Svårlastad häst!

Lär hästen att kliva på själv, stå där bak och sätt dit bommen. Ingen fånig kedja utan en bom ska det vara.
Varför inte: Lär hästen kliva på själv, lär hästen att stanna därinne och lär hästen att lugnt backa ut på kommando? Men först då!

Bommen stabiliserar hela kärran så visst är det väl bra.
Inget argument för "säkerhetsbom". Lämmen stabiliserar mycket mer.

LIA
 
Vad tjafsigt det blir ibland och långt ifrån trådens början...
Bara en parentes när det ändå tjafsas. Lämmen sitter på transporten, lemmen sitter på ett helt annat ställe :o.
 
Det håller inte jag med om, för skulle vi bara följa vetenskaplig fakta och inte ta råd från all den erfarenhet, uppfattningar, misstag, aha-känslor och en påse sunt bondförnuft. Så har vi inte mycket att gå på.

Vetensaplig fakta är inte alltid rätt, och den ändrar sig hela tiden just pga den orsaken.
 
Vill komplettera Gottfrids inlägg med följande.
Det jag behandlade i inlägget finns det inga vetenskapliga fakta om, såvitt jag vet. Jag bara garderade mig. :)

LIA
 
Men LIA, även om du nu har super-duper-dresserade hästar som gör allt på kommando så är det väl dumt att rekommendera folk på ett forum att inte använda bom. Bommen är en ganska enkel livförsäkring, så kanske mindre rutinerade människor som ofta hjälper till vid lastning, slipper få lämmen över sig.
 
Jag skrev ju "hellre" (inte "bara") vetenskapliga fakta ;), säger sig självt att erfarenheter mm ger bättre kunskaper än att "bara" t.ex läsa i en bok :)
 
Du skall få ett tips av mig, som du inte bör använad dig av ensam, utan ha en vuxen van hästmänniska närvarande.
Du skaffar en halsrem,kraftigt rep, minst 25 m/m,samt en gummidämpare, som används för att förtöja fritidsbåtar,för att undvika ryck, samt en schackel.
Trä repet genom dämparen några varv, knyt fast i bomen ,samt andra ändan i shackeln. Max 30 cm lina allt som allt.
Sätt på halsremmen på hästen, och dra åt så den inte sitter löst,led in hästen och sätt fast halsremsringen i schakeln.
Stå beredd med en kniv för att kunna kapa repet om hästen inte kan ta sig upp själv om den går omkull,när den försöker dra sig loss.
Det ser dramatiskt ut,och en minut kan verka vara en timme,men hästen ger upp när den fattar att den inte kan komma loss.
När hästen står lugnt och still,backa ut hästen.
Nästa gång du lastar använd halsremen igen ,det kan handa att hästen provar igen men den ger upp så fort den känner det tar imot.
Jag har provat det på häst, som lasttränats och vägrat i två års tid, att stanna kvar i transporten,sam i några andra speciella fall.
Hästar som inte lärt sig vad uppbindning är,och fattat att det går att slita sig loss,kan vara farliga att hantera.
I övrigt så håller jag med att man inte bör binda upp hästen innan man stänger bak,men hästen måste fås att stå kvar.
 
Varför överdriva? Mina hästar är vällärda och det är inget konstigt med det. Vem som helst kan göra samma sak.
Vad "säkerhetsbommen" anbelangar, så har jag uttryckt min uppfattning (det brukar man få på forum) om den och visat på alternativet. Var ser du, att jag rekommenderat någon att inte använda den?

"Bommen är en ganska enkel livförsäkring, så kanske mindre rutinerade människor som ofta hjälper till vid lastning, slipper få lämmen över sig."
Det är just det, att jag omöjligt kan se något slag av "livförsäkring" i bakbommen.
Det är väl elementärt att man visar ovana nänniskor hur man bär sig åt vid hanterandet av hästen, inkl lämmen?

Låt mig vända på steken. Varför rekommenderar du, att man INTE skall ha sin häst så pass vällärd, att den står still i transporten? Varför rekommenderar du, att man skall köpa grejer istf att uppfostra hästen?
Intressant följdfråga: Var går gränsen för "slippa lära sig hästhantering" och köpa säkerhetsgrejer istället?

Min inställning än en gång: En rätt hanterad/uppfostrad/lärd/tränad häst står still i transporten! DET är säkerhet!
Vilken inställning är din?

LIA
 
Vill komplettera Gottfrids inlägg med följande.
Det jag behandlade i inlägget finns det inga vetenskapliga fakta om, såvitt jag vet. Jag bara garderade mig. :)

Du är mycket för "bara" du (förstå mig rätt):D
Jag reagerar mot inlägg som dina p.g.a att du säger "gör si, gör så", alla andra sätt är tydligen fel :(

Hur ska vi kunna förstå VAD och HUR du menar om t.ex att: "Skicka in hästen" :confused:

Alla mina (familjens) hästar är tränade att ledas in i trailern, sen stänger någon bommen och luckan och sen binder jag fast hästen eller hästarna, och när vi lastar ur så trippar dom så fint bakåt :)

En endaste unghäst (2 år) har lagt sig ner på golvet under resan EN gång i början, vi stannade då och lastade ur den och så direkt in igen, sen har den åkt hur bra som helst efteråt, han upptäckte väl hur obekvämt det var att ligga ner med huvudet uppe vid bommen :)

Vad är det för fel med den lastningen:confused:
 
Det gäller att tona ner sig. ;)

Gör si eller så, vad skall jag annars säga då? Föra fram någon annans åsikter? Har väldigt svårt att säga något, jag inte menar eller hålla med, när jag anser något vara fel. Men visst, jag kan låta bli att berätta om mina erfarenheter eller säga vad jag tycker, vad jag kommit fram till och vad jag vet. Men är det vad Bukefalos går ut på? Att hålla käft och jamsa med?
Förresten, såg du inte min gardering?

"Skicka in hästen" Vet inte var jag skrev det. Var skrev jag det?
Annars är det ett vedertaget sätt att lasta hästar. I NH-kretsar alltså, men det är väl som att svära här. :o

"Vad är det för fel med den lastningen"
Inte vet jag. Vad ÄR det för fel?

Fö anser jag att Pelle P:s inlägg skall kommenteras, men nu törs jag inte. :smirk:

LIA
 
Varför har "NH" patent på att skicka hästen? Jag har ALDRIG gått en endaste liten NH-kurs eller kallar mig NHare på något sätt (tar tvärtemot avstånd från många som kallar sig "NH-människor"), men jag skickar in hästen i släpet. Det är det mesta naturliga för både mig och häst då jag 1.oftast åker själv 2.tycker det är otäckt att stå med hästen i det lilla utrymmet.

Däremot har jag med vissa få undantag alltid bom när jag lastar. Även mina supersnälla hästar kan missuppfatta situationer och backa när jag håller på att öppna/stänga, och jag vill INTE ha en tung lucka över mig.
 
Jo, ge dig på Pelle nu, där kan man snacka om att köpa grejer istället för att träna hästen. Så hacka på honom nu, istället för att ge dig på oss som tycker att bom är en vettig säkerhetsgrej.
Och sen måste jag ju som Magdalena undra varför ni NH-are påstår att "skicka in" hästen är en NH-grej.
Var har ni fått det ifrån, det är ju nåt ni har hämtat från vanlig sund hästhantering. Så gjorde många av oss långt innan ens ordet NH var uppfunnet.
 
Okej, jag tonar ner mig :)

Självklart ska man framföra sina egna erfarenheter och åsikter det är vad forumet är till för, men jag tycker att många som svarar på nån tråd gör det på ett väldigt burdust sätt istället för att ge sina råd vänligt :crazy:!

Kom tillbaka nu, och skriv av "hjärtats lust :love:"
 
Till Magdalena också.
Ni har båda läst mitt inlägg lite väl slarvigt. Ni säger: "Varför har "NH" patent på att skicka hästen?" respektive "Och sen måste jag ju som Magdalena undra varför ni NH-are påstår att "skicka in" hästen är en NH-grej."

Var har jag påstått det? Conta frågade vad som menas med att "skicka in hästen". Jag svarade att det var ett vedertaget sätt att lasta hästar i NH-kretsar. Vilket ju inte utesluter andra. Hur kan ni få det till "NH-patent" eller "NH-grej"? :confused:


Magdalena: "tycker det är otäckt att stå med hästen i det lilla utrymmet."
Varför det? Är intresserad.


Quell: Allt inom NH är hämtat från sund hästhantering, så givetvis också "skicka in".
Du skall naturligtvis ha vilken uppfattning du vill om bakbommen och dess säkerhetsinverkan. Så även jag, hoppas jag? Eller är allt, som kallas för något på "säkerhet", tabu?
Gällande Pelles inlägg. Varför svarar inte du på det? Du verkar mer informerad än jag.

LIA
 
Reaktionen på att skicka hästar var just att du la till "i NH-kretsar". Det är ett vedertaget sätt, punkt. Varför blanda in NH alls?

Jag tycker att hästen ska ha sitt utrymme, och jag mitt. Hästen har inte full koll (tyvärr) på var den placerar sig alltid, och i ett så litet utrymme som i en transport finns det så otroligt mycket som kan bli knasigt utan att någon menar något illa eller egentligen gör något fel.

Helt enkelt vill jag inte ta risker där jag inte behöver. Jag ser ingen anledning till att dela det lilla utrymme som finns, jag står bättre kvar utanför.

(Dessutom har jag en förmåga att slå huvudet i frambommen :D )
 
Du har ju fått så många svar redan men... Du får ett litet bidrag till :) Råd/regel nr 1: Bind INTE fast hästen förrän bommen och lemmen är stängda!

Jag har haft problem med min häst vid lastning då han förut gick rakt in, över lilla mig och över bommen - inte kul.
Detta botade vi, med hjälp utifrån, med att sätta honom i halsrem och binda ner honom kort. Funkade utmärkt - hoppar inte över bommen mer.
Efter ett tag kom han på att man kunde vägra gå upp alternativt slänga sig bakåt direkt efter man gått upp.
Detta har vi löst med mycket träning, många åkturer, en släp med delade bakdörrar och en longerlina.
Vi är två som lastar, jag håller hästen och sambon (stackarn!) fäster longerlina i ögla i transporten och lägger den bakom rumpan på hästen och håller själv i andra änden på linan. Sedan lägger vi bara ett jämnt tryck som lättar när han går upp,framåt och linan hålls sedan kvar bakom rumpan så att han känner den. Vi öppnar bara den ena bakdörren vid lastning så att han går upp smalt och det är lätt att stänga den andra dörren bakom honom utan att det tar för mycket tid. Detta funkar utmärkt.

Som lite avslutningsskryt kan jag säga att i går på träning så gick han direkt upp i transporten, utan lina, och ingen antydan till backning! Och han gick ända fram till bommen där han snusar matte i ansiktet, puffar och blåser lite, MAN SMÄLTER :love:

Om jag får tro lite så är nog ditt problem nog relaterat till att du satte fast honom innan du stängde bakom, eller?
Min kan vara likadan, kan få panik om han väl börjar dra, visserligen i stallgången då aldrig i transporten. Det är nog rätt vanligt. Så din häst behöver kanske nödvändigtvis inte ha varit med om något jätteobehagligt i samband med just transportering. Hoppas att ni löser det snart :bow:
 
Har jag förstått rätt, du tycker bommen är onödig? Eller tycker du inte att det är en säkerhetsgrej?
Motivera är du snäll.
 
För att det är i NH-kretsar, det är vedertaget. Hur många utanför tror du tillämpar "skicka in"? 1 på 1000? DÄRFÖR la jag till "i NH-kretsar" som upplysning. Och det var tydligen som att svära här. :(

Jo, det finns många argument för att "skicka in". Men sén är det ju bra, om hästen står kvar därinne...

Trängas med hästen som är så mysigt. :)

LIA
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 323
Senast: Takire
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 029
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 505
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp