Svårlastad häst!

1 Den har ingenting med säkerhet att skaffa. Har tidigare skrivit varför jag tycker så. Kommer du förresten ihåg, hur dessa "säkerhetsbommar" såg ut från början? :smirk:

2 Den är onödig, åtminstone för mig. När hästen gått in, skall den stå lugnt därinne. När rampen åker ner, skall hästen fortfarande stå lugnt därinne. Lös! Efter en stund backar den ut, när jag ber om det. Inget hokuspokus, utan sådant som vem som helst kan/borde lära sin häst.

3 För den som vill använda transporten som en utebox i något sammanhang, kan bommen fylla en uppgift. Men hur många skulle man fått sälja med den motiveringen? Fr a som ett snöre fyller samma funktion. Nej, sätt "säkerhet" framför något, så har du dels skapat ett behov, dels får du sälja massor av produkter, som man bara måste ha. Av säkerhetsskäl.

LIA
 
Bakbommen??? Ja den hindrar en häst från att kasta sig ut...e inte det säkerhet???
Nej! Det har ingenting som helst med säkerhet att göra. Du kan lika fort stänga ramp/dörr om du behöver.

Nu har jag inte läst hela diskussionen, men jag reagerade på ovanstående inlägg. Om min 700-kiloshäst slänger sig ut ur transporten, då klarar iaf inte jag av att fort stänga/hålla emot rampen på transporten, för då skulle jag bli platt...
 
Hm, nog är det säkrare med bom än utan. För mig som ofta lastar två hästar ensam i mörkret vid hagen så känns det jälkigt..hähä..skönt att sätta för bommen när de gått in. Även fast de för det mesta står där tills jag rycker dom i svansen. Ponera att något händer, ett däck exploderar, grannen skjuter hare ed, om hästarna blir skrämda så kan man ju inte garantera att de står kvar. Men med bom bakom hinner jag troligen undan iaf.
Jag vill inte fälla upp lÄmmen bakom två totto om inte bommarna sitter där.
Det räcker med att de lutar sig bakåt så blir det svårstängt.
Ang. mysighetsfaktorn i kärran tillsammans med hästen, nä, inte värst. Alldeles för trångt.
Funderar litet..har du islänning, du Lia?
 
Jo jag minns hur bommar såg ut förr i världen. Ganska lika kedjor faktiskt.
Och om de inte var kedjor så var det smala, oftast jättekrokiga pinnar med krokar som man skulle stoppa ned i små hål i skenor.
Sen fanns det en model som hade komplicerade lås, pilla upp en liten plåtbit, haka fast, pilla dit...
Och inte att förglömma, balsnöre och bogserlina...
Skitsäkra grejer.
 
Oj vad jag kommer på saker att kommentera.

Min inställning än en gång: En rätt hanterad/uppfostrad/lärd/tränad häst står still i transporten! DET är säkerhet!

LIA

Självklart är det säkrare med en häst som står still! Men du kan aldrig någonsin garantera att den står där till vilket pris som helst! Så nån säkerhet är det inte, bara troligen mindre risk att det går åt skogen.

Sen skit samma om det är orutinerade el ej som är med och hjälper till. Man kan ju berätta "en hel bok" om hur man lastar men när "det händer" och eleven glömt vad som stod så inte hinner man bläddra fram rätt sida då.
 
Faktiskt så är det INGEN i "mina" kretsar som håller på med NH, och majoriteten skickar in sina hästar. Så du har nog galet perspektiv.
 
INGEN i mina kretsar skickar in sina hästar (undantaget dom som "håller på med NH", vad nu det är?), inräknat 3 ridskolor/stallar, 1 uppfödare och 1 travstall. Kan iofs ha missat någon "inskickare.

Snacka om att någon har galet perspektiv. ;) Frågan är bara om det är du eller jag som tillhör den vanligaste kategorin?

Sitter och funderar på hur det brukar vara på dom tävlingsplatser, jag varit på. Kan inte påminna mig att jag sett "in-skick", annat än på westerntävlingar. Nu har jag iofs inte varit så aktiv som åskådare de senaste åren.

Kanske någon annan kan bidra med "data".

LIA
 
Jag kan bara svara för mig själv och när jag var klar tränad med min förre häst som var totalt omöjlig att få in i en transport, så slutade det med att han gick in själv och jag stod kvar utanför och stängde bom och läm. Jag är defenitivt ingen NH människa eller western människa eller någon annan "typ" heller för den delen, jag är bara lilla jag. Personligen tyckte jag att det var praktiskt och smidigt för oss att göra på det viset :D.
MEN när jag stängt lämmen på ena sidan går jag alltid framför transporten för att stänga den andra sidan, djur är djur och även en vältränad individ kan få stolleryck och kasta sig bak :idea:.
 
Lustigt! Kanske det är så att "nån" smittar av sig? Runtikring mig är det mycket "Strömsholmsfolk", dvs såna som aktivt vänder sig mot NH-träning (tyvärr finns det många som kallar sig NH-folk men inte har nån koll...). Nån nångång har väl sett nån som skickar, kommit på att det var smart och tagit efter, och så sprider det sig. Hos dig kanske "folket" istället tar upp NH?
 
Vill du ha bom, så för allan del. :)

Vore intressant med en tidsstudie i fallet: lasta, sätta upp bom, stänga läm och omvänt.
Från det hästen gått in, går det x sek, innan man är ute bakom hästen. Därefter tar det x sek att sätta för bommen. Därefter x sek att lyfta upp lämmen. Alternativt utan bom och när man kommit ut, tar det x sek att lyfta lämmen. Om man stoppar in siffror istället, blir resultatet nog intressant. I den totala proceduren är man nog "skyddad" av bommen en mycket kort tid.

Islänningar? Nej, mest halvblod och vi gillar att trängas i alla möjliga kyffen. :) Det ingår också i uppfostran mm.

Hästarna står still!! Även om ett däck smäller. Ingen granne skjuter något hos mig. Men jag förstår vad du menar. Dom står still, även om något låter etc. Kan inte garantera för jordbävning eller om ett lejon hoppar in i transporten, men då har vi nog andra och större bekymmer.
Så säkerhet ÄR det.
När vi diskuterar det här, blir jag lite fundersam. Är det fel på mig och/eller mina djur? Jag har inga problem att "läsa" dom i olika situationer, och litar helt på dom. Kan sitta under magen på min häst och greja med sår, juver eller annat utan att fundera på risker. Hon vet att jag är där, och jag vet att hon vet. Sak samma med våra andra djur. Blir någon påverkad av något, ser man det tydligt och "tar hand" om det. Skulle någon häst bli stressad i transporten, tar jag reda på orsak och åtgärdar. Stilla står dom. Det här är inte avd skryt. Det är så vi funkar.

Vid "lasthjälp" är de första och enda instruktionerna jag ger: "stäng rampen när jag säger till och stå ALDRIG, ALDRIG bakom den". Faktum är ju, att den enda hjälp som är till hjälp(!) är just lyftandet av rampen.

LIA
 
Lite NH-smittspridning har väl förekommit. :) Men det är inte dom jag skrev om, utan alla "ej- ännu-omvända" som finns i omgivningarna.

Att "skicka in" ÄR smart och säkert. Och mer finns det. ;)

LIA
 
Sätta upp bommen tar ca 2 sekunder. Jag står redan utanför, så då får jag väl ta av den tiden då :D

Men om dina hästar är så bombsäkra att de aldrig går ut, varför får man inte stå bakom luckan??? Har man bom behöver man inte ens tänka på det. Varför inte eliminera eventuella risker?

Hur snälla mina hästar än är att rida så har jag ALLTID hjälm. Jag leder ALLTID med grimskaft (om inte hästen går lös, men det säger ju sig självt). Ett par exempel på saker som säkert skulle gå jättebra att skippa i år, nästa år, 10 år framåt. Men den dan det händer nåt så ångrar man sig... Det är så lätt att undvika. (Detta försöker jag inpränta i sambon som tycker att "han krockar ju inte" så han behöver inget bälte i bilen...)
 
Tänk redan när jag skrev detta så kände jag på mig att du skulle göra ditt bästa för att hitta något att hänga upp dig på :D. Ja inte fanken vet jag vad en NH människa är,jag vet inte vad en western människa är heller, som du ser så har jag även skrivet att jag är bara jag.Det jag menade är att jag kan inte putta in mig i någon speciell kategori. VAD bra för dig då som har super hästar som aldrig blir rädda för något eller så, kalas. Men har dom alltid varit så??? Du har aldrig behövt träna på detta och under tiden haft någon typ av missöde? Jag kan tycka att en häst som klarar av 97% av alla situationer är vältränad ;), att sen 2% återstår att arbeta med medför inte i mina ögon att den är "kass". Perfektion är en sak vältränad en annan, för att uppnå 100% måste man passsera vältränad stadiet först. Ska man inte kunna tycka att hästen är vältränad då?
" Nä, han är inte vältränad ännu för jag kunde inte sätta en Kinapuff under svansen på honom utan att han skuttade fram en bit" :D
Ja du LIA tyck du på ditt vis så tycker jag på mitt.
 
Tackar allra ödmjukast för att jag får ha bom.
Beträffande tidsstudien, jag går aldrig in i kärran så där tjänar jag en himla massa tid.
Och nog är jag skyddad av bommen en jäkla lång tid för jag brukar inte vara så snabb att slå igen.
Ibland vill jag känna mig extra säker så då låter jag luckan vara öppen flera timmar....
Lasthjälp...hm..vad är det? Här i skogen finns ingen sån.
 
Det är kanske så att du har såna där tråkiga avtrubbade NH-tränade hästar? Såna reagerar inte på nå´ :cool:
 
Det händer att jag lastar andras hästar. ;)

Bra att dina hästar är snälla, men snällhet har inget med just det här att göra. Den snällaste häst kan vara ouppfostrad, lättskrämd etc.
Även jag leder med grimskaft= snöre, annars stannar hästarna (utom yngstan) vid närmaste grästuva. Inget jag jobbat med, alltså.

Bilkrockar är ett exempel på motsatsen till det vi talar om, såtillvida att vi inte kan läsa eller påverka andra förare. Så kan ju bilarna gå sönder också. På med bältet!

LIA
 
Törs jag svara igen? :confused:
Är det inte så, att detta är ett forum, där diskussion är en förutsättning. Men om du vill, kan jag framgent låta bli dina inlägg. Skulle jag någon gång klanta mig, får du väl påminna.

Om vi skall vara filosofiska ett ögonblick.
Hur vet du att du inte är en NH-människa, när du inte ens vet vad detta är?
Men du vet att du bara är du... Vad innebär det då? Jo, att du är t ex skånska eller dalkulla, att du är blondin eller brunett, att du är husmor eller ingeniör, att du är mamma eller mormor osv. Du förstår nog hur jag menar. Vi är massor av saker. Varför inte även en sk NH-människa? Det är det ingen skam att vara. Tvärtom!

Hästarna. Jovisst kan dom bli skrämda, och inte är dom super. Men dom är kontrollerbara även som skrämda och överreagerar inte. Missöden? Jodå, många. :o

Du skrev: "även en vältränad individ kan få stolleryck och kasta sig bak" och det är det, jag inte håller med om. En, i den här meningen, vältränad häst, får inget stolleryck och kastar sig. Den är långt från dina 97%. "Kass" har jag inte sagt, att någon är.

Du bestämmer själv, hur du vill läsa mina inlägg. Plocka ut det som verkar vettigt och diskutera vidare eller vrida till allt till det sämsta och skälla. Valet är ditt.

LIA
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 323
Senast: Takire
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 029
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 505
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp