Svårriden häst

TheRedLightning

Trådstartare
Vad innebär en svårriden häst för dig?

Själv blev jag ganska ställd häromdan, (då jag själv sett en svårriden häst som bockar, stegrar och håller på), nu fick höra av en annan att hästen den red på var svårriden för man var tvungen att använda så mycket ben för att få den att gå i form/jobba korrekt.

Min definition av svårriden är något diffus nu och i samma veva blev jag såklart nyfiken på vad den generella uppfattningen är av en svårriden häst.
 
En häst som bockar, stegrar och håller på tolkar jag som en häst som det förmodligen är något fel på.

Om en häst är svårriden beror delvis på ryttaren. För en del är en väldigt känslig häst svårriden, något den som är bra på att rida och som känner hästen förmodligen tycker gör den lättriden :). Men generellt är det väl en häst som inte är så "förlåtande" utan kräver att ryttaren gör precis rätt. Annars händer ingenting, eller väldigt mycket som inte var ryttarens avsikt.
 
Vad innebär en svårriden häst för dig?

Själv blev jag ganska ställd häromdan, (då jag själv sett en svårriden häst som bockar, stegrar och håller på), nu fick höra av en annan att hästen den red på var svårriden för man var tvungen att använda så mycket ben för att få den att gå i form/jobba korrekt.

Min definition av svårriden är något diffus nu och i samma veva blev jag såklart nyfiken på vad den generella uppfattningen är av en svårriden häst.
Om en häst är svårriden eller inte beror ju helt på vad ryttaren har för svagheter tror jag. En svårriden häst för en person kan ju vara lättriden för någon annan.
 
en svårriden häst är en häst som för just den ryttaren är svår att rida.

finns olika nivåer på svårriden, finns de som helt enkelt är svåra att sitta kvar på och de som bara är svåra att få i jobb.

min häst kan kallas svårriden då hon är svår att få i form och svår att få att hoppa. allt är en fråga om ryttarens timing och känsla.
med "fel" ridning så blir hon dessutom svår att sitta kvar på då hon flyger i luften om hon blir stressad och pressad.
 
hmmm - svår fråga ... Vad som är svårt är ju alltid i relation till ryttarens erfarenhet och kunskapsnivå. För mig är en svårriden häst en häst som spänd, otrygg och går emot hjälperna. Fast jag skulle hellre säga att hästen inte är välriden ... En välriden häst - ska som jag ser det - kunna ridas och sköta sig hyfsat med en medelgod ryttare på ryggen så länge som ryttaren inte begär ngt av hästen som ligger över hästens eller ryttarens förmåga.
 
En svårriden häst tycker jag är en häst som är svår att få att jobba korrekt, svårt att hitta knapparna eller kanske att den smiter undan, fuskar, busar eller liknande :)
 
En svårriden häst i mina ögon är en häst som inte är förlåtande, som man måste göra allting rätt hela tiden för att annars blir det pannkaka.

Oftast kallar folk outbildade/icke välridna hästar för svåra, eller hästar som bockar, stegrar osv (alltså en massa problem i bagaget) men såna brukar man ju få bukt med bara man utbildar de/kommer till roten av problemet. En svårriden häst KAN vara väldigt duktig och utbildad, men man måste göra allting rätt själv. :)

Min häst t.ex är lättriden i mina ögon, trots att han inte kan ett skit. Kan inte ens skritta själv utan börjar backa, men det är ju en utbildningsfråga. Han är hemskt förlåtande.
 
Vad innebär en svårriden häst för dig?

Själv blev jag ganska ställd häromdan, (då jag själv sett en svårriden häst som bockar, stegrar och håller på), nu fick höra av en annan att hästen den red på var svårriden för man var tvungen att använda så mycket ben för att få den att gå i form/jobba korrekt.

Min definition av svårriden är något diffus nu och i samma veva blev jag såklart nyfiken på vad den generella uppfattningen är av en svårriden häst.
Svårriden för mig är svår att rida i form för en normalduktig ryttare. Har inget med att göra att det är en häst som bockar, ställer sig etc, då krävs en orädd och lite dum ryttare ;)
 
Svårriden är diffust men jag tycker inte det handlar om hur "förlåtande" en häst är utan hur pass lyhörd man är som ryttare. Tex är min häst lättriden för mig, hon är svårriden för andra. Man måste göra exakt rätt i exakt ögonblick för att hon inte ska fastna i ett frustrerat tillstånd. Hon är inte tex svår att få i form och jobba korrekt,det kan nog dom flesta fixa och hon är inte svår att hantera men hon är svår att hantera rätt och därmed undvika stegringar och helomvändningar och bett i benen om hon blir osäker och det ställs för höga krav. Det är en balansgång som jag ständigt arbetar med men också det som gör henne svår för andra. Det handlar inte om hur förlåtande hon är utan vilken trygghet ryttaren kan ge henne.
 
Svårriden häst för mig är när hästen är spänd och man får känslan av att sitta på en bomb. Det kräver en ryttare som är välbalanserad och som har god kroppskontroll och som har nerver för situationen. Det är för mig en häst som endast mycket duktiga ryttare skall rida oavsett hästens utbildnings nivå. Om en häst är svårriden beror mer på personlighet och temperament än på utbildningsnivå.
 
Svårriden häst för mig är när hästen är spänd och man får känslan av att sitta på en bomb. Det kräver en ryttare som är välbalanserad och som har god kroppskontroll och som har nerver för situationen. Det är för mig en häst som endast mycket duktiga ryttare skall rida oavsett hästens utbildnings nivå. Om en häst är svårriden beror mer på personlighet och temperament än på utbildningsnivå.
Du fångar det bra, tycker jag! Det jag då vill tillägga är att en del hästar blir eller förblir svårridna på grund av att ryttarna inte duktiga nog att hantera dess temperament eller bakgrund och lösa problemen. Det är det jag menade med 'inte välriden.
 
Bra fråga. Jag använder väldigt sällan uttrycket "svårriden", just för att jag tycker det är så svårt att sätta fingret på vad det är.

Men jag tycker nog någonstans att en dåligt riden häst är svårriden. En som inte är lydig för hjälperna, inte är speciellt villig att samarbeta. Sen varierar det förstås även med hur skicklig ryttaren är, en bra ryttare kan ju relativt snabbt även få en mindre bra riden häst att bli ganska trevlig.

Jag tycker inte att en svårriden häst absolut behöver vara en som bockar, stegrar etc. utan helt enkelt... Ja, en egentligen ganska "dålig" häst, som blir beskylld för att vara svår/omöjlig/lat/het/dum när det egentligen är ryttaren som borde ta på sig skulden.
 
Svårriden kan vara hur många olika saker som helst. Det kan vara att den bockar eller är istadig. Det kan vara att den pga t ex exteriören är svår att arbeta i rätt form, det kan vara att den är het och nervig eller att den är stel och styv eller att den har svårt för vissa rörelser, svårt att ta stöd på bettet. Det finns hundra saker och enligt mig ingen exakt definition. Dessutom så kan det som upplevs som svårt för någon vara lätt för någon annan. Det beror mkt på ryttaren, hur skicklig man är eller vad man själv har lätt för.
 
Vad innebär en svårriden häst för dig?

Själv blev jag ganska ställd häromdan, (då jag själv sett en svårriden häst som bockar, stegrar och håller på), nu fick höra av en annan att hästen den red på var svårriden för man var tvungen att använda så mycket ben för att få den att gå i form/jobba korrekt.

Min definition av svårriden är något diffus nu och i samma veva blev jag såklart nyfiken på vad den generella uppfattningen är av en svårriden häst.

Jag tycker svårriden kan inbegripa så mycket. En häst är svårriden om den bockar, reser sig, sticker etc. Den är också svårriden om den är väldigt osäker och kan slänga sig lätt, snabbt och mycket. Den kan vara svårriden om den av exteriöra skäl har svårt att arbeta korrekt och svara rätt på hjälper därför. Den kan vara svårriden om den är felutbildad. Den kan vara svårriden om det har mentala problem i form av känslighet, inlärda felresponser pga trauman, haft smärta etc.
Den kan också vara svårriden för att den är väldigt känslig, reaktiv och rörlig och bara varit proffsriden.

Min häst är svårriden. Det betyder dock inte att han är elak eller för mig eller någon duktigare än mig är problematisk. Dock är han väldigt känslig och väldigt snabb i sina reaktioner. Han är känslig mentalt och kan bli spänd och skraj om han inte känner att människan har koll på allt runt honom och inte heller har full koll på honom.
Han är också fysiskt känslig och blir upprörd om man inte balanserar honom korrekt, är för grov i hjälperna eller sitter för illa. Han är bara riden av proffs och är inte van vid stora sitsproblem och grova hjälper etc. Det är i stort sett bara jag som ridit honom sen han var 4 år, nu 9 år. Han hade dock tyvärr befäst problembeteende redan innan han kom till mig(därför jag fick hem honom).

En kompis som har en känslig häst med mkt fullblod och som ridit mycket unghästar fick testa min. Hon tyckte han var "otroligt vinglig och slingrig" och när hon fattade galopp första gången hoppade min häst in galopp av ren förskräckelse.
Jag lägger ju balansen exakt i min häst och rider alltid på en exakt linje. Han ska följa min sits i sidled och måste då alltså vara så känslig att han av även rutinerade ryttare upplevs slingrig och vinglig. Jag fattar galopp genom att lyfta inner sittben mer än genom skänklarna. Men framför allt så "lägger jag hästen för galopp" innan jag ger fattningen. Hästen måste fråga innan: "ska jag fatta galopp?". Då betyder hjälpen bara: "Var så god!".
När hon inte innan lade hästen för galopp blev det ju i hans värld ett plötsligt överfall.
Nu redde den här tjejen ut det bra! Jag hade aldrig låtit henne testa om jag inte trodde hon skulle greja det, med lite hjälp. Hon rider för mina tränare och för mig. Så vi har samma system. Och hon är inte rädd att åka av. ;)

Men det här var en liten berättelse om hur en svårriden häst kan reagera på en duktig ryttare rent av, som rider enligt samma system. Med en sämre och mindre känslig ryttare hade det kunnat bli cirkus med sken, bockningar eller stegringar. Alltså får inga såna rida hästen. För deras och hans skull.. :)
Och dagen efter tom ett sånt pass som med den tjejen märker man skillnad i hästen. Det blir en del att städa upp. Skulle man låta andra rida mer hade han blivit mindre trevlig att rida. Med sämre ryttare hade det blivit otrevligt rätt fort.
 
Vad innebär en svårriden häst för dig?

Själv blev jag ganska ställd häromdan, (då jag själv sett en svårriden häst som bockar, stegrar och håller på), nu fick höra av en annan att hästen den red på var svårriden för man var tvungen att använda så mycket ben för att få den att gå i form/jobba korrekt.

Min definition av svårriden är något diffus nu och i samma veva blev jag såklart nyfiken på vad den generella uppfattningen är av en svårriden häst.

Svårriden för mig är en häst som kräver ganska mycket av sin ryttare för att "gå bra". Dvs det krävs att man verkligen kan inverka rätt och oftast med väldigt små medel. En lättriden häst är för mig samma sak som läromästare, hästen gör det ryttaren ber om även om ryttaren är superflummig och knapp vet själv vad hn vill.

En problemhäst är en häst som knappt går att rida pga bakomliggande problem.
 
Rent generellt; en häst som inte alls vill samarbeta med en ryttare utan beter sig lynnigt, tjurigt och istadigt.

Förutsätter att vi snackar om fullt friska och sunda hästar i övrigt.
 
Svårriden för mig är en häst som kräver ganska mycket av sin ryttare för att "gå bra". Dvs det krävs att man verkligen kan inverka rätt och oftast med väldigt små medel. En lättriden häst är för mig samma sak som läromästare, hästen gör det ryttaren ber om även om ryttaren är superflummig och knapp vet själv vad hn vill.

En problemhäst är en häst som knappt går att rida pga bakomliggande problem.

Precis. Jag tycker det är stor skillnad på en svårriden häst och en problemhäst.
 
Vad innebär en svårriden häst för dig?

Själv blev jag ganska ställd häromdan, (då jag själv sett en svårriden häst som bockar, stegrar och håller på), nu fick höra av en annan att hästen den red på var svårriden för man var tvungen att använda så mycket ben för att få den att gå i form/jobba korrekt.

Min definition av svårriden är något diffus nu och i samma veva blev jag såklart nyfiken på vad den generella uppfattningen är av en svårriden häst.

En svårriden häst kan vara flera saker.
Den kan vara svårriden i relation till ryttarens förmåga. En känslig häst kan vara svårriden för en ryttare som inte kan hantera det.
Man kan ju också mena svår att rida. En häst med stor gång är för mig svår att rida för att jag inte är så duktig.
Men en svårriden häst är för mig en som "går emot" ryttaren, ovillig till att arbeta och ovillig att försöka förstå vad ryttaren vill, s.om man hela tiden får gå i "diskussion" med. Sedan tror jag att det ofta finns en bakomliggande orsak till att hästen är motvillig.
 
Vad innebär en svårriden häst för dig?

Själv blev jag ganska ställd häromdan, (då jag själv sett en svårriden häst som bockar, stegrar och håller på), nu fick höra av en annan att hästen den red på var svårriden för man var tvungen att använda så mycket ben för att få den att gå i form/jobba korrekt.

Min definition av svårriden är något diffus nu och i samma veva blev jag såklart nyfiken på vad den generella uppfattningen är av en svårriden häst.

Min är nog rätt svårriden.. inte för att jag tycker det men märker av de som provrider henne att få hittar knapparna
.
Hon är en islandshäst men som jag använder till annat än bara tränar tölt, faktum är att vi typ töltar 1 gång i månaden om ens de.så hon är riden på ett speciellt vis för att hålla isår alla olika grenar jag utför. Vi tränar Dressyr, AK, Western samt kör och tränar/tävlar Maraton.
Har man bara ridit islandshästar brukar de flesta bara få till piaff eller passage när de försöker tölta från skritt. och de som ridit stor häst bara brukar bara få till tölt ist för trav=)

Men de verkar som de som inte rider islandshäst har lättast att hitta knapparna än de som bara ridit islandshäst.
För hon är inte alls utbildad/riden efter dom skolorna/knapparna.

Alla kan rida min häst nybörjare som superrädda till vana så hon är inte dum eller svår på sånt vis.
Utan bara svår genom att de är lite klurigt att finna knapparna.
Är man en van dressyrryttare så finner man dom tydligen snabbare och några har lyckats fått till en riktigt fin form/takt efter bara 30 minuters ridning.

Eftersom det bara är jag som rider henne förutom någon kompis som hoppar upp då och då så och jag aldrig rider andras hästar kan jag ju inte jämföra heller.
Jag anser att hon är superlätt att rida,, bara göra si och så sen går hon som en klocka...:D
 

Liknande trådar

Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 482
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 878
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 113
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp