda ifrån. T ex HUR man tränar hästen att stå fastbunden och mata ur havrehink.

Till Zindy: Som jag förstår det du skriver, är hästen inte svårlastad. Den står tydligen lugnt inne i transporten, tills du gör fast den, eller hur? I så fall, dela upp situationen.
Låt hästen stå lös och ledig och etablera vanan att vara inne i transporten. Ser inte något om vad som händer om du stänger lämmen, men om han accepterar det och står still, kör honom så. Lös alltså.

För att göra det trevligare (läs mindre otrevligt) för din häst, kan du prova att ta bort mellanväggen och även köra med öppen lucka.

Uppbindningen tränar du separat på annat sätt. Just det faktum att hästen sitter fast skall vara etablerat, innan man gör det i transporten. Nu misstänker jag att han kan stå uppbunden. Isf är det kopplingen transport-fastsättning du får klura vidare på.

LIA, som inte levererar vetenskapliga fakta, bara uppfattningar!
 
Jag anser att det bara är dumt att inte tillta säkerhetsgrejjer då det är levande djur vi håller på med. Det finns INGEN som har full kontroll över dom. Så kom inte med ngt sånt.
 
Det finns INGEN som har full kontroll över dom
Du kan bara tala för dig själv! :smirk:
Fast när man läser en del inlägg, verkar det närmast som att kontroll saknas helt. Varför inte börja där?

Jag anser att det bara är dumt att inte tillta säkerhetsgrejjer då det är levande djur vi håller på med.
Jag har inget emot säkerhetsgrejer, men än har ingen kunnat påvisa för mig, var säkerheten ligger i bakbommen. :confused:

LIA
 
Nej, det är det INTE!
Undrar när den felaktigheten skall försvinna? :confused: Trodde vi tjafsat färdigt om det här.
Sprid inte felaktiga uppgifter vidare! Var noga med vad lagen säger innan du påstår att något är olagligt.

LIA
 
Det är juh konstigt att verenda hästmänniska jag känner inte har luckan öppen pga det...öppen ett snäpp är bra för ventilationen när det e varmt. Skulle dessutom som häst vilja ha det stängt då det låter tillräckligt i en transport.
Men jag ska kolla med lagen o se vad den säger.
 
Kolla tillbaka i gamla trådar, så kan du läsa om: lagen, ventilation, ljudnivån och vad hästar vill. :)

LIA
 
Nej jag mailade polisen själv istället så får jag ett riktigt svar.
 
Som du vill. Det har andra redan gjort före dig, och dom övriga synpunkterna får du inget svar på den vägen.

LIA
 
Jag tycker du e lite väl optimistisk som ser dig själv som att du kan ha full kontroll över en djur...en egen individ...inte ens den bästa hästtränare kan ha det.
Bakbommen??? Ja den hindrar en häst från att kasta sig ut...e inte det säkerhet???
 
Har väl inte nämnt mig själv!?!
Men om du vill veta, så har jag det. Känner t ex dessutom NH-instruktörer som också har det. Vilka "bästa hästtränare" du åsyftar är, har jag ingen aning om.

Bakbommen??? Ja den hindrar en häst från att kasta sig ut...e inte det säkerhet???
Nej! Det har ingenting som helst med säkerhet att göra. Du kan lika fort stänga ramp/dörr om du behöver. Tvärtom blev en häst spetsad på bakbommen för ett par år sedan. Dom moderna sticker iofs inte rakt ut som den gjorde.
Säkerhet i det här sammanhanget är, att hästen INTE kastar sig ut. Kom nu inte med panik ... Hästar drabbas mycket sällan av panik, vilket vi konstaterat här. En rätt hanterad/uppfostrad/lärd/tränad häst står still i transporten! DET är säkerhet!
Men visst, det är mycket enklare att köpa prylar..... :smirk:

LIA
PS! Hur är det nu med luckan och det andra?
 
Poliserna har tyvärr inte alltid full koll. Kolla jordbruksverkets regler.

Detta finns att läsa på Jordbruksverkets hemsida:

Öppen eller stängd lucka på hästtransportkärror?
Jordbruksverket får ofta frågan om den övre delen av lastbryggan (bakluckan) på en hästtransportkärra måste vara stängd under transport. Denna fråga belystes i Jordbruksverkets nyhetsbrev Djuridiken i december -98 men frågan dyker fortfarande upp med jämna mellanrum. Därför upprepar vi:
Bestämmelser om hurvida luckan ska vara stängd eller öppen under transport är varken reglerad genom direktiv eller förordning från EU, Jordbruksverket eller någon annan myndighet i Sverige. Beroende på vilka omständigheter som råder vid transporten, får den som ansvarar för transporten avgöra om luckan skall vara stängd eller öppen.

I transportföreskrifterna står det att samtliga delar i transportmedlet skall ha tillräcklig ventilation. Detta tillgodoses bäst med öppen lucka. Enligt olika studier kommer den mesta tilluften in i transportmedlet bakifrån.

I transportföreskrifterna står det också att transportmedlet skall vara rymningssäkert. Detta kan göra det svårt att transportera ett sto med föl med luckan öppen, eftersom fölet inte får bindas. En lösning för att tillgodose ventilationskravet i detta fall kan vara att sätt ett galler för öppningen.
 
Men det vet jag väl!
Men tänker ju itne drämma igen den så fort han e inne o ch få en instängd panikslagen häst!! Då lär jag ju aldrig få in honom i en transport igen!
 
Tack!! :bow:
skulel jag stänga igen luckan direkt skulle han förmodligen sparka sönder både sig själv och släpet.
 
Men du säger ju att han kastar sig när han känner att han sitter fast. Var luckan stängd kan han kasta sig bäst han vill, han kommer ju ingenstans.

Bara för att man inte har bråttom upp med luckan behöver man ju inte sätta fast hästen för det!

Jag har inte sagt att du måste drämma upp luckan, bara att du inte ska sätta fast innan luckan är uppe!
 
Om man kör med luckan stängd en het, eller bara varm, dag är man i princip djurplågare. Har man bara en häst kan det väl gå, men med två totto i kärran är risken för att skaffa sig en svårlastad häst mycket stor.
Värme och syrebrist skrämmer vem som helst så åk med luckan öppen.
Någon sa att man lika lätt kan stänga baklemmen som man sätter för en bom! En sanning med modifikation. Funkar så klart bra på en häst som inte tänker kliva ut. Men på de som backar måste jag säga att bommen är oslagbar.
Lär hästen att kliva på själv, stå där bak och sätt dit bommen. Ingen fånig kedja utan en bom ska det vara.
Bommen stabiliserar hela kärran så visst är det väl bra.
Stå gärna precis bakom så har du chansen att få både bom och häst över dig :smirk:
Lasta häst är inte svårare än man gör sig, eller som andra har gjort före...
 
Lia, det var du som tyckte att det inte behövs någon bom? Då tycker du väl att mellanvägg är onödigt också? Och lös häst är ok när man åker?
 
Mellanväggen är onödig, med undantag för vissa hästar som inte håller balansen själva. Den är rent negativ, för dom som kan.

Visst är lös häst OK, om hästen är med på noterna. Dvs står som den skall ändå.

LIA
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 462
Senast: Takire
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 235
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 550
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp