Svårt att känna rätt galopp

L

Linan

Jag undrar om någon har lite tips till hur jag ska lära mig att känna om hästen har rätt galopp.
Jag har aldrig under alla mina år på ridskola fått "lära" mig det och tyvärr känner jag oftast inte det själv.
Rider man på en volt så ska man ju kunna känna att det känns fel, men inte jag inte..

Jag brukar istället snegla ner för att kolla så det är rätt, men så kan man ju inte hålla på.. :eek:
 
för mig brukar det ofta kännas fel om det blir fel galopp.. testa att galoppera i rätt varv och byta var medans du fortsätter att galoppera..

och ja tjuvkikar jag oxå.. men jag ska lära mig det där snart.. :angel:
 
kan inte heller känna det. vi har aldrig på lektinerna pratat om det, utan helt plötsligt förväntas vi kunna känna det. har svårt att snegla när jag oftast rider vingliga unghästar som galopperar lite våldsamt å flakigt...
 
försök få ngn som longerar dig på hästen. blunda sen o koncentrera dig på hästens rörelser. gunga med lite sakta och lev dig in i rytmen så e det inte så svårt sen :)
 
Men har du tex vänster galopp så går ju vänster framben fram och ner först. Jag tycker det är lätt att känna blunda och känn hur hästen sätter ner benen.
 
finns det inga andra fina tips? har liksom inte möjlighet att longera på ridskole hästarna. Kan ju försöka göra det med sommarponnyn nu i sommar förstås..
 
ingenting alls. förösker hitta medryttarponny att få träna lite på någon/några dagar i veckan men det går trögt.
 
Ja, jag vet ju precis hur hästen rör sig, men att just känna det.. Och sen i vänster galopp så går ju HÖGER framben i marken först, inte vänster.
Ja, jag får fortsätta "snegla" och försöka känna efter. Inte lätt när man rider många olika hästar som rör sig på olika sätt och vissa är lite stela, så det ibland nästan känns som fel galopp även om det är rätt.
 
Pröva med att inte titta efter direkt, utan "gissa" först vilken galopp det är. Då vänjer du dig vid att faktiskt känna efter först, och du får direkt feedback om du hade rätt eller inte. Efterhand kommer du förhoppningsvis att märka att du har rätt allt oftare. Jag gjorde motsvarande för att lära mig känna efter vilken fot hästen satte i marken i traven, och det hjälpte.
 
prova att svänga, så brukar det kännas lite obalanserat om det är fel galopp... :smirk: Men det är klart att rider man en väldigt välskolad dressyrhäst som är van att gå många varv i förvänd galopp, så känns det kanske inte så mkt?
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 930
Senast: iNHALE
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 439
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 983
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp